دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تاثیر کنکور قرار گیرد

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت برگزاری امتحانات استاندارد و با کیفیت از مهم‌ترین محورهایی است که به‌وسیله آن می‌توان شر کنکور را از سر آموزش و پرورش کم کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۰۸۲
لینک کوتاه کپی شد
نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تاثیر کنکور قرار گیرد

به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش در طول تاریخ تشکیل خود بر سه اصل اساسی اصالت، اتقان و استقلال استوار بوده است.

وی اظهار داشت: اصالت یعنی اینکه تاریخ تشکیل و شرح وظایفی که برای آن تعریف شده و افراد برجسته و زبده‌ای که عضو آن بوده‌اند، سعی در حل مشکلات آموزش و پرورش داشته‌اند. دوم اتقان، یعنی اینکه مصوبات شورای‌عالی آموزش و پرورش، پژوهش‌محور و بر اساس کار کارشناسی تهیه و تدوین شده‌اند، سوم استقلال، این شورا از زمان تشکیل تاکنون تحت تاثیر هیچ گروه و یا حزب سیاسی نبوده و تنها هم و غم آن بهبود روند آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین بوده است.

امانی اضافه کرد: یکی از وظایف سنگین ما در شورای‌عالی آموزش و پرورش، ایجاد حس اطمینان و اعتماد در خانواده‌های دانش‌آموزان و فرهنگیان که جایی هست کار رصد امور آموزش و پرورش را برعهده دارد و آن‌ها می‌توانند به این شورا به عنوان یک نقطه اتکا تکیه کنند.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش با اشاره به یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه شورای عالی، گفت: نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش یکی دیگر از وظایف مهم دبیرخانه این شورا است، باید فضایی را به‌وجود بیاوریم که کنشگران حوزه آموزش و پرورش به‌راحتی بتوانند مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی، نقد و بررسی کرده و به این شورا منتقل کنند.

وی با اشاره به هدف اصلی و اساسی مصوبات شورای عالی افزود: هدف اصلی مصوبات این شورا، تسهیل روند نظام تعلیم و تربیت است، در این راه نیازمند کمک، مشارکت و همکاری همه شما و فرهنگیان عزیز هستیم تا با کمک همدیگر باری از روی دوش آموزش و پرورش برداریم.

امانی تصریح کرد: یکی از مصوباتی که برای شکوفایی و استقلال کاری مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش تهیه و تدوین شده است، آئین‌نامه اجرایی مدارس است در این آئین‌نامه اختیارات زیادی به مدرسه و شورای آن واگذار شده است که مدیران مدارس می‌توانند با استفاده از شورای مدرسه و به استناد به آن از حق و حقوق مدرسه خود دفاع کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این شورا ۱۰ سال قبل از انقلاب مشروطه در ایران شکل گرفته است، بیان داشت: ما در آستانه آغاز یکصد و دومین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش هستیم، باید بتوانیم در کنار همدیگر از این رویداد مهم به بهترین وجه برای معرفی کارکردها و ارتقای جایگاه و شانیت شورای عالی آموزش و پرورش استفاده کنیم.

امانی افزود: تمامی قوانین و مقرراتی که باید در حوزه آموزش و پرورش اجرا شود اول باید به تایید این شورا برسد و این اختیاری است که مجلس محترم براساس قانون تشکیل این شورا به آن داده است. اصل و اساس کار ما در شورای عالی تبعیت از قانون و قانونمداری است.

وی تاکید کرد: باید از مصوبات شورای عالی صیانت کنیم و اجازه ندهیم به راحتی این مصوبات را نادیده بگیرند، تمام سعی ما اجرای دقیق و منسجم مصوبات شورای عالی است.

امانی با تاکید بر لزوم مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها برای اجرای کامل سند تحول بنیادین اظهار داشت: آموزش و پرورش با بودجه محدود و امکاناتی که در اختیار دارد به تنهایی نمی‌تواند سند تحول بنیادین را اجرایی کند. اینجاست که ملت، مجلس و دولت باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.

وی افزود: کار در دستگاه عظیم آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های دیگر متفاوت است. اینجا جایی است که مسئولان و سرنوشت‌سازان آینده کشور تربیت می‌شوند بنابراین آموزش و پرورش زیربنای توسعه و پیشرفت هر کشوری است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: کنکور یک سد بزرگی برای آموزش و پرورش است که باید با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط برای آن یک فکر اصولی و اساسی کرد، نباید اجازه داد آموزش و پرورش بیش از این تحت تاثیر کنکور قرار گیرد.

وی اظهار داشت: باید آموزش و پرورش را نجات داد و مسیر توسعه و پیشرفت آن را هموار کرد.

امانی تصریح کرد: توجه به برگزاری امتحانات استاندارد و با کیفیت از مهم‌ترین محورهایی است که به‌وسیله آن می‌توان شر کنکور را از سر آموزش و پرورش کم کرد، بسیاری از مشکلات و دغدغه‌هایی که در حوزه آموزش و پرورش داریم امروز دارای پاسخ‌های علمی و اطمینان بخشی هستند که به استناد آنها می‌توان مسیر آموزش و پرورش را هموار کرد.

وی با اشاره به لزوم توجه جدی به کیفیت یادگیری و یاددهی، اظهار داشت: باید به تدریس فعال که هم معلم و هم دانش آموز در آن فعالانه شرکت می‌کنند، توجه کرد. صرف انتقال دانش بدون توجه به مهارت‌های ارتباطی کاری بیهوده‌ای بوده و این دو در کنار همدیگر معنا پیدا می‌کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان با تاکید بر اینکه مدرسه قلب تپنده آموزش و پرورش است گفت: دانش‌آموزانی را باید تربیت و تحویل جامعه بدهیم که همراه با مباحث تئوری از مهارت لازم برای ورود به عرصه مسئولیت‌های اجتماعی برخوردار باشند. دانش آموز تک بُعدی در این دنیای شگفت انگیز جایی نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار