تفاهمنامه توسعه همکاریهای آموزشی به امضا رسید
تهران (پانا) - نشست امضای تفاهمنامه توسعه همکاریهای آموزشی بین «خانه خلاق و نوآوری آیندهسازان» و «شتابدهنده و خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم» برگزار شد.
در این نشست سید مهدی ساداتحیاتشاهی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به این نکته که بخشی با عنوان آموزش الکترونیک وجود دارد که بیشتر فعالیت آن در حوزۀ معاونت علمی و بخش آموزش است، گفت: در بحث خلاق، آموزش الکترونیک و رویکرد آموزش فنآورانه و فنآوری در آموزش وجود دارد، اما میتوانیم این بحث را گسترش دهیم، باید این رویکرد تعریف شود و حتی میتوان در این موضوع یک بازه تعریف ارائه داد.
وی با اذعان به این امر که بحث نوآوری در آموزش را میتوان در قالب فراخوان برای مجموعههای مختلف برگزار کرد تا نشست هماندیشی میان آنها برگزار شود، افزود: الزام اتحادیه انجمن های دانش آموزی در تفاهم نامه این است که میبایست مجموعۀ خانههای خلاق در سطح کشور فعال شود همچنین با در نظر گرفتن تهران به عنوان نقطۀ مرکزی، در استانهای محروم نیز ادامه یابد و به آن توجه بیشتری شود.
در حوزه دانش آموزی، رویکرد باید مهارت آموزی باشد
وی خانههای خلاق و شتاب دهندهها را از جملۀ نهادهای شتابدهنده در حوزۀ دستاوردهای پژوهشی و نوآورانه برشمرد و اضافه کرد: در حوزۀ دانش آموزی، رویکرد باید مهارت آموزی باشد و این بحثی است که استعدادهای دانش آموزان را برای ورود به بازار کار آماده میکند. امروز نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی، فرد آمادۀ ورود به بازار کار را به جامعه تحویل نمیدهد و انتظار میرود که این رویکرد، در خانههای خلاق دنبال شود و این قسمت را که در آموزش و پرورش مغفول مانده است، احیا کنند، اما نباید فراموش کرد که در این احیا، نوآوریها و فن آوریهای جدید نیز باید مورد توجه قرار بگیرند.
ساداتحیاتشاهی عدم تدوین مناسب فلسفۀ ایجاد پژوهشسرا برای دانش آموزان و عدم وجود مربیان و معلمان مناسب در پژوهشسراها را از مهمترین ایرادات موجود در این ساختار دانسته و با اشاره به این موضوع که معلمان و مربیان برای رخدادهای پژوهشی در پژوهشسراهای دانش آموزی آماده نبوده اند، خاطر نشان کرد: این موضوع به آن دلیل است که از این بستر به خوبی استفاده نشده است. در حال حاضر در متن تفاهم نامه آمده است که میبایست پژوهشسراها احیا و از ظرفیت آنها استفاده شود.
وی تأکید کرد: این موضوع، بسیار مهم است و میتوان با همکاری آموزش و پرورش برای آن سرفصلهای موضوعی تهیه کرد و از آموزش و پرورش و دوستان خانههای خلاق نیز انتظار میرود تا این موضوع را پیگیری کنند.
دولت به تحقق برنامههای خانههای خلاق کمک کند
یاسر قرایی مدیرعامل موسسه و خانه خلاق و نوآوری «راه ابریشم» پرداخت دولت و رسانه به موضوعاتی هم چون پارک فنآوری را زمینه ساز ایجاد نگاه مثبت مردم به پارکهای فنآوری به عنوان یک مکان برای دیده شدن و درآمدزایی برشمرده و با اذعان به این امر که در حوزههای دانشآموزی یا در ابعاد بزرگتر آموزش، به نوآوری و فنآوری ورود نکرده ایم، ادامه داد: ما به عنوان یک مؤسسه در بخش خصوصی، شاید آن قدر که باید توان این موضوع را نداشته باشیم، اما از دولت میخواهیم به ما کمک کند، چرا که ما برای هر یک از این برنامهها الگو داریم.
قرایی با اشاره به این موضوع که پارک آذربایجانغربی، خانۀ خلاق این استان را راه اندازی کرده است، یادآور شد: دو سال پیش آئین افتتاحیۀ این مرکز برگزار شد اما امروز خالی و بلااستفاده مانده و متأسفانه پارک اجازه نمیدهد که کارگزار متخصص در این حوزه ورود کند به عبارت دیگر این فضا روی دست این نهاد مانده و این، یکی از بسترهایی است که ما میتوانیم از آن استفاده کنیم.
وی کرمانشاه را از استانهایی برشمرده که درخواستهای بسیار زیادی برای تأسیس خانۀ خلاق مطرح کرده اند و با اشاره به این موضوع که افراد بسیار زیادی در مازندران، حاضر هستند تا برای احداث خانههای خلاق، زمین اهدا کنند، تأکید کرد: در این بخشها نیز، ما حاضریم پیشنهاداتی ارائه کنیم.
با اشاره به این که آمادگی لازم از سوی رسانه ها برای پوشش اخبار وجود دارد، این در حالی است که خوراک مناسبی برای پوشش رسانه ای از این موضوعات وجود ندارد، ادامه داد: زمانی که خوراک رسانه آماده باشد، رسانه ها نیز آماده هستند تا این رویدادها را پوشش دهند و می توان گفت که محتوا از شما و عرضه از ما.
ساداتحیاتشاهی با اشاره به این نکته که امروز میتوان از ظرفیتهای ارتباطی با بدنۀ آموزش و پرورش بیشتر استفاده کرد، گفت: امروز متأسفانه این اتفاق صورت نگرفته و تصور من بر این است که اگر بتوانیم در این مسیر محتوا ارائه کنیم، اتفاقات مثبتی می افتد.
قرایی در پاسخ ۲ عنوان از ۱۰ عنوان ذکر شده در تفاهمنامه را از عناوین محتوایی برشمرده و با اشاره به این نکته که این محتوا در حوزۀ مکتوب و تصویری ارائه خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: انشاالله بتوانیم از تمامی ظرفیت های موجود
میتوانیم مکانی مدرن و بینالمللی برای دانش آموزان احداث کنیم
در ادامه این برنامه عقیل قرایی رئیس هیئت مدیره «راه ابریشم» با ابراز خرسندی از تشکیل این نشست، گفت:
در آستانه نوروز این پیشنهاد ارائه شد که ۲۰ هزار متری زمینی که کلنگ زنی شده است، در مجموعه به کار گرفته شود، اضافه کرد: این اتفاق میتواند در یک یا دو ماه آینده رقم بخورد و مکانی مدرن و بینالمللی برای دانش آموزان، کودکان، نوجوانان و تمام گروه های سنی تأسیس شود که همۀ این موارد پیشبینی شده و نظیر این اتفاق ۳ سال پیش در کانادا صورت پذیرفته است.
وی با اشاره به این نکته که نام معلم یک نام مقدس است که در مقابل آن دانش آموزان قرار دارند، گفت: دیروز ادوات آموزشی برای ما تخته و گچ بود و امروز با پیشرفت تکنولوژی این ادوات نیز پیشرفت کردهاند و هیچ کس نمیتواند ابزاری سریع تر از ابزار آموزشی امروز به علم آموزان و دانش آموزان ارائه کند.
در پاسخ به عقیل قرایی، ساداتحیاتشاهی، استفاده از نوآوری و فنآوری در انتقال مفاهیم را یکی از مهمترین و کلیدیترین نیازهای امروز آموزشوپرورش برشمرده و گفت: امروز اگر خانه های خلاق ایجاد شوند میتوانند به عنوان یک محرک در جهت تحریک مجموعههای دست اندر کار از آنها استفاده کرد تا اتفاقی مثبت رخ دهد.
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در حوزه مهارت متحول شده است
در ادامه این برنامه مهدی کامیار مدیرعامل موسسه علمی، فرهنگی آیندهسازان به بیان موضوعاتی پیرامون تشکیل قرارگاه علمی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان پرداخت و گفت: از زمان تشکیل این قرارگاه ۳ سال میگذرد. هدف از تشکیل این قرارگاه این است که بتوانیم ظرفیتهای استانها را در رابطه با ارتباط آموزش و پرورش و اتحادیه فعال کنیم. بحمدلله این روند قرین موفقیت بوده است و میتوان به همایشهای پیشرو در استانهای سیستان و بلوچستان، مازندران و تهران اشاره کرد.
وی در ادامه، با اشاره به این نکته که امروز تلاش بر این است که توجه به سمت مناطق محروم بیش از سایر نقاط کشور باشد، افزود: درست است که اتحادیه شهر تهران امروز به عنوان فعالترین اتحادیهها به شمار میآید، اما امروز نباید تمرکز روی تهران باشد.
کامیار با بیان این که امروز وجهۀ همت این نهاد بر استان های کمتر برخوردار قرار دارد، ادامه داد: رفتار مؤسسۀ آیندهسازان باید به گونه ای باشد تا اتحادیه را به تحرک وا دارد. سختیهای زیادی را متحمل شدیم تا این رویکرد در اتحادیه ایجاد شود و آقای تاریخی، دبیرکل اتحادیه نیز بسیار همت کرده و متناسب با این خواسته، شرایط را فراهم آورده است در نتیجه حوزۀ کاری ما نسبت به یک سال پیش در حوزۀ مهارت دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است.
موسسه آیندهسازان در حال تبدیل شدن به قطب مهارتآموزی است
مدیرعامل موسسه علمی، فرهنگی آیندهسازان با اشاره به این که امروز مؤسسه در حال حرکت و تبدیل شدن به قطب مهارت آموزی نوجوانان است، تصریح کرد: این مهارتها گسترۀ وسیعی دارد و نیز مهارتهای لازم برای آمادگی برای ورود به بازار کار را شامل میشود، کسانی که در پایان این راه میخواهند به بازار کار وارد شوند، باید بدانند که حتماً نباید در کنکور شرکت کنند و خیر در آن است که تمام تمرکز دانش آموز متمرکز بر حوزۀ کنکور نباشد.
وی یادآور شد: فرآیندی که طی میکنیم این گونه میطلبد که ما فقط روی کنکور متمرکز نباشیم و مهارتهایی چون ادب، نویسندگی، گفتگو، فنبیان و دیگر مسائلی همچون تفکر و دستگاه فکری یا آموزشپذیری، باید در دانشآموزان ترویج پیدا کند.
کامیار در همین راستا، با تأکید بر این نکته که امروز این ساختار در اتحادیه وجود دارد و میتواند شکل پیدا کند، افزود: امید آن داریم تا با کمک هم بتوانیم محتوا تولید کنیم و این محتوا را در قرارگاه عدالت آموزشی در مناطق محروم به کار بگیریم و در این مسیر، جذب منابع نیز صورت گیرد.
وی با بیان این که ۶۰ نقطۀ محروم در کشور شناسایی شده است که میبایست به آنها توجه ویژه شود، ادامه داد: منابع مورد نیاز این طرح ها میتواند از نهادهای عمومی و دولتی تأمین شود و ما در اینجا به رفتاری بپردازیم که همان آموزش مهارت و ارائه منابع دست اول علمی، فرهنگی و آموزشی است.
با تکیه بر اتحادیه انجمنهای اسلامی میتوان آموزش و پرورش را متحول کرد
در پایان این نشست محمدعلی صمیمی مسئول اتحادیه شهر تهران و عضو هیئت مدیره موسسه علمی، فرهنگی آیندهسازان با بیان اینکه امروز یکی از راهکارهای جدی برای زمین زدن تفکر سنتی در تعلیم و تربیت این است که به جای اصلاح از سمت بالا، از پایین دست به اصلاح بزنیم، گفت: ما امروز، در اتحادیه ۱۲ هزار مسئول انجمن داریم که هر کدام از این دانش آموزان با ۱۰ تا ۱۵ دانش آموز ارتباط تشکیلاتی و رفاقتی دارند.
وی با اشاره به این که فرد زمانی که در خانۀ خلاق حضور پیدا میکند، رهآورد آن را میبیند و در نهایت، مسیر او شکل میگیرد و در او خلاقیت ایجاد میشود، افزود: اگر بتوانیم بچههای تشکل را که همواره ارتباط ما با آن ها برقرار است و دانشآموزانی سطح بالایی نیز هستند را جذب و در فضای خلاقیت و مهارتآموزی روشن کنیم، شبکۀ دانشآموزی موجود در کشور میتواند ظرف ۲ تا ۵ سال به رسالت اصلی خویش دست یابد.
صمیمی با بیان این که معلم و مربی میتواند به این نکته برسد که دانشآموزان خلاق و مستعد را از یکدیگر تشخیص دهد، ادامه داد: معلم میبیند، که مثلاً یک دانش آموز با دریافت دیپلم سر کار میرود و دانشآموزی دیگر به دنبال این است که دکترایش را دریافت کند و در نهایت بیکار در خانه بنشیند و این موضوع، میتواند ضرورت توجه ویژه به ظرفیت اتحادیه را دو چندان سازد.
وی با اذعان به این امر که امروز دانشآموزان اتحادیه میتوانند به عنوان گروه نمونه کشور انتخاب شوند، اضافه کرد: انجمن اسلامی میتواند این دانشآموزان را در حوزۀ خلاقیت تقویت کند و این دانشآموزان به ارائۀ اثر بپردازند و هدف و مفاهیم را به دیگر دانشآموزان منتقل کنند.
صمیمی با تأکید بر این مفهوم که اتحادیۀ انجمن های اسلامی، در کنار بدنۀ آموزش و پرورش، خاصیت شبکه را در خویش دارد، اظهار داشت: ما میبایست روی این شبکه، نرمافزار را سوار کنیم و همین امر، به یک نقطۀ اثر تبدیل شود و باید این موضوع را در نظر گرفت که نخستین کسانی که میتوانند از این قضیه روشن شوند، معلمان مدارس با دیدن بچه ها هستند.
ارسال دیدگاه