با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش انجام شد؛
رونمایی از کتابهای راهنمای عمل آموزش ترکیبی
حجتالاسلام والمسلمین لطیفی: کانون اصلی آموزش مدرسه است اما هدف آموزش ترکیبی این است که اگر به هر دلیل فضای آموزش حضوری تعطیل شد، اصل آموزش تعطیل نشود
تهران(پانا) - آیین رونمایی از راهنمای عمل آموزش ترکیبی دوره ابتدایی و متوسطه با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی در این آیین اظهار داشت: تجاربی که در دوره کرونا کسب کردیم متعدد بود و تمامی عزیزان واقفند که آموزش و پرورش همراه با تجربه رشد میکند. یکی از مهمترین تجربههای کسب شده، مسئله فناوریها و استفاده از فضای ارتباطی و اطلاعاتی جدید است که باید آن را جدی گرفت.
وی افزود: طی دوسال گذشته اتفاقاتی روی داد که نه معلمان و نه سطوح مختلف ستادی و نه حتی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی باور نمیکردیم به این آسانی باشد اما این اتفاقات رخ داد. تدبیرهای بسیاری را طی دوسال گذشته برای مواجهه با فضای مجازی در سازمان پژوهش داشتیم که شبکه شاد یکی از این تدابیر بود. البته مهمتر از موضوع شاد این بود که معلمان عزیز ما متوجه شدند میتوانند وارد عرصه تولید محتوا شوند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه برای مواجهه با دنیای جدید باید برنامهریزی انجام شود، گفت: براساس آنچه که به عنوان هدف تعیین شده و قرار است به سمت آن حرکت کنیم، باید برنامهریزیهای لازم را داشته باشیم و تدابیر خاصی را اتخاذ کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین لطیفی ادامه داد: نگاه ما به آموزش ترکیبی، رویکردی جدید به یادگیری است. باید امروز از یادگیری دوگانه برنامههای درسی بیرون بیاییم و صاحب نگاهی متفاوت به آموزش شویم و در کنار آن توانمندسازی معلمان را انجام دهیم. کار "راهنمای عمل آموزش ترکیبی" که امروز در مراسم رونمایی از آن قرار داریم این است که به معلم کمک کند و فرصتی را فراهم کند برای توانمندسازی معلم.
وی ادامه داد: در آموزش ترکیبی تمرکز و توجه روی آموزش غیرحضوری است و ابزارها، فرصتها و ظرفیتها به واسطه فضای مجازی باید به خدمت آموزش درآیند. حال قرار است با استفاده از فرصت فضای مجازی معلم بتواند زمینههای غنیتر کردن، عمیقتر شدن و مستمر شدن آموزش را فراهم سازد. البته نباید فراموش کرد که کانون اصلی آموزش مدرسه است اما هدف ما این است که به شکلی از این بسترها استفاده کنیم که اگر بنا به هر دلیل فضای حضوری تعطیل شد، آموزش تعطیل نشود.
وی در پایان با اشاره به موضوع اهمیت اشاعه آموزش، خاطرنشان کرد: مهمترین نقطه ضعف ما در آنچه آموزش ترکیبی و غیرحضوری نامیده شده، بحث اشاعه آن بوده است. انرژی لازم را باید روی توانمندسازی معلم گذاشت تا تاثیرات وی را در این حوزه شاهد باشیم. معلمان طی دوسال اخیر آمادگی و انگیزه خوب خود را نشان دادهاند. اگر میخواهیم این نگاه تثبیت شود و آموزش استمرار داشته باشد، باید مقدار زیادی از انرژی خود را روی اشاعه رویکرد جدید آموزش که همان آموزش ترکیبی است صرف کنیم.
ارسال دیدگاه