روایتی از اقدامات و برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش:

سرعتِ قطار پیشرفت آموزش و پرورش بیشتر خواهد شد

تهران (پانا) - چندی است برنامه‌های تحولی در وزارت آموزش و پرورش در حوزه‌های مختلف در حال اجراست اما در  مسیر عبور از گردنه‌های سخت پیشرفت این دستگاه آینده‌ساز، دچار بی‌مهری‌هایی می‌شود، روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از همه کسانی که در مسیر ساختن آینده فرزندان ایران همراه  هستند با انتشار این یادداشت قضاوت را به مخاطبان می‌سپارد‌.

کد مطلب: ۱۴۲۳۹۵۵
لینک کوتاه کپی شد
سرعتِ  قطار پیشرفت آموزش و پرورش بیشتر خواهد شد

روایت؛ روایتِ رشد است؛ روایتِ قَد کشیدن و بالا آمدن؛ روایتِ جدا شدن از کلیشه های دردناکِ سیاسی و روزمرگی؛ روایتِ تلاش برای احیای نظام پر افتخار تعلیم و تربیت؛ روایت از جشنواره بهیندخت که جشنواره ای برای تقدیر از دختران سرزمینمان بود آغاز می شود؛

وزیر آموزش و پرورش جمله‌ای از سند تحول بنیادین در مورد متناسب سازی مواد آموزشی بر اساس جنسیت و ویژگی‌های فردی دختران و پسران در سخنرانی خود می‌گوید.

توجه شما را متن به دو راهکار از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جلب می‌کنیم:

راهکار ۲/۱۴: «متناسب سازی فضاهای فیزیکی، آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوت‌های جنسیتی دانش‌آموزان با تأکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینه سازی فرهنگ ایمانی و عفاف و پوشش و رعایت احکام محرمیت در محیط»

راهکار ۲/۱۶: «رعایت اقتضائات هویت جنسیتی ( پسران و دختران ) و ویژگی های دوران بلوغ دانش‌آموزان در برنامه های درسی و روش ها وبرنامه های تربیتی ضمن توجه به هویت مشترک آنان»

جماعتی که منتظرند از هر رخداد و سخنی، ماهی سیاسی خود را شکار کنند، شروع کردند به روایتِ‌های ناصحیح، کلیشه‌ای و البته غیر صادقانه...

وزیر آموزش وپرورش نیز کمتر از چند ساعت در انتهای جلسه پاسخگویی به مخاطبان در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری به تشریح این مطلب می‌پردازد.

ویدیو را در انتهای مطلب ببینید:

قضاوت در این مورد را به مردم می‌سپاریم و اما بعد..

این مشی دولت مردمی سیزدهم است که بجای تَکرار کردن، کار کند. در همین راستا بخش کوچکی از اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش این دولت را جهت ارائه گزارش به ملت شریف ایران تشریح می‌کنیم:

دوران غربتِ سند تحول بنیادین به سَر آمده...

در دورانی نه چندان دور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دچار غربت و مظلومیت، شده بود. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شش ساحت تربیت دینی، عبادی و اعتقادی، ساحت تربیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی، ساحت تربیت اقتصادی و فناورانه و ساحت تربیت هنری و زیبایی شناختی را برای تربیت ترسیم کرده است و شاید بتوان گفت از دیگر اقدامات دولت سیزدهم جان دادن ویژه به اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برداشتن مانع های بزرگ اجرای این سند است.

این روزها، در وزارتخانه آموزش و پرورش، برای اجرای بهتر سند مذکور، برنامه های ویژه‌ای در حال تدوین و عملیاتی شدن است.

نگاشت نهادی (ویژگی‌های برنامه عمل سند تحول بیادین)، حقوقی( احصا ۱۸ قانون و مقرره برای اجرای سند تحول بیادین)، رسانه‌ (ارتباط با رسانه‌ها به منظور پوشش اهمیت اجرا و چگونگی اجرا سند مذکور) و مدرسه‌ای (برگزاری دوره‌های راهیان تحول، آموزش به ۱۵ هزار معلم و مدیر و ابلاغ شیوه نامه اجرای مولفه‌های سند تحول بنیادین به ۵۰۰۰ مدرسه به صورت نمونه با عنوان «مدارس تحولی») در حال تدوین است.

اجرای رتبه‌بندی، دقیق‌تر، معلمانه‌تر، کاربردی‌تر

استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه علمی و تربیتی معلمان یا همان نظام رتبه بندی معلمان از جمله مولفه‌های مهم درج شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و از سوی دیگر برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف به تدوین قانون رتبه بندی معلمان کرده بود.

علیرغم تاکید بر تحقق نظام رتبه‌بندی معلمان در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی در حوزه تعلیم و تربیت کشور که اواخر سال ۱۳۹۰ مصوب شده است، این مهم قریب به ۱۱ سال در کشور مسکوت مانده بود. با این وجود دولت سیزدهم اجرای این امر مهم را کلید زد و در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ قانون رتبه‌بندی معلمان تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

اجرای رتبه بندی، اکنون وارد فاز ارتقا شده و آیین نامه جدید در حال تدوین است، آیین نامه ای که مقتضیات جامعه معلمی را بیشتر می‌بیند.

شناسایی برترین‌ها، برایِ مهم ترین کار

امسال برای اولین بار، در مصاحبه‌های استخدامی و ورود به دانشگاه فرهنگیان، ۲۲ مورد مصداق شایستگی برای معلمان آینده احصاء شد. داوطلبان به اندازه سه برابر ظرفیت فراخوانده شدند و فرآیند ارزیابی تکمیلی بر اساس سه حیطه صلاحیت عمومی، حرفه ای و تخصصی، آغاز شد.

در واقع فرآیندی که قبلا، ظرف ۲۵ دقیقه تا نیم ساعت انجام می‌شد، امسال در هشت ساعت با گذراندن چندین مرحله شبه کانون ارزیابی اجرا شد و داوطلبان در مقابل ارزیابان، اجرای واقعی داشتند و در موقعیت واقعی قرار می‌گرفتند تا انتخاب شوند.

در واقع مصاحبه، تدریس یا ارائه شفاهی، ایفای نقش، مطالعه موردی و بحث گروهی، چهار ابزار ارزیابی تکمیلی در مصاحبه های امسال بودندکه همگی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تهیه شده‌اند.

شکست مافیای کنکور ، حضور نخبگان روستایی در بهترین دانشگاه های کشور

کنکور ۱۴۰۲ برای اولین بار با تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی (نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم دانش آموز) برگزار شد. در همین راستا دولت سیزدهم برای نخستین بار برای برگزاری امتحانات نهایی، سوالات استانداردسازی شده در سطح کتاب را طراحی کرد.

بدین منظور پاسخ برگ‌ها شخصی سازی شد و هر دانش آموز پاسخ برگ خاص خود را داشت؛ یعنی پاسخ برگ‌ها چاپ و نه تکثیر می‌شدند و از سوی دیگر سوالات هم شخصی سازی شده در حوزه اجرا بود.

همچنین برگه‌ها توسط دو مصحح و دو بار کامل تصحیح شد. مصححین نمرات یکدیگر را نمی‌دیدند. توزیع پاسخ برگ‌ها کشوری بود و مصححین به برگه‌های دانش آموزان غیر از استان خود دسترسی داشتند؛ اگر مغایرتی در بین نظر دو مصحح وجود داشت، برگه برای تصحیح به مصحح سوم ارجاع داده می‌شد و نظر نهایی را مصحح سوم می‌داد.

طبق آمار، سهم دانش آموزان استانی و مناطق محروم از ورود به دانشگاه های برتر بسیار رشد کرده است.

بورسیه نخبه‌های سمپادی دهک‌های یک تا چهار با دستور رئیس جمهور

۱۱ مرداد سال جاری با دستور رئیس جمهورمصوب شد که هزینه ثبتنام دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته شده در مدارس سمپاد توسط دولت پرداخت شود و هزینه تحصیل در این مدارس برای دانش آموزان قبول شده در آزمون ورودی این مدارس رایگان باشد.

شگفتانهِ ساختِ ۵۸۰۶ مدرسه در دو سال

تعداد کلاس تحویل شده در دو سال اول دولت سیزدهم نشان از رشد ۱۲۰ درصدی خدمات دولت در این شاخص دارد.
نهضت مدرسه سازی علیرغم همه تنگناها در ۲ سال گذشته شتاب قابل قبولی را تجربه کرده است و توانسته است ۵۸۰۶ مدرسه جدید را تحویل دهد.

زیباتر آنجاست که طعمِ شیرینِ مدارس تازه ساخته شده را بیشتر کودکان مناطق محروم و روستایی چشیده اند.

همچنین از جمله اقدامات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اجرای طرح شهید "عجمیان" است. این طرح یک کار نهضتی است که با محوریت قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در حال انجام و ۱۰۰ هزار کلاس درس از مسیر این طرح در شروع سال تحصیلی جدید ۱۴۰۲ بهسازی و شاداب سازی شد... در این طرح بیش از ۱۵ هزار گروه مشغول فعالیت هستند.

کمبود معلم ریشه کن خواهد شد ...

بحران کمبود معلم، که دلسوزان و کارشناسان آموزش و پرورش در خصوص آن در سال های گذشته هشدارهای جدی داده بودند و دولت گذشته برنامه جدی در خصوص آن اجرا نکرد، در شروع سال تحصیلی سر باز کرد و در ۲ درصد از مدارس کشور، معلمان دیرتر وارد کلاس درس شدند.

یکی از موانع آموزش و پرورش، مربوط به مباحث سنواتی است که قریب به دو دهه با آن دست به گریبان بوده و به جای اینکه برطرف شود، مشکلات، به دولت بعدی منتقل شده است.

این دولت با وجود همه تنگناها و فشارها مصمم است که مشکل کمبود معلم در کلاس‌های درس را برطرف کند.

تقویت دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و موضوع تربیت معلم به کمک دانشگاههای دیگر است، همچنین استخدام معلمان با فاصله زمانی مناسب و برآورد دقیق انجام خواهد شد. بنابراین هم وزارت آموزش و پرورش و هم سازمان اداری و استخدامی به کمک سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی طرح های خوبی را برای ریشه کن کردن کمبود معلم در کشور دارند.

تقویت و ارتقای دانشگاه فرهنگیان، اجرای طرح "نماد" (نظام مقابله با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان)، افزایش مراکز مشاوره آموزش و پرورش به بالغ بر ۷۰۰ مرکز، برگزاری اردوهای یک روزه و چند روزه برای دانش آموزان، تقویت مدارس دولتی، برگزاری برنامه های پرورشی ، احیای سرودهای دانش آموزی، برگزاری مسابقات ورزشی در مدارس، اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مناطق محروم، ایجاد کنکور اختصاصی تربیت معلم، توجه جدی به روابط عمومی و ایجاد سیاستی جدید در اطلاع رسانی با محوریت مدارس، زیبایی های تعلیم و تربیت و پاسخگویی مسئولانه از جمله مهم ترین اقدامات در رشد و تعالی نظام پرافتخار آموزش و پرورش کشور است.

این روایت خدمت به ملت شریف ایران ادامه دارد...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار