آیین سنتی مذهبی خیمه‌برداری در نوش آباد برگزار شد

اصفهان (پانا) - نوش آباد، یکی از شهرهای تاریخی استان اصفهان است که آیین‌های محرم را به سبک سنتی خود اجرا می‌کند و مراسم خیمه‌برداری که در عصر یازدهم محرم برگزار می‌شود، بزرگترین تعزیه میدانی است که حوادث بعد از شهادت امام حسین علیه السلام در عصر عاشورا را روایت می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۹۲۱۴۸
لینک کوتاه کپی شد
آیین سنتی مذهبی خیمه‌برداری در نوش آباد برگزار شد

آیین‌ها و سنت‌های مذهبی این شهر میراث معنوی و غنای فرهنگی کشور ایران است که با تأثیر از فرهنگ ایران و اسلام شکل گرفته است و آیین‌های خیمه کوبی و خیمه برداری، عصر روز یازدهم محرم، در میدانی به وسعت 30 هزار مترمربع اجرا می شود.

آیین سنتی - مذهبی خیمه برداری، در سه بخش برگزار می‌شود. در بخش اول که تعزیه شهادت حضرت حسین بن علی علیه السلام اجرا می‌شود، پس از آن هجوم اشقیا به خیمه‌های حسینی و آتش زدن آن‌ها را نمایش می‌دهد و بخش نیز سوم حضور طایفه بنی اسد برای تشییع پیکر شهدای کربلا را بازآفرینی می کند.

آیین های سنتی و مذهبی خیمه کوبی و خیمه برداری با پیشینه یک قرن در نوش آباد برگزار می شود و در سال۹۲ به شماره ۵۹۸ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

خیمه کوبی هشتم محرم نوش آباد، مجموعه‌ای شامل 1500 نفر از گروه‌های شبیه خوان است که با نماد و موسیقی خاص حرکت می کند، کاروان امام حسین(ع) همراه با یاران و اهل‌بیت، پیامبران اولوالعزم، فرشتگان، کاروان شمر و یزید و ابن سعد که روایتی گویا از تقابل حق و باطل است.

از مجموع 75 آیین محرم استان اصفهان که در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است، شش اثر مربوط به نوش آباد است که شامل کُتَل، با شماره ۱۳۳۳، جَریده برداری، به شماره ۱۷۱۷ ، سقاخوانی با شماره 1334، نان عباسعلی به شماره ۱۲۰۰ و خیمه کوبی و خیمه برداری به شماره 598 می شود.

خبرنگار: سید جلال جلیلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار