پانا از اقدامات وزارت آموزشوپرورش برای استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی گزارش میدهد؛
گرمی کلاسها و دلگرمی خانوادهها
۹۱ درصد فضای آموزشی سطح کشور در حوزه گرمایشی و سرمایشی در دولت سیزدهم استانداردسازی شده است
تهران (پانا) - در گذشته همزمان با آغاز فصل سرما در کشور موجی از نگرانیها درباره وضعیت سامانه گرمایش برخی مدارس به دغدغهای بزرگ برای معلمان، مدیران و والدین تبدیل میشد، دغدغهای که رفع آن برای حفظ جان و ایمنی دانشآموزان بسیار ضروری بود.
طی سالهای اخیر موضوع آتشسوزی در برخی از مدارس آنهم به دلیل استفاده از بخاریهای غیراستاندارد، تبدیل به یکی از قصههای پرغصه نظام تعلیم و تربیت شده بود، اما امروز با همت دولتمردان و کارگزاران دستگاه آموزش و پرورش، دیگر بخاری غیراستاندارد و چکهای مورد استفاده قرار نمیگیرد و حتی در دور افتادهترین مناطق این سرزمین نیز شاهد کلاسهای هستیم که در حوزه استانداردسازی گرمایشی، تجهیز شدهاند. البته این موضوع فقط با هدف صرف استانداردسازی سامانههای گرمایشی نیست، بلکه گام برداشتن در راستای اهداف سند تحول بنیادین نیز در آن دخیل است.
اگر نگاهی به سند تحول بنیادین بیاندازیم، موضوع استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس یکی از اصلیترین مطالبی است که به آن اشاره شده است، چرا که در بحث مناسبسازی مدارس، فضا و محیط نقش بسیار مهمی در حوزه یادگیری دانشآموز دارد و نباید از آن غفلت کرد و حتی کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت نیز روی آن اتفاق نظر دارند، به همین دلیل وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم بیش از پیش به این موضوع اهتمام دارد و به صورت جدی پیگیر استانداردسازی سامانههای گرمایشی کلاسهای درس است.
شهریورماه ۱۴۰۲ بود که خبرهایی از جمعآوری بخاریهای نفتی خطرآفرین در جهت استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی از کلاسهای درس در رسانهها منتشر شد، موضوعی مهم در حوزه تجهیز مدارس که بالاخره در دولت سیزدهم رقم خورد و دولت برای این کار ۷۲۵ میلیارد تومان اختصاص داد؛ براساس آمارهای منتشر شده دولت این مبلغ را از محل بند «ب» ماده ۶۵ قانون الحاق که مربوط به گاز است، اختصاص داده است.
پس از این خبر و در ۲۶ آبانماه امسال وزیر آموزش و پرورش خبری مهم در این خصوص داد؛ رضامراد صحرایی در مراسم افتتاح همزمان استانداردسازی سامانههای گرمایشی ۹۵۰۰ کلاس درس کشور از استانداردسازی ۹۱ درصدی فضای آموزشی سطح کشور در حوزه گرمایشی و سرمایشی خبر داد و گفت این اتفاق یکی از افتخارات دولت سیزدهم است.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم همه توان خود را بهکار میگیرد تا باقی مدارس کشور را نیز استانداردسازی کند، اظهار کرد «در دو سال گذشته دولت سیزدهم برنامهریزی شد تا حداقل در شهرهایی که موضوع سامانه گرمایشی و سرمایشی اهمیت بیشتری دارد، در حد امکان و با توان حداکثری کلاسها مجهز شوند.»
صحرایی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم ۲۳ هزار کلاس درس هدفگذاری شد و به لطف خدا همه این تعداد هم تحقق یافته است، عنوان کرد «سیاست استانداردسازی و شادابسازی در تمام کشور به راه افتاده است و امیدواریم در دولت کاری کنیم که حداکثر ۲ درصد از کلاسهای غیراستاندارد باقی بماند که این ۲ درصد هم با اطمینان میگویم به آن پرداخته میشود.»
پس از این سخنان وزیر آموزش و پرورش بود که اخبار مهمی از نهضت استاندارسازی سامانههای گرمایشی مدارس در صدر اخبار کشور قرار گرفت؛ برای مثال عباس زارع، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه رسیدگی به سیستم گرمایشی مدارس در ۲ سال اخیر با سرعت و دقت فراوان دنبال شده است، گفت «سیستم گرمایشی ۲۴۵ مدرسه با سه هزار کلاس درس طی ۲ سال اخیر استانداردسازی شد و اکنون هیچ بخاری خطرآفرینی در حوزه استان تهران وجود ندارد. در شهر تهران ۹۸ مدرسه با هزار و ۲۰۰ کلاس درس و در شهرستانهای استان تهران ۱۴۷ مدرسه با هزار و ۸۰۰ کلاس درس استانداردسازی شده است.»
همچنین علی استادیان مدیرکل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس مازندران نیز با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد مدارس این استان، استانداردسازی شدهاند، بیان کرد «طبق برنامهریزی صورت گرفته کمتر از دو سال آینده سیستم گرمایشی تمامی مدارس مازندران استانداردسازی میشوند.» یا علی شیرازیانی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان همدان با اعلام این خبر که ۹ هزار و ۸۰۰ کلاس درس برای استانداردسازی سیستمهای گرمایشی شناسایی شده است، عنوان کرد «تا آبان ۱۴۰۲، هفت هزار و ۵۰۰ کلاس درس در سطح استان همدان به سیستمهای استاندارد گرمایشی مجهز شده است.»
پس از فراگیرشدن موضوع استاندارسازی سامانهای گرمایشی مدارس، حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز طی مصاحبهای که امروز، ۲۸ آبان ۱۴۰۲ با روزنامه قدس داشته است از آغاز طرح «شهید عرب» خبر داد، طرحی در راستای مشارکت گروههای مردمی در حوزه استانداردسازی سامانههای گرمایشی و سرمایشی، متناسب با فصول.
وی در این خصوص گفت این طرح یکی از فعالیتهای قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر و مشابه طرح عجمیان (شادابسازی مدارس) با محوریت سامانههای سرمایش و گرمایش مدارس است.
همچنین رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه حدود یک ماه پیش و قبل از شروع فصل سرما، برای استانداردسازی سامانهها ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار بین استانها توزیع شده است، اظهار کرد «هماکنون در فضاهای آموزشی بخاری چکهای نداریم و تمام بخاریهای مدارس استاندارد است. البته ممکن است یک جایی کسی رعایت نکند که مربوط به عدم رعایت قوانین از سوی آن فرد است، اما به کلی هر آنچه ما تعبیه کردیم، استاندارد است.»
وی افزود «استانداردی که ما مبتنی بر اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش در سازمان نوسازی بر آن اصرار داریم، تاکید دارد حرارت در کلاسهای درس نباید شعله مستقیم باشد.»
حال اگر بخواهیم واقعبینانه به عملکرد دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش این دولت نگاه کنیم شاهد خواهیم بود که در حوزه استانداردسازی سامانههای گرمایشی، دولت مردمی دارای کارنامهای قابل قبول است، چرا که پیش از هر چیزی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و موارد مختف آن از جمله مناسبسازی محیط و فضا را سرلوحه کار خود قرار داده است و پس از آن نیز با کاری جهادی در پی ریشهکن کردن موضوع بخاریهای نفتی و خطرآفرین در سطح کشور بوده است، موضوعی که طی سالهای اخیر تبعات جبرانناپذیری را در پی داشته و باعث نگرانی بسیاری از خانوادهها و جامعه فرهنگیان شده، اما حال این نگرانی برطرف شده است و خانوادهها با خیال راحت فرزندان خود را راهی مدارس میکنند.
ارسال دیدگاه