وزیر آموزش و پرورش در آیین اختتامیه جشنواره کتاب رشد:

«نشان رشد» میانبری برای مردم جهت پیدا کردن کتاب خوب است/ کتاب‌‌خانه‌های کلاسی باید با آثار برگزیده جشنواره رشد پر شود

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت طرح هر کلاس یک کتابخانه کلاسی که امسال برای ۲۰ هزار‌ درس مناطق محروم طراحی شده بود باید با کتاب‌های دارای نشان رشد پر شود. معرفی این کتاب‌ها به معلمان و مدیران و معاونان پرورشی و روسای کانون‌ها از تکالیفی است که آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۲۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
«نشان رشد» میانبری برای مردم جهت پیدا کردن کتاب خوب است/ کتاب‌‌خانه‌های کلاسی باید با آثار برگزیده جشنواره رشد پر شود

رضامراد صحرایی در آیین اختتامیه ۲۱مین جشنواره ملی کتاب رشد دانش‌آموزی که بعدازظهر امروز در باغ کتاب تهران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع کتاب و کتاب خوب امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. کتاب حذف‌ناشدنی است و همه تحولاتی که در عرصه رسانه‌ها رخ می‌دهد باز هم ما را از کتاب و کتابخوانی بی‌نیاز نمی‌کند. خواندن از روی کتاب، هم یادگیری عمیق و هم فهم بسیط را به همراه دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از منظر یک معلم زبان می‌گویم که آنچه که خواندن کتاب را لذت‌بخش می‌کند، لذت رمزگشایی است. رمزگشایی از کلمات در کتاب و در سطرها. با خواندن کتاب دنیای دیگری را سیر می‌کنیم. به هر اندازه به این رمزگشایی دست یابیم به همان اندازه به لذت دست پیدا می‌کنیم. اینکه برخی کتاب‌ها خواندنی‌تر هستند رازش در پیام‌هایی است که در بین خطوط پنهان شده است. 

صحرایی گفت: لذت رمزگشایی از پیام، کتاب را غیرقابل حذف از زندگی ما کرده است. برای خواندن کتاب خوب باید ارزیابی خوب را بدانیم. ارزیابی یک دانشی فراتر از داشتن کتاب است. مقام نقد مقامی فراتر از نویسندگی است، مقام ارزیابی مقامی شامخ‌تر از تولید کتاب است. 

وی با بیان اینکه «نشان رشد» میانبری است برای عموم مردم جهت پیدا کردن کتاب‌های خوب، خواندنی و اثربخش و این افتخاری برای نظام تعلیم و تربیت است که نشان رشد را به عنوان راهنما برای مردم عرضه کرده است، گفت: کودکان ذهنی بسیار پذیرا و روحی آماده برای دریافت حرف‌های تازه دارند. انعطاف آنها و حاصل‌خیزی ذهن آن‌ها سرمایه بی‌بدیلی است که در اختیار ما قرار دارد. همه شاخص‌ها برای پیشرفت ریشه در دوره کودکی دارد. هیچ پیشرفتی در هیچ ساحتی ممکن نیست مگر اینکه بذرش در دوره کودکی و خردسالی و حداکثر نوجوانی به درستی در ذهن کودکان کاشته شده باشد و مدرسه مزرعه چنین بذری است.

صحرایی ادامه داد: به همین خاطر از همکارانم می‌خواهم نهضت خرید کتاب‌های رشد را در مدرسه‌ها به راه بیاندازند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وزارت آموزش و پرورش علاوه بر وظیفه‌ای که به عنوان یک نهاد تولید آثار خوب دارد، به کمک ناشران دیگر بشتابد و آثار برگزیده این جشنواره توسط کانون خریداری و به مدارس برود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: طرح هر کلاس یک کتابخانه کلاسی که امسال برای ۲۰ هزار‌ درس مناطق محروم طراحی شده بود باید با کتاب‌های دارای نشان رشد پر شود. معرفی این کتاب‌ها به معلمان و مدیران و معاونان پرورشی و روسای کانون‌ها از تکالیفی است که آن‌ها را دنبال خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: کتاب‌های درسی که سالانه ۱۵۰ میلیون جلد چاپ می‌شود، برای سطح زیادی از عموم جامعه طراحی می‌شوند. همچنین کتاب‌ها و مجلات رشد باید به کمک معلمان و دانش‌آموزان بیایند، به کمک محتوایی که به صورت عمومی در کتاب‌های ما ارائه شده است. توصیه اکید می‌کنم به خواندن مجلات رشد که به تعمیق دانش کتاب‌ها کمک می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار