مدیر طرح برگزیده رویداد «الفتا» در گفتوگو با پانا تشریح کرد؛
تربیت تمامساحتی دانشآموزان با «طرح جامع ۱۲ بانوی الگوی مومنه»
برنامههای سال تحصیلی آینده با معرفی ۱۲ بانوی الگوی معاصر تدوین میشود
تهران (پانا) - مدیر دبستان شاهد دخترانه تقواپیشگان منطقه ۶ تهران، ارائه الگوی تربیتی با تدوین «طرح جامع ۱۲ بانوی الگوی مومنه» را دلیل انتخاب این مدرسه در رویداد بینالملل «الفتا» بیان کرد.
مینا لطفی درخصوص برگزیده شدن این مدرسه در رویداد «الف تا» به پانا گفت: «مدیریت اداره آموزش و پرورش منطقه ۶ از ما خواستند که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مفاد آن به شکل عملیاتی در کف مدرسه اجرایی شده و نتایج عملی آن در اداره مدرسه و تربیت دانشآموزان بروز و ظهور داشته باشد. به این منظور، جلسات توجیهی متعددی با حضور مدیر منطقه برگزار و در ادامه نیز دبیرخانه سند تحول بنیادین تشکیل شد و کارشناسمسئول آموزش ابتدایی منطقه به دبیری این دبیرخانه منصوب شد.»
وی افزود: «مبتنی بر همین برنامه ابلاغی، جلسه تدوین برنامه سالانه مدرسه با حضور همه اعضای مدرسه شامل مدیر، معاونین آموزشی و پرورشی، نماینده انجمن اولیا و مربیان و رئیس شورای دانشآموزی تشکیل شد.»
لطفی با اشاره به بحث و تبادل نظر بین اعضای مدرسه در زمینه ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین اظهار کرد: «در این بحثها و جلسات تاکید شد که برنامه سالانه مدرسه در تمام سطوح به صورت تمامساحتی تدوین شود. مولفه دیگری که در تدوین برنامه مدرسه قرار گرفت، نقطهنظرات و درخواستهای دریافتی از اولیا با عناوین حجاب و عفاف؛ تثبیت باورها؛ ولایتمداری؛ کسب مهارتهای دخترانه؛ بزرگداشت مقام شهدا و بیشترین درخواست و تاکید اولیا نیز الگویابی و معرفی الگو برای دانشآموزان بود.»
وی با بیان اینکه تیم تدوین برنامه با عنایت به موارد مذکور، یک پروژه تحقیقی را به انجام رساند و «طرح جامع ۱۲ بانوی الگوی مومنه» تدوین شد، خاطرنشان کرد: «این طرح در شورای آموزگاران مدرسه نیز مطرح شد و هر معلم با توجه به علاقهمندی و سطح سِنّی و توانمندی دانشآموزان، یک الگو را برای کلاس خود انتخاب کرد.»
مدیر دبستان شاهد دخترانه تقواپیشگان منطقه ۶ تهران با اشاره به الگوهای ۱۲ گانه گفت: «این الگوها شامل حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی مهر و مادری؛ حضرت زینب(س) الگوی صبر و شهامت؛ حضرت معصومه(س) الگوی شرافت و کرامت؛ حضرت هاجر(س) الگوی ایمان و یقین؛ حضرت امالبنین(س) الگوی ولایتمداری؛ حضرت مریم(س) الگوی پاکی و عفاف؛ حضرت آسیه(س) الگوی امر به معروف و نهی از منکر؛ حضرت خدیجه(س) الگوی جهاد اقتصادی؛ حضرت امکلثوم(س) الگوی مبلغان؛ حضرت ساره(س) الگوی همسرداری و وفاداری؛ حضرت صفیه(س) الگوی شیوایی بیان و حضرت سمیه(س) الگوی استقامت و شهادت بودند.»
وی با بیان اینکه هر کدام از کلاسهای مدرسه به نام مبارک یک بانوی الگو، مزین شد و هر کلاس مسئولیت تحقیق درباره الگوی خود و معرفی به دانشآموزان مدرسه را به عهده گرفت، اظهار کرد: «اجرای مراسم مرتبط با الگوها مثل ولادت، وفات و گاهشمارها نیز با همان کلاس بود. ضمنا معلم کلاس هم جهت تثبیت ویژگیهای الگوی مورد نظر به فراخور موضوع مورد تدریس حتما اشارهای به الگو و توضیح خصایص ویژه ایشان داشت.»
لطفی خاطرنشان کرد: «تمام برنامههای مدیریتی، معاونین آموزش و پرورشی، معلمان و شورای انجمن اولیا و مربیان در این طرح مشخص شد و هر گروه موظف شدند برنامههای خود را به شکل تمامساحتی تدوین و برای تصویب به شورای مدرسه ارائه دهند. ضمنا برنامههای این گروه، معرفی الگوها را هم مدنظر قرار میداد.»
وی افزود: «مقرر شد برنامههای ابلاغشده و مسائل و مشکلات غیرمترقبه در طول سال نیز در همین چهارچوب و به شکل تمامساحتی و زیر چتر برنامه کلی مدرسه حل و اجرا شود. بر این مبنا مدرسه را میتوان مدرسه پژوهنده نیز نامید زیرا مسائل متعددی در حیطههای مختلف به شکل فرآیندمدار و با رسم نمودار استخوانماهی و به شکل کاملا مشارکتی در مدرسه حل شد.»
مدیر دبستان شاهد دخترانه تقواپیشگان منطقه ۶ تهران گفت: «معلمان به منظور آشنایی اولیا با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساحتهای ششگانه تدریسهای تمامساحتی خود را با توضیحات لازم در حضور اولیا اجرا کردند و برنامههای تمامساحتی مدرسه با شرح و تفصیل ساحتها به استحضار اولیا رسید و بسیار از سوی آنها مورد توجه و استقبال قرار گرفت.»
وی ضمن قدردانی از رئیس آموزش و پرورش منطقه به خاطر ابلاغ برنامههای عملیاتی سند تحول بنیادین و راهنماییهای سودمند و پیگیریهای دبیر کارگروه (خانم مَسنآبادی) به دستاوردهای اجرای «طرح جامع ۱۲ بانوی الگوی مومنه» در مدرسه اشاره کرد و افزود: «مرور و تورق عمیقتر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جلسات شورای مدرسه، شورای معلمان و انجمن اولیا و مربیان؛ تدوین همه برنامههای مدرسه بر مبنای ساحتهای ششگانه سند تحول و محوریت معرفی الگوها و ویژگیهای بارز ایشان؛ طرح درس معلمان به شکل تمامساحتی و ارائه آن و استقبال از به نمایش گذاشتن آن برای مسئولان و خانوادهها؛ اجرای سند تحول به شکل عملیاتی در کف مدرسه و ظهور و بروز آثار آن در تربیت دانشآموزان؛ آشنایی اولیا با ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین و استقبال آنها از سند و محتوای آن و اصرار بر ادامه روند فعالیتهای مدرسه بر همین مبنا و حل مسائل مدرسه بر مبنای ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و محوریت الگوها و ویژگیهای بارز ایشان از جمله این دستاوردها است.»
لطفی با اشاره به خروجیهای اقدام پژوهشی فاخر و پراهمیت اظهار کرد: «به دلیل موفق بودن این طرح ضمن آسیبشناسی، برنامه سال آینده مدرسه با معرفی ۱۲ بانوی الگوی معاصر که با تاسی به بانوان بزرگوار مذکور الگو شدهاند، تدوین خواهد شد. این طرح توسط مسئولان وزارت آموزش و پرورش، اداره کل و همچنین اداره آموزش و پرورش منطقه ۶ تهران و مدیران مورد بازدید و بررسی قرار گرفت و توجه و نظر مثبت آنها را جلب کرد. این واحد آموزشی اعلام آمادگی میکند تا میزبان همکاران عزیز برای ارائه مبسوط و عینی تجربه به منظور اخذ نقطهنظرات ایشان برای بهبود عملکردمان باشد.»
مدیر دبستان شاهد دخترانه تقواپیشگان منطقه ۶ تهران در خصوص دلایل انتخاب و برگزیده شدن طرح این مدرسه در رویداد الف تا گفت: «مدرسه مجری طرح مدارس تمامساحتی (پایلوت اصلی منطقه)؛ ارائه الگوی تربیتی و آموزشی با توجه به الگوی منطقه به عنوان مدارس تمامساحتی؛ آموزش تمامی معلمان برای آشنایی با ساحتهای ششگانه و اهداف تحصیلی آموزش ابتدایی و برنامه درسی ملی؛ تشکیل شورای تمامساحتی و ساختاربندی فعالیتهای مدرسه بر اساس ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین؛ اجرای تمام مراسمات بر اساس الگوهای تربیتی طرح اصلی و جامع مدرسه ۱۲ الگوی بانوی مومنه؛ آموزش همه آموزگاران به منظور تدریس تمامساحتی با توجه به الگوهایی که منطقه ارائه کرده؛ تربیت دانشآموزان تمامساحتی؛ توجه به بازخوردهای دانشآموزان در آموزشهایی که به دانشآموزان ارائه میشد؛ مشارکت اولیا در اجرای فعالیتهای مدرسه در چهارچوب انجمن اولیا و مربیان؛ آسیبشناسی فعالیتهای مدرسه و تحلیل از طریق استخوانماهی و ارائه راهکار در راستای حل مسائل و نمایان بودن اجرای طرح مدرسه به صورت تیمی از جمله دلایل انتخاب «طرح جامع ۱۲ بانوی الگوی مومنه» در رویداد الف تا بود.
ارسال دیدگاه