همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز با حضور 700 خیّر برگزار می‌شود

تهران (پانا) - بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز کشور با حضور 700 نفر از طیف‌های مختلف خیرین برگزار خواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۸۴۴۸۵
لینک کوتاه کپی شد
همایش تکریم خیرین مدرسه‌ساز با حضور 700 خیّر برگزار می‌شود

نشست خبری مشترک ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیزات مدارس کشور با موضوع بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز کشور صبح امروز در محل مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

علیرضا راشکی، دبیر همایش بیست و پنجمین ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز اظهار کرد: مدرسه‌سازی ریشه در خون مردم دارد و سال‌های سال است که این کار خداپسندانه تکرار می‌شود. آن‌چه امروز شاهد آن هستیم نتیجه حضور خیرین عزیز است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از خیرین به صورت گمنام فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: این عزیزان تمایلی به حضور در مجامع ندارند ولی ما برخود لازم می‌دانیم حداقل سالی یک بار در تمامی استان‌ها، شهرستان‌ها و مدارس، خیرین را مورد تکریم قرار دهیم.

وی افزود: ماحصل آنچه در استان‌ها انجام می‌شود در سامانه‌ تعیین شده در سازمان نوسازی مدارس جمع‌آوری خواهد شد تا اهداف موردنظر تدوین و آورده خیرین ثبت و ضبط شود و در نهایت در همایش تکریم نهایی خیرین پویا در عرصه مدرسه‌سازی تکریم شوند.

معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی رئیس سازمان نوسازی با بیان اینکه همایش تکریم از خیرین مدرسه‌ساز با حضور طیف‌های مختلف خیرین برگزار می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷۰۰ نفر از جامعه خیرین در این همایش حضور یابند. در این همایش بیش از ۷۰ درصد کرسی‌ها به خیرین اختصاص می‌یابد، همچنین ۱۸ خانواده شهدا که خیر مدرسه‌ساز هستند مورد تکریم قرار می‌گیرند.

وی افزود: همچنین پیش‌بینی می‌شود بالغ بر ۹۰ نفر بانوی خیر و ۳۴۰ نفر از خیرین مرد در این همایش حضور یابند؛ علاوه بر این، ۱۷ گروه جهادی فعال و بالغ بر ۱۲۷ سازمان و ارگان که بر نقش مسئولیت اجتماعی خود واقف هستند تکریم خواهند شد.

منطقه 22 با امکانات خوب اما بدون مدرسه!

در ادامه این مراسم ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با بیان اینکه اگر اهتمام به فضای آموزشی منطقه ۲۲ تهران وجود نداشته باشد، ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در سال‌های آینده بدون فضای آموزش می‌مانند، عنوان کرد: منطقه ۲۲ امکانات خیلی خوبی دارد، هزاران واحد مسکونی احداث شده است اما برای بچه‌های خود آمادگی ساخت مدرسه را ندارند.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت مدرسه در منطقه ۲۲ تهران دیر شده است، تصریح کرد: اگر در این منطقه مدرسه ساخته نشود بیش از ۱۰۰ هزار کودک در سال‌های آینده بدون فضای آموزشی خواهند ماند. لذا پیشنهاد می‌شود رئیس‌جمهوری محترم به این موضوع ورود کند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور در ادامه به ساخت مدرسه برای مسکن‌های مهر اشاره کرد و یادآور شد: مسکن مهر در همه جا وجود دارد اما فضاهای آموزشی آن تکمیل نشده است، این موضوع ظلم است. باید به این مناطق زمین اختصاص یابد تا با کمک خیرین در آنها مدرسه احداث شود.

قفلی با اشاره به اینکه در بسیاری از مناطق ۸۰ درصد مدارس دو شیفته هستند، اظهار کرد: در برخی از مناطق، کلاس‌ها به خاطر بیشتر شدن جمعیت دانش‌آموزان افغانستانی، ۴۰ نفره شده است. اگر به عدالت آموزشی اعتقاد داریم باید تمامی دانش‌آموزان در شیفت صبح به مدرسه بروند، زیرا فراگیری در شیفت صبح دو برابرِ شیفت دیگر است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اوراق‌ سه‌ساله نیم‌بها که از سوی سازمان برنامه و بودجه داده شده است پرداخت و گفت: سازمان نوسازی نتوانسته است به تعداد مدارس خیر‌ساز که پول داده‌اند، این کار را تکمیل کند. خیرین می‌گوید تا مدرسه تکمیل نشود ساخت مدرسه جدید را شروع نمی‌کنیم. برای تکمیل مدارس خیرین ۲۰ هزار میلیارد تومان پول لازم داریم که اگر فراهم نشود سال آینده به ۲۵ و یا ۳۰ هزار میلیارد تومان نیاز خواهد شد. خیرین از این بابت ناراحت هستند و از ریاست جمهوری تقاضا می‌کنم به هر طریق ممکن، این پول را در اختیار سازمان نوسازی بگذارند تا مدارس تکمیل شود.

قفلی در پایان گفت: نزدیک به ۶ میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که اگر فقط ۱۰ درصد از آن‌ها را پای کار بیاوریم (یعنی ۶۰۰ هزار نفر) می‌توانیم از سرمایه‌های سرگردان این افراد استفاده کنیم.

رشد مشارکت و سهم خیرین در مدرسه‌سازی

در ادامه حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این نشست اظهار کرد: ردیف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیرین در بودجه ۴۳ درصد رشد داشته و تعهد خیرین هم از سال گذشته که ۳۴۰۰ میلیارد تومان بود به ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: وقتی املاک مازاد آموزش و پرورش مولد‌سازی می‌شود، حاصل آن برای تکمیل پروژه‌های خیری است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

خان‌محمدی ادامه داد: تعداد مدارس تخریبی از سال اجرای قانون تخصیص از صندوق ارزی، به ۱۹.۲ درصد رسیده است. درباره مدارس کانکسی باید بگویم ۷۴۹ مدرسه کانکسی مهر ساماندهی شد و تا پایان سال مالی ۱۴۰۳، کانکسی‌های مستقل بالای ۱۰ دانش‌آموز جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه از هر دو کلاس درس، یک کلاس درس توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است، اضافه کرد: از سال ۵۷ تا ۷۵ تعداد ۳۹ هزار کلاس درس ساخته شد و از سال ۷۵ تا کنون ۱۰۷ هزار کلاس توسط خیرین ساخته شده است که سهم خیرین از ۲۸ درصد به ۴۷ درصد رسیده است.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور درباره پروژه‌های نیمه‌تمام آموزش و پرورش گفت: ۸۹۷۸ پروژه نیمه تمام فعال داریم که ۲۵۲۴ پروژه نیمه تمام خیرین است که ۸۸۸ پروژه برای طرح تخریب و بازسازی است و خیر مدرسه‌ساز آغاز کرده است و تلاش می‌کنیم از این محل، مدارس تخریبی را به صفر برسانیم.

وی افزود: ردیف ۴۶۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در بودجه اختصاص یافته است و درخواست ما ۸ هزار میلیارد تومان از محل این ردیف برای سال آینده است؛ برای حل مشکل پروژه‌های نیمه‌تمام حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار