مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:
تمام فعالیتها در آموزش و پرورش باید پیوست فرهنگی داشته باشد
اصفهان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت هر فعالیتی که انجام میگیرد باید پیوست فرهنگی داشته باشد و در امور آموزشی، پیوست فرهنگی اثربخش است.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش این استان در گردهمایی معاونین آموزش متوسطه نواحی و مناطق ۴۱ گانه استان اصفهان اظهار کرد: در سطح آموزش و پرورش دو نگرش جهانی وجود دارد، یکی از آنها آموزش و پرورش سکولار و به تعبیری دنیاگرا و دنیا محور است که خاستگاه آن جهان غرب است و عموماً آموزش و پرورش نوین هم بر این مبنا قرار گرفته و پایهریزی شده است.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش بهصورت عام، عناصر مهمی است و خانواده، مدرسه و نهادهای دیگر عناصر آموزشی هستند و مدرسه در اینبین عنصر اصلی است؛ در جهان غرب تلاش بر این است که آموزش بهصورت عمومی و تخصصی مقدمه شغل و شغل خود مقدمه منزلت اجتماعی است.
ابراهیمی گفت: در جامعه غربگرا علم را تنها بهعنوان مقدمهای برای شغل میدانند، آموزههای دانشآموزان در محور سطح بالایی است و نمرات مطلوبی در این زمینه دارند؛ اما عامل به آن و کاربردی نیستند؛ اما از منظر دین مبین اسلام «وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ» مبنا است و تربیت تقدم پیدا میکند و تحتتأثیر آن آموزه است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تأکید کرد: در دوره معاصر اتفاقاتی افتاد و بعضاً خانواده جایگاه خودش را از اهداف تربیت و کانون محبت و آرامش تغییر داد و رابطه بین اعضای خانواده تغییر و جایگاه خودش را ازدستداده و ارزشی به نام فرزندآوری در میان گروهی جایگاهی ندارد و ارزش آن جابهجا شده که در نهایت خانواده سست میشود و تربیت در آن اتفاق نمیافتد.
وی اضافه کرد: انسان تربیتپذیر است و اگر عناصر تربیتی سالم نباشد به سمت عناصر تربیتی ناسالم میرود و جامعهپذیری اتفاق نمیافتد، درگذشته خانواده، مدرسه و نهادهای مذهبی افراد را جامعهپذیر میکردند و الان بار این نهادها کم شده و رسانههای برونمرزی و شبکههای مجازی سعی دارند نقش خود را ایفا میکنند.
ابراهیمی متذکر شد: هر فعالیتی که انجام میگیرد باید پیوست فرهنگی داشته باشد و در امور آموزشی، پیوست فرهنگی اثربخش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: در سند تحول بنیادین بهعنوان قانون اساسی آموزش و پرورش به ساحتهای مختلف توجه شده است و در تمام دروس پیوستهای ساحتهای ششگانه باید رعایت شود و تعمیق بخشی در متون و فعالبودن گروههای درسی در این راستا تقویت شود.
وی افزود: بهروزرسانی علمی و تربیتی معلمان نکتهای است که باید به آن توجه شود و تقویت ضمن خدمتها، کارگروهها و مباحث علمی بهصورت گفتوگومحور برنامهریزی شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به گفتوگوی چندساعته با دانشآموزان تصریح کرد: علم نافع و علم غیرنافع از طریق گروههای درسی تفکیک شود و پیشنهادات به استان ارائه شود، بسیاری از پیشنهادات مؤثر از طریق استان به وزارتخانه منعکس شده و در حال اجراست. نظیر پیشنهادات ارائه شده در خصوص رتبهبندی معلمان یا ابتکار هنرستانهای همجوار صنعت که در حال تعمیم در استانهای کشور است.
وی ابراز کرد: در متوسطه اول تلاش این است که دانشآموز برای انتخاب رشته آگاه شود و باتوجهبه کمبودهای نیروی مشاوره، هر اقدامی ابتکاری که باعث شود دانشآموز آگاهانهتر انتخاب رشته کند، برای دانشآموز و جامعه مؤثر است، آنهم با رویکرد توزیع متوازن رشتهای و شاخهای و خروجی آموزش و پرورش سعی شود به نحوی باشد تا دانش آموزان منطقه و ناحیه شاخصهای بیشتری داشته باشد با تأکید بر اینکه در سبد اقناع گری متوسطه دوم نقش دانشگاه فرهنگیان پررنگ باشد.
ابراهیمی اذعان کرد: رتبههای تکرقمی و دورقمی بسیاری در سطح کشور وارد دانشگاه فرهنگیان شدند و اگر بخواهیم در سالهای آینده آموزش و پرورش خوبی داشته باشیم یکی از مهمترین راهها این است که در این زمینه فعالیت ویژهای داشته باشیم و در این راستا از فرزندان فرهنگیان نواحی و مناطقی که در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شدند تقدیر کردیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: استان اصفهان سال جاری، در افزایش سهم فنی و حرفهای و کار و دانش موفقیت داشته و طبق افق سال ۱۴۰۴ باید نیمی از دانشآموزان پایه نهم به مدارس فنی و حرفهای بروند و اصفهان سهم مطلوبی دراینخصوص دارد و امسال نزدیک به ۴۶ درصد را با رویکرد کیفیتبخشی تجربه کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیبهای اجتماعی باید شغل ایجاد کرد و لازمه آن مهارتآموزی است و زمانی که دانشآموزان را تجزیه و تحلیل آماری میکنیم در مکانهایی که رشته های فنی و حرفهای و کار و دانش فعالتر است بیکاری کمتر مشاهده شده است.
ارسال دیدگاه