رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خبر داد:
تدوین نظامواره شایستگیهای پایه و عمومی تحصیلی برای دانشآموزان
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از تدوین نظامواره شایستگیهای پایه و عمومی تحصیلی برای تمام پایههای تحصیلی خبر داد و گفت در این نظامواره بر آن دسته از شایستگیها متمرکز شدیم که دانشآموزان فارغ از اینکه در آینده وارد کدام دانشگاه و شغل شوند، باید از این مهارتها برخوردار شوند.
حجتالاسلام علی لطیفی در برنامه هفته پژوهش که صبح امروز در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، مساله تنوع و توجه به ابعاد پژوهش در آموزش و پرورش را نکتهای بااهمیت دانست و اظهار کرد: آموزش و پرورش به انواع مختلفی از پژوهش و مطالعهها نیاز دارد. آموزش و پرورش به مطالعات بنیادی و کاربردی و در صحنه از جنس اقدامپژوهی، درسپژوهشی نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: این پژوهشها خصوصا از جانب کسانی که خارج از وزارت آموزش و پرورش برای این وزارتخانه تصمیمگیری میکنند بسیار مهم است چرا که بخشی از چالشهای نظام تعلیم و تربیت منشا داخلی ندارد و بیرونی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، نکته مهم بعدی را پژوهش برای آموزش و پرورش عمومی و دانشآموزان دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین ماموریت آموزش و پرورش، آموزش عمومی است و یکی از معانی آموزش عمومی، فراهم کردن فرصتهایی برای یادگیری آن چیزی است که دانشآموزان برای زندگی شایسته به آن نیاز دارند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه که یک زیست شایسته انسانی و کسی که میخواهد در کشورمان زندگی کند باید بداند و به آن آشنا باشد، شایستگیهای پایه است.
حجتالاسلام لطیفی با بیان اینکه شایستگیهای پایه در پژوهشهای آموزش و مرورش عمومی قرار دارد، افزود: ویژگیهای شخصیتی را در نوجوان و جوان و کودک باید نهادینه کنیم که فردا روزی، اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش باشد. حس کنجکاوی، شوق نسبت به یادگیری و کَندوکاو، یکی از مهمترین شایستگیهای پایه مرتبط با پژوهش است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: پرسشگری، یکی دیگر از مهارتها و توانمندی بنیادین و اساسی است که رشد آن به مثابه شایستگیهای پایه است. پرسشگری، هنر دشواری است و دشوارتر از آن، هنر مواجه شدن با پرسشگری کودک و نوجوان است و مواجهه مناسب با پرسشهای دانشآموزان، یکی از راهحلهای آن است.
وی شایستگی پایهای بعدی را تجربه کردن دانست و اظهار کرد: دانشآموزان باید موارد متنوع را در دامنهای که مورد آسیب واقع نشوند و مشکلی آنها را تهدید نکند، تجربه کنند. آموختن صرفا با انتقال مجموعهای از مفاهیم و الفاظ اتفاق نمیافتد.
حجتالاسلام لطیفی خاطرنشان کرد: حس جستوجو کردن، راستیآزمایی و بهدنبال حقیقت بودن، یکی از مهمترین شایستگیهاب پایه برای تربیت یک نسل پژوهشگر و محقق است. این هنگامی اتفاق میافتد که روحیه حقیقتطلبی و جستوجوگری در دانشآموزان تقویت شود.
وی با بیان اینکه یکی از اتفاقاتی که امسال در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افتاد، تدوین نظامواره شایستگیهای پایه و عمومی تحصیلی برای تمام پایههای تحصیلی بعد از گذراندن ۱۳ سال تحصیل و آموزش بود، افزود: سعی کردیم در این نظامواره بر آن دسته از شایستگیها متمرکز شویم که دانشآموزان فارغ از اینکه در آینده وارد کدام دانشگاه و شغل شوند، باید از این مهارتها برخوردار شوند.
وی بیان کرد: یکی از این مهارتها حقیقتجویی، جستوجوگری و اکتشاف است.
ارسال دیدگاه