در گفتوگو با پانا مطرح شد:
جذب 11 هزار مربی پرورشی اتفاقی که برای اولین بار در آموزش و پرورش میافتد
محتوای مکمل برای کتابهای درسی در حوزه قرآن، عترت و نماز تولید شد
تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، جذب 11 هزار مربی پرورشی را از جمله اقدامات در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب و رئیسجمهوری در راستای احیای معاونت پرورشی دانست و گفت این اتفاق برای اولین بار در این حجم میافتد.
بهنام آقاجانلو - میکائیل باقری در گفتوگو با پانا در خصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه امور تربیتی اظهار کرد: «فرمایشات رهبر انقلاب در این زمینه برای اولین بار نبوده و ایشان چندین بار در این مورد تاکید کردهاند. یک بار فرمودند کارهایی در حوزه امور تربیتی انجام شده ولی در ساختار، نیروی انسانی انقلابی و باانگیزه و همچنین حوزه مالی باید به امور تربیتی کمک شود.»
وی افزود: «رهبر انقلاب در دیدار امسال با فرهنگیان نیز فرمودند کارهایی در ستاد انجام شده که قابل تقدیر است اما در مدارس خبری نیست و همچنین فرمودند فعالیتهای پرورشی باید جذابسازی شود.»
باقری خاطرنشان کرد: «در راستای تحقق این منویات، کارهای اصولی و بنیادی در حوزه معاونت پرورشی در دو سال اخیر انجام شده از جمله اقدامات ؛ قرار است ۱۱ هزار مربی پرورشی باانگیزه و انقلابی جذب شود.»
معاونت پرورشی به دنبال حذابسازی فعالیتها و به پای کار آوردن کنشگران حوزه تربیت است
وی با بیان اینکه جذب مربی پرورشی برای اولین بار است که در این حجم اتفاق میافتد، تصریح کرد: «معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به شدت به دنبال جذابسازی فعالیتها در مدرسه و فعالسازی و به پای کار آوردن همه کنشگران حوزه تربیت است. چرا که در حوزه تربیت، فقط مربیان پرورشی در مدرسه نیستند که ایفای نقش تربیتی دارند بلکه تربیت، ارکان و کنشگران مختلفی از جمله معلمان، اولیا، رسانه، دستگاههای فرهنگی همسو، صداوسیما و محتوای برنامه درسی دارد که همه باید پای کار باشند.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی دستاوردهای این حوزه طی حدود ۲ سال گذشته گفت: « در همین زمینه یک فراخوان داده شده و مجموعه فعالیتهای حوزه پرورشی را به نقد گذاشته و تحلیل کردیم تا ببینیم که آیا این فعالیتها ما را به اهداف مورد نظر میرساند یا خیر؛»
فعالیتهای سال تحصیلی جاری نقد و بررسی میشود
وی با بیان اینکه بر اساس جلسات مختلف کارشناسی و فراخوانهای مکرر و متعدد در سطوح مختلف، فعالیتهایی را برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ طراحی کردیم، اظهار کرد: «این فعالیتها انجام شد و از حدود ۳ ماه گذشته مجددا این فعالیتها را نقد، بررسی و تحلیل میکنیم تا ببینیم این فعالیتهایی که به صورت آزمایشی انجام شد، ما را به هدف میرساند و یا جذاب و مورد استقبال است.»
باقری با بیان اینکه یکی از فعالیتهای حوزه قرآن، عترت و نماز، برگزاری مسابقات است، خاطرنشان کرد: «بررسیها نسبت به فعالیتهایی که در مدارس و مناطق انجام میشود را کرده و تصمیمات برای سال آینده را گرفتهایم و بخش اندکی از کار مانده و آن هم این است که در حوزه مسابقات که به صورت فرآیندی است، هماکنون مرحله کشوری در حال برگزاری است که این مرحله نیز باید تمام شود تا خروجی کار را بگیریم و ببینیم تغییراتی که ایجاد شده در مرحله منطقهای، استانی و کشوری به چه شکلی بوده است و آیا شیوهای که الان انجام میشود، شیوه مناسب و جذابی بوده است.»
اختیار تعریف برنامه و فعالیت به مدیران و مربیان پرورشی مدارس داده میشود
وی ابراز کرد: «تاکنون به این نتیجه رسیدهایم که به جذابسازی بیشتری نیاز داریم و بر همین اساس در حوزه فعالیتها برای سال تحصیلی آینده تغییراتی را خواهیم داد. از جمله تغییرات این است که به مدیران مدارس اعلام خواهیم کرد که برخی تکالیف و وظایف به صورت تکلیفی یا الزامی دارند که باید انجام دهند و البته تعداد آنها خیلی زیاد نخواهد بود اما تعداد زیادی از فعالیتها را خود مدیران و مربیان پرورشی مدارس میتوانند انتخاب و اجرا کنند.»
باقری اضافه کرد: «به مدیران و مربیان پرورشی مدارس اعلام میشود که این فعالیتها را بر اساس شرایط فرهنگی منطقه و نیاز دانشآموزان تعریف کرده و سعی کنند فعالیتهای جذابی را با ذائقه و نیاز دانشآموزان انتخاب کنند تا بتوانیم تعداد بیشتری از بچهها را در زیر چتر فعالیتهای قرآن، عترت و نماز قرار دهیم.»
محتوای مکمل برای کتابهای درسی در حوزه قرآن، عترت و نماز تولید شد
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «کار بعدی این است که برای اولین بار محتوای همه برنامههای قرآن، عترت و نماز را از کتابهای درسی انتخاب کردیم و یک محتوای مکملی برای کتابهای درسی تولید کردیم و از معلمان خواستیم که وقتی به دروس مربوطه رسیدند از محتوای مکمل استفاده کنند و این اهداف تربیتی که ما متصور هستیم را به کمک کتابهای درسی محقق کنند.»
وی با بیان اینکه در مورد جذابسازی فعالیتها مسابقات رشته قرائت قرآن متوسطه دوره اول را تقلیل کردیم، اظهار کرد: «در گذشته معمولا اینطور بود که در اگر مدرسه یک نفر قاری و حافظ خوبی دارد و در مراسم صبحگاه و ظهرگاه مدرسه، قرآن را قرائت میکند، بقیه بچهها دیگر جرات نمیکنند وارد مسابقات شوند.»
باقری خاطرنشان کرد: «این را تقلیل کردیم تا همه بچهها کار را از صفر شروع کنند که قطعاً انگیزه بچهها در این صورت بالا میرود و کار نیز جذاب میشود. البته اقداماتی هم در جهت جذابسازی فعالیتها برای سال تحصیلی آینده در نظر داریم که تقریبا تصمیمسازی شده ولی تصمیمگیری نشده که حداکثر ظرف ۲۰ روز آینده نسبت به این موارد هم با حضور تعدادی از کارشناسان سراسر کشور که در این زمینه در مدرسه کار کردهاند و تجربه و تخصص دارند، جلساتی خواهیم داشت و نهایی خواهیم کرد.»
سامانه نورینو در بین مدارس و مسئولان جا افتاده است
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راهاندازی سامانه «نورینو» گفت: «نورینو یک سامانه نوپایی است و قطعا هر سامانهای که راهاندازی میشود تا بخواهد سیر تطوری خود را طی کرده و به اوج و کمال برسد، زمانی را باید سپری کند اما خوشبختانه سامانه نورینو جا افتاده و همه مسئولان بهویژه برای رصد فعالیتها از این سامانه استفاده میکنند و بیش از ۸۰ درصد مدارس نیز از سامانه مطلع هستند و در آن فعالیت میکنند.»
وی با بیان اینکه هنوز همه فعالیتها در نورینو وارد نشده است، اظهار کرد: «به مرور داریم فعالیتها را تکمیل میکنیم اما آن تعداد فعالیتی که تاکنون وارد سامانه کردهایم خوشبختانه مطلوب است و نسبت به گذشته که به صورت دستی انجام میشد، خیلی جلو هستیم.»
باقری، یکی از اهداف سامانه نورینو را تشکیل و ارائه کارنمای تربیتی دانشآموزان بیان کرد و افزود: «دانشآموز در چند سال آینده ممکن است نیاز داشته باشد که این کارنما را به جایی ارائه دهد تا سوابق فعالیت تربیتی وی در دوران مدرسه مشخص شود. به این سمت و سو پیش میرویم که کارنمای تربیتی برای دانشآموز تشکیل دهیم و همین کارنامه تربیتی برای مدارس، مناطق و استانها نیز مهیا است و فعالیت، امتیاز و رتبه هر دانشآموز اکنون در سامانه نورینو مشخص است.»
وی خاطرنشان کرد: «یکی از کارهایی که اخیرا در سامانه نورینو انجام شده این است که از اولیا خواستیم تا اگر آمادگی دارند برای فعالیتهای دانشآموزان کمک کنند و نماز دانشآموزان خود را تصحیح کنند در سامانه اعلام آمادگی کنند که علیرغم اینکه هنوز اعلام عمومی و اطلاعرسانی رسمی نکردهایم، حدود ۷۸۰ نفر اعلام آمادگی کردهاند.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بنا داریم از ظرفیت اولیا در سامانه نورینو استفاده کنیم که به صورت جهادی و انقلابی حاضر هستند به ما کمک کنند، گفت: «از جمله اینها «یاوران نماز» است که به کمک ستاد اقامه نماز کشور انجام دادهایم که هر فعال و دلسوز نمازی خواست بیاید نماز مدارس را نظارت کند به او دسترسی میدهیم که این کار را انجام دهد.»
ارسال دیدگاه