نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با پانا:

آموزش‌و‌پرورش در کنار آموزش مهارت عمومی به تخصص موردنیاز بازار کار بها دهد

وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و وزارت تعاون باید تفاهم کنند تا آموزش با هدف مهارت‌آموزی انجام شود

تهران (پانا) - نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است آموزش و پرورش در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای صرفاً تمرکزش را روی آموزش مهارت عمومی نگذارد و به آموزش مهارت تخصصی هم بپردازد و برای این مهم باید در زنجیره آموزشی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۳۲۵۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌و‌پرورش در کنار آموزش مهارت عمومی به تخصص موردنیاز بازار کار بها دهد

علیرضا حیدری، نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفت‌وگو با پانا پیشنهاد داد که آموزش و پرورش صرفاً به موضوع مهارت عمومی بها ندهد و تخصصی‌تر کار کند. وی در این زمینه گفت: «اگر شرایط بازار کار متعادل باشد و تا حدودی رضایت مزدی برای شاغلان وجود داشته باشد قاعدتاً در مرحله‌ای هستیم که باید به موضوع مهارت تخصصی جدی‌تر فکر شود. در این شرایط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با بخش کارفرمایی و مخصوصاً کارفرماهای بزرگ که صنایع بزرگ را در اختیار دارند، همکاری مشترکی داشته باشند. یکی از این دو گروه امکانات فنی و دانش لازم را دارد و دیگری پشتیبانی فنی و تدارکاتی که برای گروه مقابل لازم است و حالا به این زنجیره خوب است آموزش و پرورش هم اضافه شود. این سه نهاد باید تفاهم کنند تا آموزش با هدف مهارت‌آموزی انجام شود و نه صرفاً مهارت عمومی داشته باشند.»

صنایع خاص برای آموزش‌های خاص مورد توجه قرار بگیرند

نایب‌رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: «در دوره‌های مشترکی که این سه نهاد برگزار می‌کنند، خوب است مراکز فنی و حرفه‌ای مختص صنعتی خاص مانند نفت و گاز وجود داشته باشد و مستقیماً داوطلب و دانش‌پژوه بگیرد. در آن‌جا دوره‌های معنی‌دار مهارتی برگزار شده و قاعدتاً اثربخشی بیشتری خواهد داشت.»

وی افزود: «در همان دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت مشخصات برآورد شود که چه تعدادی از این افراد قرار است وارد بازار کار شوند. وقتی این افراد به‌صورت تئوری و عملی در صنعتی خاص دوره می‌بینند، آن‌قدر درجه مهارت‌شان بالا می‌رود که بلافاصله جذب بازار کار می‌شوند. بنابراین نوع آموزش و مدت آموزش و کیفیت آموزش و امکانات آموزشی مهم است.»

صنعت خودش باید اعلام کند چه نیروی متخصصی نیاز دارد

حیدری درباره اینکه خوب است نیروی انسانی را مشخصات چه نهادی تربیت کند، گفت: «قاعدتاً صنعت باید نیاز خودش را برای یک دوره 5 ساله با توجه به طرح‌های توسعه‌ای که دارد، معرفی کند و بگوید چه تعداد نیرو می‌خواهد. بخش آموزش به سفارش او نیرو تربیت کند و در نهایت نیرو می‌رود در جای خودش قرار می‌گیرد.»

وی افزود: «آموزش، هزینه دارد و نیاز به تربیت مربی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دارد. همه این‌ها باید مشترکا با حمایت دولت انجام شود و مدارس ویژه‌ای تأسیس شود و مدارس خروجی مناسب را داشته باشند.»

آموزش باید دائماً بازتولید شود

حیدری ادامه داد: «سازمان‌های خیلی بزرگ از خودشان هزینه می‌کنند برای مثال مرکز آموزش راه‌اندازی کرده و نیروهای خودشان را از این طریق تأمین می‌کنند تا کیفیت کالای خودشان را دائماً ارتقا و تنوع بدهند.»

وی افزود: «بخش آموزش حرفه‌ای هم باید با همین الگو جلو برود. آموزش مختص یک دوره خاص نیست زیرا تکنولوژی دائماً تغییر می‌کند و کسانی‌که در سطح حرفه‌ای آموزش می‌بینند باید دائماً آموزش در حین کار داشته باشند تا بتوانند با آن تکنولوژی کار کنند. من فکر می‌کنم این سازوکار تجربه جهانی است و نیازی نیست ما مجدد چیزی را بسازیم. این کاری است که دنیا انجام می‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار