رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
نیمدرصد از جمعیت دانشآموزی کشور در گروه دانشآموزان استثنایی هستند
توسعه رشتههای مورد نیاز دانشآموزان متناسب با تغییر و تحول در بازار کار و دنیای مشاغل مدنظر است
تهران(پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت سالانه از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که سنجش میشوند به شکل میانگین بین ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر از دانش آموران ، در نظام آموزش و پرورش استثنایی جای می گیرند که تقریبا نیمدرصد از جمعیت دانشآموزی را شامل میشود.
حمید طریفی حسینی اظهار کرد: حدود ۱۴۰ هزار نفر از دانشآموزان در سطح کشور از خدمات آموزش ویژه سازمان آموزش و پروزش استثنایی استفاده میکنند.
وی با بیان اینکه ۷ گروه معلولیت نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، اوتیسمی، کم توان ذهنی، چند معلولیتی و اختلال یادگیری از این خدمات بهرهمند هستند، افزود: تعدادی از این دانشآموزان در مدارس خاص استثنایی و بخشی در مدارس عادی تحصیل میکنند. تقریبا ۲۰ هزار نفر از دانشآموزان نابینا و ناشنوا و جسمی حرکتی در مدارس عادی و ۲۰ هزار نفر در مدارس خاص و حدود ۶۰ هزار نفر دانشآموز کم توان ذهنی و چند معلولیتی در مدارس خاص استثنایی تحصیل میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در خصوص آییننامه درجهبندی مدارس استثنایی با بیان اینکه این آییننامه و ضوابط درجهبندی مدارس، نحوه کلاسبندی و تعداد دانشآموزان و تقسیم نیروهای انسانی را در مدارس مشخص میکند، تصریح کرد: حدود ۵ سالی است که بخشهای مختلف آموزش و پرورش باید پیشنهادات خود را ارائه دهند تا یک پیشنهاد واحد از طرف وزارت آموزش و پرورش به سازمان امور استخدامی جهت تایید ارسال شود.
وی افزود: براساس آنچه در آموزش و پرورش استثنایی باید انجام میدادیم، پیشنویس تهیه و برای وزارت آموزش و پرورش جهت جمعبندی ارسال شده است تا در نهایت یک بسته جامع به سازمان امور اداری استخدامی ارسال شود.
طریفی حسینی با اشاره به اینکه تقرییا ۹۹ و نیم درصد سنجش دانشآموزان در سطح کشور انجام شده گفت: تعداد باقی مانده عمدتا در مناطق صعب العبور و دانش اموزان اتباع هستند.
وی بیان کرد: سالانه از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری که سنجش می شوند به شکل میانگین بین ۱۱ تا ۱۲ هزار نفر از دانش آموران ، در نظام آموزش و پرورش استثنایی جای می گیرند که تقریبا حدود نیم درصد از جمعیت دانش آموزی را در بر می گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بیان کرد: از مجموع ۱۱۴ هزار مدرسه در کشور حدود هزار و ۷۳۶ مدرسه استثنایی است و از جمعیت ۱۶ میلیونی دانش آموزان کمتر از یک درصد در زمره دانش آموزان استثنایی قرار دارند.
طریفی حسینی افزود: در قانون تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، قانونگذار مشخص کرده است که به دلیل سختی کار و صعوبت شغلی هر ۵ سال کارکرد معلمان در این حوزه، ۶ سال محاسبه شود که در این سالها نیز این مهم انجام می شده، گروهی از همکاران که صندوق بازنشستگی آنها تامین اجتماعی است مشکلاتی داشتند که طی این سالها تلاش بر رفع مشکلات آنها بوده و بخشی نیز رفع شده و مابقی نیز در حال پیگیری است و امید داریم که به زودی رفع شود.
وی اضافه کرد: اساسا آموزش پرورش استثنایی در دوره متوسطه اول و دوم مبتنی بر حرفهآموزی و مهارت آموزی تعریف شده و عناوین دوره ها نیز پیش حرفه ای و حرفه ای کار و دانش خاص دانش آموزان با نیازهای ویژه است. ۳۶ رشته کار و دانش خاص دانشآموزان استثنایی تعریف شده است که در مدارس خاص ارائه میشود و اکنون توسعه رشتههای مورد نیاز دانشآموزان متناسب با تغییر و تحول در بازار کار و دنیای مشاغل مدنظر قرار دارد.
رئیس سازمان اموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: در تلاش هستیم استانها هرکدام متناسب با زیستبوم منطقه خود یک یا دو رشته تحصیلی را پیشنهاد دهد تا اقدامات مربوطه از جمله برنامه ریزی و تجهیز کارگاهها و ابلاغ اعتبار و تربیت معلم و... انجام شود.
ارسال دیدگاه