دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران در گفتوگو با پانا:
صنایع بزرگ در تأمین محتوای درسی به کمک آموزش و پرورش میآیند
بستر کار کردن فراهم شده اما نیروی کار متخصص نداریم/ در حال توافق با وزارت صمت هستیم تا در موضوع تهیه محتوای درسی با آموزش و پرورش همکاری داشته باشیم
تهران (پانا) - دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران معتقد است که کارخانهها گسترش پیدا کردهاند و زمینه کار وجود دارد اما نیروی انسانی کم است و این به دلیل نبود فرهنگ کار است، از این جهت برای تولید محتوای کتب درسی هماهنگیهایی با وزارت صمت انجام شده تا صنایع در تهیه محتوای درسی آموزشهای کار به کمک آموزش و پرورش بیایند.
حمیدرضا غزنوی، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران در گفتوگو با پانا درباره اهمیت آموزش نیروی انسانی گفت: «آموزش نیروی انسانی ابعاد مختلفی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. مسئله اول این است که ما در صنایع بهخصوص در پیشرانها به نیروی انسانی زیادی نیاز داریم که وجود ندارد.»
وی افزود: «از یکطرف با توجه به مطالبه برای اشتغال جوانان در هر جامعهای زمینه کاری لازم فراهم شده است اما متأسفانه نیروی انسانی متخصص نداریم. از سوی دیگر نیروی انسانی بیکار زیادی وجود دارد که این موضوع شرکتها را با مشکل مواجه کرده است و ازاینجهت هزینه نیروی انسانی رو به افزایش است.»
بستر کارکردن فراهم شده اما نیروی کار نداریم
غزنوی با بیان اینکه در بسیاری از مناطق نیرو برای کارکردن در کارخانهها وجود ندارد، عنوان کرد: «این کارخانهها برای تأمین نیرو ناگزیر به مناطق دیگر میروند و نیروی انسانی میآورند. حتی اکنون بحثی وجود دارد تا وزارت راه و شهرسازی زمین به کارخانهها بدهد و خانههایی بسازند تا بتوانند از استانهای دیگر نیروی انسانی بیاورند. درواقع تا این حد مشکل کمبود نیروی انسانی داریم و با بزرگشدن کارخانهها زمینه اشتغال فراهم شده اما نیروی انسانی وجود ندارد.»
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران اظهار کرد: «آموزش عالی در کشور ما بسیار توسعهیافته است و بسیاری از جوانان ما مدرک گرفتهاند ولی امروز دیگر تن به کارهای تکنسینی نمیدهند. در همین شرایط کارگران و تکنسینهایی داریم که دیگر کار نمیکنند.»
از آموزش فرهنگ کار غفلت کردهایم
غزنوی یکی دیگر از مشکلات بازار کار را نبود فرهنگ کار عنوان کرد و افزود: «موضوع فرهنگ کار باید موردتوجه قرار بگیرد زیرا افراد به دنبال کارهایی میروند که زحمت زیادی نکشند اما پول زیادی به دست بیاورند و به امید به دستآوردن چنین شغلهایی کار نمیکنند. پس باید کار کردن بهعنوان ارزش در جامعه جا بیافتد.»
وی افزود: «موضوع اتصال کارآفرینان به دانشگاه مهم است. همچنین باید بررسی شود که در هر استانی چه صنایعی باید موردتوجه قرار بگیرد و بستر کار در آن صنعت فراهم شود. متأسفانه این روزها آموزش عالی برای خودش آموزش میدهد و صنعت هم مسیر خودش را میرود.»
آموزش و پرورش از تجربه سایر کشورها در حوزه کارآفرینی استفاده کند
غزنوی برای توسعه هنرستانها و مراکز فنی و حرفهای به آموزش و پرورش پیشنهاد داد: «نظام آموزش و پرورش باید بررسی کند ببیند بقیه کشورها در حوزه کارآفرینی چه کارهایی انجام دادهاند. من کشورهای مختلف را بررسی کردهام و دیدهام برای مثال در امریکا به بچهها در کلاسهای درسی، خریدوفروش آموزش میدهند. همچنین همزمان آموزش میدهند که کالای تولید داخل بخرند، یعنی هم کسبوکار آموزش داده میشود و هم تعلقخاطر داشتن به محصول وطنی برایشان دغدغه میشود.»
صنایع بزرگ به کمک آموزش و پرورش بیایند
وی افزود: « در کتابهای درسی ما روی این موضوعات مربوط به بازار کار و آموزشهای اقتصادی کار نمیشود. محتواهای درسی باید به سمت فرهنگسازی بروند و از سوی دیگر در میدان عملی، آموزشهای تجربی داده شود. در حوزه منابع انجمنها و صنایع بزرگ به کمک آموزش و پرورش بیایند تا تأمین منابع انجام شود. اکنون در حال توافق با وزارت صمت هستیم تا در موضوع تأمین محتوای درسی با آموزش و پرورش همکاری داشته باشیم.»
ارسال دیدگاه