در نشست تخصصی مدیران مدارس شاهد مطرح شد؛
جهاد تبیین؛ تکلیف ویژۀ مدارس شاهد استان سمنان
سمنان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با بیان اینکه مدیر مدرسه شاهد، باید به درستی اولویت برنامهها را تشخیص داده و با اقدام جهادی در اجرای آنها تلاش کند، گفت یکی از مهمترین برنامههای اولویتدار که لازم است در این روزها به آن توجه ویژه شود، موضوع جهاد تبیین است.
عادل خالقی، در گردهمایی مدیران دبیرستان های شاهد استان سمنان به منظور بازخوانی و تشریح طرح ها و برنامه های سال جاری، با اشاره به اینکه ۳گروه از مدارس (تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد) جزء مدارس خاص محسوب می شوند، اظهار کرد: دانش آموزان برای ورود به دو گروه از مدارس سمپاد و نمونه، آزمون می دهند ولی در مدارس شاهد، انتخاب محصلان براساس فرم امتیازبندی است که این امر، ناهمگونی دانش آموزان را از نظر علمی در پی دارد.
وی افزود: از طرفی، چون این مدارس جزء مدارس خاص ما محسوب می شوند و بخشی از فرزندان خانواده شاهد و ایثارگر نیز در این مدارس مشغول به تحصیل هستند، پس کار مربیان و معلمان در این گونه مدارس سختتر بوده و می طلبد مدیران این مدارس با تدوین و اجرای برنامه های ویژه تر، جهت ارتقاء سطح آموزشی و پرورشی دانش آموزان اهتمام داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، همچنین با تأکید بر حضور فعال مسئولان مدارس شاهد در همه اجتماعات دینی و فرهنگی گفت: ایجاد جذابیت و نشاط در مدارس و ایجاد فضای سالم رقابتی برای دانشآموزان باید در دستور کار باشد و از آنجا که مدارس شاهد، ظرفیت های خاصی به لحاظ نیروی انسانی و فضا دارند، باید اجرایی شدن مباحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این آموزشگاهها نمود بیشتری داشته باشد.
خالقی همچنین خاطرنشان کرد: مدیران مدارس شاهد باید بستر مناسبی برای ورود دانش آموزان به جشنواره های مختلف علمی، مهارتی، ورزشی و پرورشی فراهم آورند و یادگیری دروس را از حالت صرفا تئوری خارج کرده و دانش آموزان را به گونه ای هدایت کنند تا به شکل عملیاتی مباحث درسی را فرا بگیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توجه به شاکله دوران نوجوانی و هویت یابی در این دوره یک از مسائل مهمی است که مدیران دوره متوسطه اول و دوم باید آن را به طور ویژه مورد توجه و اهمیت قرار دهند و در کنار همه مباحث و مسائل خاص مدارس شاهد، مسئولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش و بنیاد شهید باید به طور خاص و ویژه از این مدارس حمایت کرده و به لحاظ امکانات و نیروی انسانی توجه بیشتری به مدارس شاهد داشته باشند.
حسین رشیدی، معاون آموزش متوسطه استان نیز در این جلسه، در خصوص توجه ویژه مدیران مدرسه به اسناد بالادستی (مطالبات و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول مردمی دولت سیزدهم، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست های وزارت آموزش و پرورش) و تطبیق برنامه ها و فعالیت های آموزشگاه با این اسناد، تأکید و مطالبی بیان کرد.
وی یادآور شد: براساس مفاد سند تحول، ۳۴ راهکار مربوط به مدیران مدارس است، پس نقش و جایگاه مدیران مدارس در اجرای موارد مربوط به سند تحول بنیادین در کف مدرسه بسیار حائز اهمیت است.
رشیدی در ادامه چگونگی برگزاری امتحانات نهایی در سالتحصیلی جاری و تغییرات کنکور سراسری دانشگاهها و دیگر موارد کاربردی را برای مدیران تشریح و تبیین کرد.
ارسال دیدگاه