رئیس سازمان نوسازی مدارس در مراسم آغاز بهکار پویش ملی نهالی برای نونهالان؛
110 هزار نهال در مدارس کاشته میشود/ باید بهازای هر دانشآموز ۰.۵ مترمربع فضای سبز در مدارس وجود داشته باشد
تهران (پانا) - با حضور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور همزمان در سراسر ایران عزیز نخستین نهال ها برای نونهالان این سرزمین کاشته شدند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ حمیدرضا خانمحمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان در مراسم آغاز به کار پویش ملی نهالی برای نونهالان که همزمان با سراسر کشور در مدرسه نرجس خاتون منطقه ۱۵ تهران برگزار شد، اظهار داشت: نامگذاری ۱۵ اسفند به نام روز درختکاری و توجه ویژه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به این امر بیانگر اهمیت این موضوع است که باید آحاد جامعه به ویژه مسئولان به آن بپردازند.
خانمحمدی با بیان اینکه الگوی مصرف بشر از نعمات خداوند با همه توصیههای دینی و اخلاقی به اسراف نکردن به سمت مصرف افراطی متمایل شد، افزود: جامعه بشری با رشد شهرنشینی و افزایش جمعیت به صورت افراطی و خودخواهانه از طبیعت استفاده کرده و همواره بیش از ظرفیتهای موجود از منابع خدادای بهره برده است.
وی ادامه داد: به جهت عدم بهرهبرداری مناسب، در همه زمینهها از جمله درختان و محیط زیست، این منابع را با خطر کمبود و انقراض مواجه کردهایم.
معاون وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم، اذعان داشت: در معارف و احکام دین به طبیعت بسیار توجه شده است. به عنوان مثال: مولا علی (ع) در نامهای به یکی از کارگزاران به حفظ و رعایت حریم و حقوق حیوانات و طبیعت را مورد تاکید ویژه قرار دادهاند. (نهج البلاغه، نامه ۲۵، ترجمه سید جعفر شهیدی، ص ۲۸۷).
وی با تاکید بر اینکه باید مدرسهای شاداب و سازگار با محیط زیست برای دانشآموزان عزیز داشته باشیم، بیان کرد: برای ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تکلیف را در این زمینه مشخص کرده و در یکی از ساحتهای تعلیم و تربیت که ساحت زیستی و بدنی است، توجه به محیط زیست و سازگاری فضای آموزشی و پرورشی با محیط زیست و اقلیم منطقهای همواه در طرحها و پروژهها مدنظر قرار دارد.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه مسائل بچهها را از نگاه خودشان بررسی کنیم و نیازهای آنها را بدانیم و تربیت مومنانه با مشارکت خانوادهها در فرایند تعلیم و تربیت رخ خواهد داد، ابراز داشت: مسیر توسعه فرهنگی و مفهوم فرهنگ به طور اعم در آموزش و پرورش و بالاخص از آموزش در مقطع ابتدایی میگذرد و معلمان به این موضوع که نقش موثری در تربیت فرزندان ایران اسلامی و توسعه فرهنگ حفظ محیط زیست ایفا میکنند، توجه ویژه داشته باشند.
وی ادامه داد: طبیعتشناسی و دوستی با طبیعت مقدمهای بر خودشناسی و خداشناسی نیز میباشد و چه خوب است که نقش اصلی و عملیاتی کاشت و نگهداشت از درخت و نهال و فضای سبز را هم در این زمینه به دانشآموزان بسپاریم.
این مقام مسئول به معضل آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: این مسأله زیست محیطی که جریان آموزش را هم در مناطقی از کلانشهرها متاثر کرده است عامل انسانی دارد اما با راهکار توسعه فضای سبز و درختکاری میتوان اثرات آن را تقلیل داد.
خانمحمدی ادامه داد: ماموریت نوسازی مدارس در این زمینه طی دستورالعملی تدوین شده است و به ازای هر دانش آموز باید ۰.۵ مترمربع فضای سبز در مدارس وجود داشته باشد و کاشت نهال از ابتدای آغاز پروژه، ساخت آن فضای آموزشی در نظر گرفته شود تا هنگام بهره برداری مدرسه نهال سرسبزی داشته باشد و دانش آموزان آن مجموعه از آن بهره مند شوند.
وی در پایان با بیان اینکه با همدلی و هم افزایی مسائل بزرگ آموزش و پرورش قابل حل است، خاطرنشان کرد: ۸۰۰۰ طرح در حال اجرا داریم که در هرکدام نهالهایی کاشته میشود و در واقع بیش از ۱۱۰ هزار نهال را در این مدارس خواهیم کاشت و با مصرف بهینه و مدیریت منابع جهت نگهداشت و آبیاری این درختان میتوانیم از آب غیرقابل شرب استفاده کنیم.
مجید عبدالهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در این مراسم، با اشاره به اینکه رهبری فرمودند: ظرفیت کاشت یک میلیارد درخت وجود دارد. بنابراین دستگاه تعلیم و تربیت هم در این امر مهم سهمی دارد که باید به دستان تک تک ما اجرایی شود.
وی در پایان افزود: مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، برنامهریزی کردیم تا پویش ملی نهالی برای نونهالان با مشارکت اقشار مختلف از جمله دانشآموزان، معلمان، مدیران و خیرین و دستگاهها را به طور فراگیر از امسال اجرایی کرده و در سالیان پیش رو مدارس با فضای سازگار با محیط زیست را داشته باشیم.
ارسال دیدگاه