نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش تصویب شد
تهران (پانا) - ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره در نظام آموزش و پرورش با بهرهمندی از مشاوران متخصص در مدارس، مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، مراکز اختلال یادگیری و نقشآفرینی معلمان و مربیان در قالب ایفای نقش مشاورهای کارکنان و رابطان هستههای مشاوره در مدارس، از جایگاه ویژهای در ایجاد جو عاطفی، روانی و اجتماعی مطلوب برای حل مسائل و رفع مشکلات و اختلالات روانشناختی و تحصیلی، طرحریزی مسیر تحصیلی- شغلی، آموزشهای مهارتهای زندگی، توانمندسازی دانشآموزان، اولیاء و کارکنان مدرسه ایران، قدمتی بیش از نیم قرن تجربه دارد.
با توجه به تکالیف قانونی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مبنی بر تسری خدمات راهنمایی و مشاوره به تمامی دورههای تحصیلی و همچنین تأکید مبانی نظری سند تحول بر سازماندهی فرایند یاددهی - یادگیری با نگاه مشاورهای، ضروری است سازوکارهای لازم برای مشارکت عمومی و حداکثری معلمان، کارکنان مدرسه و اولیای دانش آموزان در حیطههای رشد شخصی و سازگاری، آموزش مهارتهای زندگی، نظارت بر فرایندهای یادگیری و طرح ریزی مسیر زندگی تحصیلی- شغلی فراهم آید.
معلمان و کارکنان مدرسه نیز به عنوان عاملان و کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره باید در انجام فرایندهایی از جمله آموزش مهارتهای زندگی، توانمندسازی روانی - اجتماعی، شناسایی استعدادها، تواناییها و مشکلات و انجام مداخلات مختصر بهویژه سیستم ارجاع در کنار مشاوران متخصص مدرسه و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی، ایفای نقش نمایند نظام جامع راهنمایی و مشاوره به استناد راهکارهای ۷-۳، ۳-۲۱، ۴-۲۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور اتخاذ سیاستهای یکپارچه، سیستمی و هماهنگ برای بهره مندی ذینفعان (دانش آموزان، اولیا، کارکنان و معلمان مدرسه) در همه دوره های تحصیلی و نقشآفرینان درون و برون سازمانی به صورت تعاملی و مشارکتی به تصویب شورایعالی آموزشوپرورش رسید.
برای دریافت فایل نظام جامع راهنمایی و مشاوره در آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید .
ارسال دیدگاه