پانا از برخی اقدامات مهم وزارت آموزشوپرورش در دولت سیزدهم گزارش میدهد؛
چرخش به عدالت، تحول در کیفیت؛ اجرای حدود ۴۰ برنامه در وزارت آموزشوپرورش برای تحقق عدالت و تقویت کیفیت
تهران (پانا) - دولت سیزدهم نگاهی متفاوت از قبل به آموزشوپرورش دارد و بر این باور است که اگر بخواهیم مسائل کشور را در بلندمدت حل کنیم، چارهای جز این نداریم که پایهگذاری را از آموزش و پرورش شروع کنیم، بنابراین اصل را آموزشوپرورش میداند و برای اول شدن نهاد تعلیم و تربیت اهتمام دارد.
به همین منظور در دو سال و چند ماه اخیر تحولات مهمی در این وزارتخانه رخ داده است که مصداق عینی این نوع نگاه به وزارت آموزشوپرورش است. تمام سعی این دولت بازگرداندن وزارت آموزش و پرورش به ریل اصلی خودش است. در دهه نود، مسیر آموزشوپرورش را کسانی که به متخصصان و مؤلفان بهترین سند ملی نظام تعلیم و تربیت باور نداشتند، به سمت سندی خارجی موسوم به سند ۲۰۳۰ منحرف کردند. خسارت انحراف از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار سنگین بود و اگر هشدار رهبر حکیم و فرزانه انقلاب نبود، این خسارت جبرانناپذیر میشد. نتیجه این خودناباوری، انفعال و بیعملی بود. در دولت سیزدهم چرخش تحولی اصلی در نظام تعلیم و تربیت بازگشت به سند تحول است. سند تحول یعنی مدرسه و معلم قوی. مردان تحول در آموزش و پرورش دولت سیزدهم جمع شدهاند تا شعار «عدالت، برابری، کیفیت و تقویت مدارس دولتی» را تحقق بخشند. در زیر گوشهای از مهمترین چرخشها و تحولات دولت سیزدهم در وزارت آموزش و پرورش برای تحقق این مهم را میخوانید.
یکی از مهمترین برنامههای تحولی دولت سیزدهم در وزارت آموزش و پرورش اهتمام برای تحقق «عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» بود که برای این هدف مهم و راهبردی، بیش از ۲۰ برنامه در وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است. برخی از مهمترین این برنامهها به شرح زیر است:
۱. تصویب و اجرای ضریب تأثیر قطعی امتحانات پایانی دوره متوسطه دوم نظری در پذیرش دانشگاهها
موضوع ساماندهی کنکور سراسری و کاهش اثرات منفی آن بر نظام آموزش عمومی کشور، از اوایل دهه ۹۰، چندین بار مطرح بوده و حتی دو بار در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسید اما اجرا نشد. در دولت سیزدهم اما، موضوع اعتلای نظام تعلیم و تربیت عمومی و کاهش آثار زیانبار کنکور و مؤسسههای کنکوری بهطور جدی در دستور کار قرار گرفت و برای اولین بار در تاریخ کشور، ۴۰ درصد تأثیر قطعی یا نتایج امتحانات نهایی پایه دوازدهم سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شد. اولین و مهمترین تأثیر این مصوبه احیای مدرسه و اجرای برنامۀ درس ملی به معنای واقعی آن بود.
تأثیر دوم و بسیار مهم اجرای این مصوبه، گسترش عدالت آموزشی و توزیع عادلانه فرصتهای راهیابی به دانشگاههای معتبر کشور در کل جامعه دانشآموزی همه مناطق کشور شد. اجرای این مصوبه، باعث افزایش سهم ۷۰ درصد دانشآموزان استانهای محروم از صندلیهای دانشگاههای برتر کشور شد.
۲. تصویب معافیت دانشآموزان ممتاز دهکهای ۱ تا ۴ از پرداخت شهریه ورود به مدارس تیزهوشان
تا پایان سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱، سهم دانشآموزان این دهکها از مدارس سمپاد بسیار محدود بود اما با اجرای این مصوبه، ورودی این دانشآموزان به مدارس سمپاد ۴۵ درصد افزایش پیدا کرد.
۳. اجرای طرح شهید سلیمانی
در نتیجه اجرای طرح شهید سلیمانی بیش از ۳۰۰۰ فضای ورزشی درونمدرسهای در مدارس سراسر کشور ساخته شد.
۴. اجرای طرح شهید عجمیان و شادابسازی ۶۸ هزار کلاس درسِ مناطق روستایی، حاشیه شهرها و مناطق کمبرخوردار
۵. تکمیل و ساخت حدود ۶۰۰۰ مدرسه جدید؛ با ظرفیت بیش از ۲۳ هزار کلاس درس.
ساخت این تعداد مدرسه به معنای این است که هر روزِ کاری بهطور متوسط ۸ مدرسه در کشور توسط دولت سیزدهم تاکنون ساخته شده است.
۶. شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل سراسر کشور و جذب بیش از ۶ هزار نفر از آنها
از دیگر برنامههای تحولی دولت سیزدهم در وزارت آموزش و پرورش «ارتقای کیفیت و تقویت مدارس دولتی» است. مهمترین عنصر کیفیت در نظام آموزشی کشور هم، معلم و مدیریت مدرسه است. وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم در این راستا، بیش از پانزده چرخش تحولآفرین را شروع کرده که مهمترین آنها به شرح زیر است.
۱. اصلاح فرایند شناسایی، جذب و گزینش معلمان جدید
در سال ۱۴۰۲، حدود ۵۰.۰۰۰ نفر در قالب کانونهای ارزیابی شناسایی و جذب شدند که در تاریخ کشور بیسابقه است.
۲. تقویت دانشگاه فرهنگیان و تصویب مجموعه «سیاستها و ضوابط کیفیت بخشی» این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی
۳. تصویب آزمون اختصاصی تربیت معلم در کنکور سراسری و اجرای آن از سال ۱۴۰۳
۴. افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان
۵. تهیه برنامه ملی توانمندسازی بیش از ۹۰۰.۰۰۰ معلم کشور و اجرای حدود ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ نفر ساعت آموزش در ۹ ماهه اول ۱۴۰۲
۶. اصلاح شیوهنامهها و دستورالعمل انتخاب، انتصاب و ارزیابی مدیران مدارس و تصویب رشته مدیریت آموزشگاهی در دانشگاه فرهنگیان
۷. افزایش اختیارات مدرسه و مدیریت آن در راستای تمرکززدایی و متناسبسازی برنامههای مدرسه با نیازهای دانشآموزان
۸. پیادهسازی نظام تضمین کیفیت در نظام آموزش عمومی کشور تا سطح مدرسه
۹. اجرای سیاست توسعه متوازن در متوسطه دوم نظری
اجرای این سیاست دو نتیجه بسیار مهم و راهبردی در پی داشته است؛ یکی هدایت حدود ۴۰ درصد دانشآموزان به هنرستانهای فنیحرفهای و دیگری، احیای رشته ریاضی فیزیک پس از سالها کاهش آمار دانشآموزی
۱۰. اجرای قانون رتبهبندی که مطالبه معلمان بوده و دولت بیش از ۵۰.۰۰۰ میلیارد تومان به آن اختصاص داد.
وضعیت رتبهبندی معلمان را ببینید. رتبهبندی معلمان به صورت مستقیم از سند تحول میآید. در دولت قبل اگر چه لایحه این قانون نوشته شد، اما شرایط به گونهای بود که انگار برای اجرا نکردن آن را نوشته بودند و این قانون با ۸ هزار میلیارد در دولت قبل اجرا نشد، اما در این دولت با بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اجرا شد.
ارسال دیدگاه