پانا گزارش میدهد؛
اعلام نمرات واقعی دانشآموزان برای شفاف سازی کیفیت سیستم آموزشی
اگر وزیر آموزش و پرورش، معدل امتحانات نهایی را شفاف اعلام میکند آن را به یک مستمسک سیاسی تبدیل نکنید، آن را بهعنوان مبنایی برای ساختن آینده قرار دهید
تهران (پانا) - سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر روز یکشنبه ۲۴ دی هیات دولت با تأکید بر اهمیت اعتماد خانوادهها نسبت به کیفیت مراکز علمی و اطمینانبخشی به آنها در رابطه با شرایط آموزشی، به وزیر آموزش و پرورش مأموریت داد برای اطلاع و اطمینان خانوادهها از وضعیت آموزشی و نمرات دانشآموزان گزارشی ارائه کند.
اُفت کیفیت نظام آموزشی کشور بحرانی است که سالیان سال کارشناسان و دغدغهمندان صدیق نظام تعلیم و تربیت در خصوص آن گفته و نوشته و اظهار نگرانی کردهاند. این افت محسوس، پیامدی است که یک سال و ۲ سال ایجاد نشده است و روندی نامطلوب در کیفیت آموزش مدارس کشور را نشان میدهد که البته بیان رسمی و صادقانه آن توسط مسئولان به جامعه شریف ایران؛ نشان از عزم جدی دولت سیزدهم و شخص رئیسجمهور آن در رفع مشکلات و مسایل گذشته خصوصا در نظام تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت نظام آموزشی و مدارس خصوصا مدارس دولتی دارد و البته جامعه عمل پوشاندن به این شعار است که در دولت سیزدهم مردم غریبه نیستند و چیزی از آنها پنهان نمیماند.
تنها با گذشت چند ساعت از این دستور، در صبح روز دوشنبه ۲۵ دی، رضامراد صحرایی در همایش مشترک شوراهای آموزش پرورش در محل وزارت کشور، با تاکید بر اینکه معتقد به مردم هستیم و باید وضع آموزش و پرورش کشور را به مردم بگوییم، تصریح کرد: برخی به جای آنکه امید را ببینند، اعلام کردند، میانگین معدل رشته علوم انسانی ۸.۷۵ است؛ آیا این معدل حاصل عملکرد دولت دو ساله است! این معدل پایه دوازدهم است و شفاف به مردم گفتیم «این وضعیت آموزش کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم.»
وزیر آموزش و پرورش افزود: وضعیت واقعی معدل دانشآموزان کشور به گونهای دیگر است که آن را بیان میکنم «در دوره ابتدایی، ارزشیابی توصیفی است و معدل نداریم، در دوره متوسطه اول معدل پایه هفتم ۱۶.۹۴، پایه هشتم ۱۶.۸۵ و پایه نهم ۱۶.۸۹ است. در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته تجربی ۱۵.۶۲، رشته ریاضی ۱۶.۹، علوم انسانی ۱۳.۸۴ و علوم و معارف اسلامی ۱۵.۸۴ است. در پایه دهم معدل دانشآموزان رشته ریاضی ۱۵، تجربی ۱۵.۶۱، علوم انسانی ۱۳.۸۸ و معارف اسلامی ۱۵.۱۶ است، این موارد که معدل کل است، نمرات واقعی دانشآموزان کشور است و ماجرای معدل کتبی تفاوتهایی دارد.»
وی ادامه داد: چرا افرادی که نسبت به معدل پایه دوازدهم که ضریب ۴۰ درصدی قطعی در کنکور دارد، دغدغهمند هستند وقتی فقط کنکور به تنهایی سهم داشت ولی میانگین دروس تخصصی داوطلبان کنکور در رشته ریاضی فیزیک کمتر از ۱۰ درصد بود حساس نبودند، هماکنون معدل ۱۱.۵ از ۲۰ یعنی ۵۷.۷ از ۱۰۰ درصد و تأثیر مستقیم در راهیابی به دانشگاه.
وی با اشاره به میانگین معدل دانشآموزان متوسطه دوم در پایهها و رشتههای مختلف خاطرنشان کرد: امروز یک حقیقت دیگر وجود دارد که رئیسجمهوری، پدرانگی میکند که چندین جلسه برای موضوع معدل دانشآموزان برگزار کرده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: تقاضای ما این است که نقش ایجاد امید و امیدآفرینی در جامعه را به درستی اجرا کنیم.
نمرات واقعی دانشآموزان به شرح زیر است:
رضامراد صحرایی یک روز پس از این صحبتها و در روز سهشنبه ۲۶ دی در رویداد بینالمللی مدرسه آینده که در دانشگاه تهران برگزار شد، این را هم گفت، که «اگر نقدی از گذشته میکنیم، نقد افراد نیست، نقد روندهاست.»
وی تاکید کرد «آنها زحماتی کشیدهاند که برای من امروز قابل فهم است که چه مجاهدتی لازم است تا یک کار خوب اجرایی شود. ما نقد میکنیم، چون در گذشته نظام آموزش و پرورش را به هر دلیلی به صدر نیاوردیم.»
صحرایی افزود «اگر وزیر آموزش و پرورش، معدل امتحانات نهایی را شفاف اعلام میکند آن را به یک مستمسک سیاسی تبدیل نکنیم و آن را به عنوان مبنایی برای ساختن آینده قرار دهیم و برای آیندهسازی، همه را دعوت میکنم تا نقد روند کنیم نه افراد و در نقد، امید را نکُشیم که امروز مهمترین نیاز ما برای ساختن آینده ایران سرتاسر افتخار، امید است.
ارسال دیدگاه