در هفته معلم؛

سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای چندمین بار بی‌واسطه پای حرف معلمان نشست

تهران (پانا) - رضا مراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای چندمین بار در هفته معلم پای درد و دل معلمان زحمت‌کش و همکاران فرهنگی نشست.

کد مطلب: ۱۳۶۸۵۳۹
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای چندمین بار بی‌واسطه پای حرف معلمان نشست

رضامراد صحرایی در آیین مراسم سپاس معلم (تقدیر و تجلیل از معلمان نمونه شهرستان‌های تهران) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و شهدای فرهنگی اظهار کرد: برای عبور از وضعیت فعلی آموزش و پرورش باید دو کار را انجام داد، اولویت‌بندی و واقع بینی. اولویت‌بندی از این جهت که مشکلات را دسته‌بندی کرد و واقع‌بینی نیز از این جهت که اگر واقع بین نباشیم فقط به حرف اکتفا می‌کنیم.

وی افرود: اگر کاری برای مدتی در مسیر خودش نبوده باشد، هر مقدار زمان کم گذاشته شود به دو برابر زمان برای جبران نیازمند هستیم، با واقع‌بینی ان‌شالله می‌توان مشکلات را حل کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: جامعه ما مانند هر جامعه دیگری دارای تعدادی نهاد خدمت‌رسان است برخی از آن‌ها آموزش‌ می‌دهند، برخی آسیب‌ها را برطرف می‌کنند. برخی کارشان پیشگیری است و برخی دیگر درمان؛ مسئله اصلی این است که ما در کجا روی چه چه چیزی تمرکز کنیم تا بیشترین بهره وری را داشته باشیم؟ باید دانست که کلید مشکلات ما جواب‌های ساده و منطقی و عملی است. اگر می‌خواهیم کشور به راحتی از گردنه‌ها عبور کند و کاستی ها جبران شود باید منزلت، جایگاه و شان معلم در صدر باشد آنگاه همه چیز درست خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه راحت‌ترین کار در هر جامعه‌ای انتقاد است، یادآور شد: شناخت مسئله وجود دارد اما فکر کردن درباره آن نه، در نتیجه منجر به حل آن مشکل نمی‌شود؛ موضوع اصلی این است که مسائل را می‌شناسیم، راهکارها را می‌دانیم، اما انگار منتظریم از بیرون حل شود، باید دانست که چاره در درون است. آموزش و پرورش برای حل مشکلاتش باید به درون رجوع کند.

صحرایی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل خودساخته است، گفت: باید سیستم‌ها را درست کنیم، فرایندها را باید یکپارچه کنیم. باید آگاه بود که اضافه شدن هر کتاب ۱۰ هزار معلم می‌خواهد، از خود باید بپرسیم چرا به این میزان کتاب درسی وجود دارد؟ با اصلاح آموزش و پرورش جامعه هم اصلاح می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره با اینکه تنوع مدارس باید کاهش پیدا کند، بیان کرد: اولویت؛ مدرسه دولتی است، باید این دغدغه که فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم پایان یابد.

وی با اشاره به اینکه مقام و منزلت در معیشت خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: وظیفه مجلس و دولت درست کردن معیشت است اما آیا مشکلات فقط همین است؟ مشکلات بسیار دیگری وجود دارد که باید از درون حل شود و در بیشتر مواقع نیاز به کمک از بیرون نیست.

صحرایی با تاکید بر اینکه معلمان فقط در بدو ورود نباید گزینش شوند، گفت: موضوع گزینش مستمر نه به معنی صلاحیت عمومی بلکه به معنی صلاحیت حرفه‌ای و دانش روز است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش برای تالیف کتاب درسی باید از تمامی معلمان استفاده کند، کلید کار دست خود ما است. اگر همکاری بی‌انگیزه شده تقصیر دولت نیست، باید بپرسیم آموزش و پرورش چه کاری کرده که فرهنگی ما انگیزه‌اش را از دست داده است.

وی افزود: منزلت معلمان از طرف کسی به آن‌ها داده نمی‌شود، منزلتشان برای خودشان است و از ماموریت و رسالت خود آن‌ها است. معلمان افرادی هستند که خداوند بالاترین ارزش را برای کارشان قرار داده است. گرانبهاترین ارزش هر جامعه‌ای که دانش‌آموز است در دست ما قرار دارد و چنین چیزی شان معلم است.

صحرایی با بیان اینکه گفتمان باید تغییر کند، گفت: به عنوان یک معلم که از دل روستا آمده و در بهترین کلا‌س‌های درس تدریس کرده‌ام توصیه می‌کنیم از قید‌های مطلق استفاده نکنید. نگوییم همه چیز خراب است؛ چه کسی افراد شاخص را تربیت کرده است؟ شما معلمان عزیز، پس همه چیز خراب نیست. مشکلاتی داریم که به شرط اولویت بندی و واقع‌بینی می‌توان آن‌ها را حل کرد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه علم نافع یعنی آنچه ارائه می‌شود باعث شود تا فرد را به نیازش برساند، تاکید کرد: به هر طریق ممکن مشکلات حل خواهد شد. اینکه گفتیم پردیس تربیت مدیر احداث می‌شود یعنی از داخل خود اموزش و پرورش شروع به فعالیت کردیم، اینکه گفتیم مدارس وابسته احداث می‌شود نیز از دل خود آموزش‌ و پرورش بیرون آمده است. اطمینان دارم که مشکلات حل می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اولویت بنده معلم ابتدایی است، دوران ابتدایی پنجره فرصت‌ها است، سن تاثیرگذاری و سن تغییر و تحول در این دوره است.

صحرایی با بیان اینکه برای هرکاری باید برنامه داشت، گفت: متاسفانه در آموزش و پرورش دچار روزمرگی شده‌ایم، اگر برنامه وجود داشته باشد همه مشکلات را حل خواهیم کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید کارشناس محور باشد نه وزیر محور، همان روزی قافیه را باختیم که فکر کردیم محل اجرای سند تحول دفتر وزیر است و به سراغ مدرسه نرفتیم. باید به مدرسه بازگشت. بازگشت به مدرسه نه تنها کلید مشکلات آموزش و پرورش است بلکه کلید حل مشکلات کشور است. تعبیر رهبر معظم انقلاب نیز همین موضوع است که همه باید به مدرسه برگردیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار