‌کارنامه مدرسه‌سازان در ۱۴۰۲؛ از ‌هدیه ۱۳ هزار کلاس درس تا توزیع ۱۰۰۰ میلیارد ‌تجهیزات آموزشی

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس‌ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به تشریح عملکرد مدرسه‌سازان در سال ۱۴۰۲ پرداخت.

کد مطلب: ۱۴۶۳۷۰۱
لینک کوتاه کپی شد
‌کارنامه مدرسه‌سازان در 1402؛ از ‌هدیه 13 هزار کلاس درس تا توزیع 1000 میلیارد ‌تجهیزات آموزشی

پرویز پیکری - به گزارش‌ روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور؛ حمیدرضا خان‌محمدی ‌با تبریک فرارسیدن سال جدید و عید باستانی نوروز و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان در ماه مبارک رمضان، گفت: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن را به فال نیک می‌گیریم که انشاالله در پرتو هدایت حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۳ برای مردم عزیز و کشور ایران سالی خوب و سرشار از اتفاقات مثبت باشد.

وی ایام نوروز را فرصت مناسبی برای بازنگری در اعمال و رفتار به‌ویژه در سال گذشته برشمرد و افزود: از این منظر باید هم رفتار و اعمال شخصی و هم از حیث عملکرد کاری خودمان را در بوته ارزیابی قرار دهیم تا انشالله در سال جدید با رفع نقاط ضعف و بهبود اقدامات بتوانیم خدمات بهتری را به آینده‌سازان ایران زمین ارائه دهیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: طی دو سال و نیم گذشته با استقرار دولت سیزدهم و تغییرات در مدیریت اجرایی کشور، علی‌رغم شرایط استمرار کاهش درآمدهای ارزی با تحریم‌های ظالمانه، فعالیت‌های سازمان نوسازی مدارس کشور و اجرای پروژه‌های عمرانی با قوت ادامه داشت و با حمایت‌های رئیس‌جمهوری از نظام تعلیم و تربیت به خصوص نهضت مدرسه‌سازی، جهادگران این عرصه تلاش کردند شتاب کار را بیشتر کنند و در تامین کالبد مورد نیاز نظم تعلیم و تربیت کشور موفق باشند.

رکورد ساخت مدرسه در کشور شکسته شد: هدیه بیش از ۱۳ هزار و ۲۳۰ کلاس درس به دانش‌آموزان

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور توسعه عدالت آموزشی را از مهم‎ترین ارکان فعالیت این سازمان برشمرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ راهبرد جدی ما اولویت دادن به ساخت مدرسه در مناطقی بود که سرانه فضای آموزشی پایین‌تری داشتند و به نوعی نیاز بیشتری به احداث کلاس‌های درس جدید احساس می‌شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در طول یک سال گذشته به‌طور مجموع ۲۹۷۲ فضای آموزشی و تربیتی مشتمل بر ۱۳ هزار و ۲۳۰ کلاس درس در زیربنایی بالغ بر ۱ میلیون و ۶۴۶ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید که بیش از ۳۳۰ هزار دانش‌آموز را تحت پوشش برخورداری از کلاس‌های درس ایمن و استاندارد قرار داده است.

۶۵ درصد مدارس تحویلی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور قرار دارد

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به مدرسه‌سازی شده است. می‌توان گفت که بدون احتساب تمامی تعطیلات، خانواده بزرگ نوسازی مدارس کشور هر ۳ ساعت یک فضا تحویل داده است که ۱۸۱۲ فضا از محل منابع مشارکتی تامین شده است. ۶۵ درصد مدارس تحویلی در مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور قرار دارد که نشان توجه به عدالت تربیتی است. ما حسب فرمایشات مقام معظم رهبری باید به این مناطق توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ رئیس‌جمهوری در سفر به شهرستان بهارستان دستور ساخت ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه را صادر کرد که پس از طی زمان مکان‌یابی که طولانی هم شد در عید فطر سال گذشته اولین خشت‌گذاری با قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء صورت پذیرفت. خوشبختانه در زمان اندکی تعدادی از این مدارس تحویل و زنگ آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس‌جمهوری ‌در مدرسه شهید‌کمندی نواخته شد.

افتتاح مدرسه شهدای دانش‌آموز ۱۳ دی در مدت زمان کمتر از ۴۰ روز

وی درباره بهترین خاطره سال ۱۴۰۲ گفت: شاید بهترین خاطره سال پس از تلخ‌ترین حادثه سال رقم خورد. آن هم به دنبال حادثه تروریستی ۱۳ دی و شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان، در مدت زمان کمتر از ۴۰ روز مدرسه شهدای دانش‌آموز ۱۳ دی افتتاح شد. حضور خانواده‌های شهدا و ابراز خرسندی آن‌ها از این اقدام و فضای زایدالوصفی که به یمن نام شهیدان عزیز ما رقم خورد. افتتاح مدرسه شهید سید‌رضی موسوی با حضور همسر بزرگوارشان، افتتاح مدرسه شهیدان طوقانی با حضور خانواده این شهیدان والامقام و نیز نواخته‌شدن زنگ آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس‌جمهوری در یکی از مدارس ۱۰ گانه بهارستان که در کمتر از چهار‌ماه آماده شده بود و مورد تفقد آیت‌ا... رئیسی نیز قرار گرفته‌ایم از خاطرات شیرین سال ۱۴۰۲ بود.

تحول در مدرسه‌سازی با رویکرد صنعتی‌سازی؛ شروع ساخت ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه

حمیدرضا خان‌محمدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای سوق دادن فرایند ساخت مدارس به سمت سازه‌های صنعتی و سبک، افزود: خروج از فرایند ساخت‌وساز سنتی مدارس به سمت مدرن‌سازی و صنعتی‌سازی بناها در درجه نخست به فرهنگ‌سازی و سپس به اعتبار نیاز دارد. در این مسیر اگر همکاری بین دستگاه‌های مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر شود سرعت اجرای این قبیل مدرسه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. ساخت مدارس صنعتی‌ساز، سبک و سریع در سال ۱۴۰۲ شروع شد در شهرستان بهارستان ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه و خراسان رضوی به عنوان قطب صنعتی‌سازی مدارس در کشور این روند را در پیش گرفته‌اند و به امید خدا در سال ۱۴۰۳ نیز استمرار خواهد داشت.

۳۱ شهرستان‌ سرانه فضای آموزشی‌شان کمتر از سه متر مربع است

رئیس سازمان نوسازی مدارس در کشور، افزود: ۳۱ شهرستان داریم که سرانه فضای آموزشی‌شان کمتر از سه مترمربع است. استفاده از سازه‌های صنعتی طبق نقشه‌ها و استانداردهای مدنظر مدرسه‌سازی می‌تواند به سرعت این خلاء آموزشی را برطرف کند.

 رشد بیش از سه برابری مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در دولت سیزدهم

خان‌محمدی با تقدیر از مشارکت ارزشمند خیرین به عنوان بازوان قابل اطمینان و همیشگی وزارت آموزش و پرورش در حوزه مدرسه‌سازی، گفت: نیک اندیش بودن مفهوم عمیقی دارد. حضور مومنانه و جهادی خیرین در امر مدرسه‌سازی دل‌های بسیاری از افراد را شاد می‌کند. خیرین مدرسه‌ساز عاشق تعلیم و تربیت دانش‌آموزان و ساختن آینده و اساسی‌ترین جریان برای پیشرفت کشور هستند.

وی ابراز داشت: مدرسه خیرساز محل مشق ایثار، عاطفه، مهربانی و جهاد است و نقش خیرین در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در تعلیم و تربیت فرزندان صالح در مدارس صالح بی‌بدیل است و اقدامات ارزشمند خیرین گرانقدر منشا خدمات فراوان دیگری برای آینده‌سازان میهن اسلامی خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، گفت: مشارکت‌های مردمی در آموزش و پرورش به انحای مختلفی وجود دارد که بارزترین و عالی‌ترین جلوه آن را در حضور خیرین مدرسه‌ساز می‌بینیم. در هر جا که باشیم خیرین در صدر مجلس و محفل ما خواهند بود. از این رو در همه برنامه‌ها از حضور و راهنمایی آن‌ها بهره‌مند می‌شویم، به طوری که می‌توان گفت شعار مردمی‌سازی دولت در مدرسه‌سازی متجلی شده است.

خان‌محمدی با تاکید بر لزوم تکریم خیرین مدرسه‌ساز، گفت: سال گذشته همایش ملی خیرین با کیفیت بسیار مناسبی برگزار شد که اسباب رضایت خیرین ‌را فراهم کرد. البته برای خیرین هرچه کار کنیم کم است. خیرین در دولت سیزدهم رقم قابل توجه ۱۰ هزار میلیارد تومان را در تعهدات ثبت کرده‌اند که با هیچ زبان و کلامی نمی‌شود از این عزیزان سپاسگزاری کرد.

مدرسه‌سازی بر مدار دانش و فناوری

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به مسئولیت تخصصی این سازمان، گفت: لازم است همیشه از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه‌های مرتبط با ماموریت خود برخوردار شویم و روش‌های جدید ساخت، مواد و مصالح جدید سازگار با شرایط اقلیمی و لرزه‌خیزی، استفاده از سامانه‌های هوشمند برای مدیریت پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

خان‌محمدی ادامه داد: در این خصوص دومین رویداد ملی مدارس آینده ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به همت سازمان نوسازی مدارس کشور و بنیاد برکت برگزار شد. این رویداد در ۴ محور کلی: مدرسه آینده و نظام آموزشی، مدرسه آینده، کانون تربیت و پیشرفت محله (مدرسه در مقیاس شهر)، مدرسه آینده و محیط کالبدی (مدرسه در مقیاس کالبد) و مدرسه آینده و تجهیزات و فناوری‌های آموزشی (مدرسه در مقیاس اجزاء) برنامه‌ریزی شد و با حضور جمعی از صاحب نظران و متخصصین موضوع در امر فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی برگزار شد.

وی نیروی انسانی متخصص و پرتلاش را سرمایه اصلی سازمان نوسازی مدارس دانست و گفت: اولین دوره اهدای جایزه ملی نصیر که بالاترین درجه در حوزه مهندسان نوسازی مدارس کشور تلقی می‌شود، در اسفند‌ماه توسط وزیر آموزش و پرورش به ۶ مهندس برتر سازمان نوسازی مدارس کشور اهدا شد.

استاندارد‌سازی سامانه‌های گرمایشی مدارس

حمیدرضا خان‌محمدی در‌خصوص وضعیت سامانه‌های گرمایشی مدارس گفت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری به تدوین ضوابط استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس و اجرای طرح شهید عرب برای نیل به این منظور اقدام کرد.

مجهز شدن ۹۵۰۰ کلاس درس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد در آبان امسال

وی با اشاره به اینکه با همراهی دولت در بودجه سال گذشته، سهم شرکت ملی گاز در پرداخت سهم عوارض گازرسانی به‌منظور استانداردسازی کلاس‌های درس در سال جدید از ۲۰ به ۴۰ درصد افزایش یافت، اضافه کرد: در آبان‌ماه امسال طی مراسمی با حضور وزیر ‌آموزش و پرورش ۹۵۰۰ کلاس درس از سیستم‌های گرمایشی استاندارد برخوردار شدند.

سیستم گرمایشی ۹۱ درصد کلاس‌های کشور استانداردسازی شده است

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه دولت سیزدهم همه توان خود را به‌کار می‌گیرد تا باقی مدارس کشور را نیز استانداردسازی کند، گفت: در دو سال گذشته تلاش شد حداقل در شهرهایی که موضوع سامانه گرمایشی و سرمایشی، اهمیت بیشتری دارد، تا حد امکان و با توان حداکثری کلاس‌ها را استاندارد کنیم وخوشبختانه سیستم گرمایشی ۹۱ درصد کلاس‌های کشور استانداردسازی شده است. با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان برنامه هفتم توسعه هیچگونه سامانه غیراستاندارد در فضاهای آموزشی و پرورشی نخواهیم داشت.

توزیع تجهیزات آموزشی و هنرستانی

خان‌محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئولیت این سازمان در خصوص تامین و توسعه تجهیزات آموزشی و هنرستانی اشاره کرد و افزود: بدون شک تجهیزات و امکانات مناسب آموزشی نقش موثری در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت دارند. از این رو توجه ویژه‌ای را در سال گذشته به این موضوع داشتیم.

توزیع حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی در مناطق آموزشی سراسر کشور

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی در مناطق آموزشی سراسر کشور توزیع شد، گفت: در روزهای پایان سال نیز طی مراسمی به طور همزمان کاروان‌های حامل تجهیزات به بیش از ۵۰۰ منطقه آموزشی ارسال شد. اعزام کاروان‌های تجهیزات به مناطق مزین به نام شهدا از جلوه‌های ویژه این مراسم بود.

بهسازی و شاداب‌سازی ۷۰ هزار کلاس درس ‌در طرح شهید‌عجمیان

معاون وزیر آموزش و پرورش طرح شهید‌عجمیان را ابتکاری موثر در بهسازی مدارس و رفع نواقص جزئی و سطحی در فضاها و امکانات دانست و گفت: در اجرای طرح شهید‌عجمیان حدود ۷۰ هزار کلاس درس با حضور بیش از ۱۵ هزار گروه جهادی غالبا دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب و معلمان بهسازی و شاداب‌سازی شده است که فرصت مناسبی برای تجربه‌اندوزی در قالب گروه‌های جهادی بوده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: البته این روند که با استقبال خوب اولیای خانه و مدرسه روبه‌رو شد، همچنان ادامه خواهد یافت و از هر فرصت مناسب برای شاداب‌سازی فضای کلاس‌های درس و مدارس استفاده خواهیم کرد.

سال ۱۴۰۳، آغاز برنامه هفتم توسعه و شکوفایی مدرسه‌سازی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ‌با قدردانی ویژه از همه دست‌اندرکاران عرصه مدرسه‌سازی، خیرین نیکوکار، مسئولان و همراهان و خانواده بزرگ و جهاد‌گر مدرسه سازی تصریح کرد: انشالله با همدلی و همراهی همه بزرگواران در سال آینده طرح‌های تحولی را پی می‌گیریم تا به اهداف پیش‌بینی شده برسیم.

برنامه‌ریزی برای تحویل ۳ هزار فضای جدید آموزشی و پرورشی در سال آینده

وی با تاکید ویژه بر ادامه روند تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با اولویت پروژه‌های مشارکتی، خاطر‌نشان کرد: هیچ طرح جدیدی را بدون نیاز‌سنجی شروع نخواهیم کرد و بیشتر توان و منابع صرف تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام خواهد شد. به امید خدا در هفته دولت و دهه فجر مراسم تحویل همزمان فضاهای جدید را خواهیم داشت که امیدواریم بتوانیم بیش از ۳۰۰۰ فضای جدید تحویل دهیم.

استارت ساخت مجتمع‌های بزرگ آموزشی از سال ۱۴۰۳

خان‌محمدی با اشاره به تکلیف برنامه هفتم توسعه در‌خصوص ساخت مجتمع‌های بزرگ آموزشی، خاطر‌نشان کرد: در صورت تحقق تخصیص‌ها امسال شروع احداث بخشی از این مجتمع‌های بزرگ در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ادامه طرح شهیدعجمیان و شهیدعرب در سال ۱۴۰۳/ جشنواره خیرین مدرسه‌ساز بهار ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

وی خاطر‌نشان کرد: در ادامه برنامه‌های پیش‌بینی شده سال ۱۴۰۳، بیست‌و‌ششمین دوره جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور در فصل بهار با برنامه‌ریزی مناسب و شایسته خیرین نیک‌اندیش برگزار خواهد شد. همچنین ادامه طرح شهید‌عجمیان در فصل تابستان با هدف بهسازی و شاداب‌سازی مدارس و نیز پیگیری اجرای طرح شهید‌عرب با موضوع استاندارد‌سازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی از برنامه‌های سازمان در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

خان‌محمدی به برگزاری همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی - اسلامی در سال جدید اشاره کرد و تصریح کرد: البته قبلا این همایش با عنوان مدرسه ایرانی معماری ایرانی برگزار شده است. یکی از موضوعاتی که در بحث معماری فضاهای آموزشی مغفول مانده توجه به عمق مدرسه است. باید به موضوع جذابیت‌های درون کلاس بیشتر و دقیق‌تر بپردازیم تا امر نما و منظر بیرونی مدرسه که اکنون نمود بیشتری دارد اما اهمیت معماری داخلی بیشتر است.

اختصاص‌ ۶۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به نوسازی مدارس

این مقام مسئول رمز موفقیت سازمان نوسازی مدارس کشور در سال ۱۴۰۲ که به اذعان همگان دولت سیزدهم را به کارگاه مدرسه‌سازی کشور تبدیل کرد حمایت و همدلی در سایه تلاش جهادی دانست و اظهار داشت: دولت ‌با وجود محدودیت‌ها ۶۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به نوسازی مدارس اختصاص داد، که در نوع خود اتفاق کم‌نظیری است، سال ۱۴۰۲ را می‌توان سال همدلی و حمایت مشترک دولت، مجلس و وزارت آموزش و پرورش از نهضت بزرگ مدرسه‌سازی ایران نامید،که جای تقدیر دارد. امیدواریم این حمایت‌ها در سال ۱۴۰۳ نیز تشدید شود تا در مسیر تحقق ماموریت‌ها گام برداریم.

مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله‌ ‌از سیاست‌های سازمان نوسازی مدارس در سال جدید

وی در پایان اذعان داشت: در سال جدید تلاش می‌کنیم به سمتی پیش برویم تا رویکرد مدارس تراز سند تحول را تقویت کنیم. متناسب‌سازی مدارس و ساخت آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که با محله ارتباط برقرار کند. به عبارتی موضوع مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله از سیاست‌های سازمان در سال جدید خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار