هدف اصلی کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی، تسهیل روند تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - هدف اصلی تشکیل کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی، تهیه و تدوین قوانین و مقرات آموزشی و پرورشی برای تسهیل روند تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم است.
به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش، کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی با ۱۵ عضو برای ارتقای فرایند بررسی و تصویب مصوبات و انجام کارشناسیهای لازم در سازمان اداری شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل میشود. این کمیسیون وظیفه بررسی ضوابط و مقررات حاکم بر آموزش و پرورش، تدوین و بررسی خطمشیها و اصول حاکم بر تهیه و تدوین ضوابط و مقررات آموزشی و تربیتی، بررسی اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و تربیتی، بررسی آییننامههای آموزشی و تربیتی مدارس و مراکز از قبیل آییننامههای اجرایی، انضباطی، پیشرفت تحصیلی، مشاوره و هدایت تحصیلی و تربیتی، بررسی اساسنامه و مقررات آموزشی پیشدبستانی و مهد کودکها، بررسی آییننامه رسیدگی و ارزشیابی مدارک تحصیلی صادره از مدارس کشورهای خارجی و نظامهای آموزشی بینالمللی، بررسی آییننامههای اعطای نشان و مدال، بررسی و تصویب آییننامه پرداخت حقالزحمه امتحانات، بررسی طرح ها و لوایح مربوط به آئیننامهها و مقررات تحصیلی، قبل از ارائه به مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر مراجع قانونی، بررسی و پیشنهاد نیازهای پژوهشی متناسب با وظایف کمیسیون و بررسی موضوعهاییکه از طرف دبیرکل یا شورای عالی تعیین میشود را برعهده دارد.
کمیسیون اساسنامه و مقررات تحصیلی با توجه به نقش حساسی که در تهیه و تدوین مقرات آموزشی و پرورش بر عهده دارد، ترکیب آن معمولا از افراد صاحب نظر حوزه تعلیم و تربیت تشکیل میشود.
اعضای اصلی کمیسیون فوق عبارتاند از: دبیرکل شورای عالی و در غیاب وی معاون دبیرکل، مدیرکمیسیون اساسنامه ها و مقررات تحصیلی، یکنفر از اعضای شورا، دو نفر صاحبنظر، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی یا یکی از مدیران کل آن به عنوان نماینده ثابت، معاون آموزش متوسطه یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت، معاون آموزش ابتدایی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت ، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت، دو نفر مدیر مدرسه، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت، معاون حقوقی و امور مجلس یا یکی از مدیران کل آن حوزه به عنوان نماینده ثابت، رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش یا یکی از معاونین آن حوزه به عنوان نماینده ثابت، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات یا یکی از معاونین آن حوزه به عنوان نماینده ثابت. این کمیسیون دارای دو کمیته نیز برای ساماندهی و کیفیتبخشی به مدارس خارجی و بینالمللی و مدارس علوم و معارف اسلامی و برنامهریزی برای توسعه و گسترش این مدارس با مسئولیت مدیریت کمیسیون اساسنامهها و مقررات تحصیلی است.
این کمیسیون همزمان با تشکیل انجمن معارف یعنی سال ۱۳۰۰ تاکنون خدمات ارزندهای به نظام تعلیم و تربیت کرده است از جمله تهیه و تدین اساسنامه ها و آئین نامه های آموزشی و تربیتی که برای برداشتن موانع و محدودیت های مختلف در مسیر تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم تصویب شده اند. از جمله مهم ترین موضوعاتی که در این کمیسیون مورد بحث، بررسی و کار کارشناسی قرار گرفته که پس از تایید کمیسیون در صحن علنی شورای عالی طرح و به تصویب رسیده است: آئین نامه اجرایی مدارس، اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی، اساسنامه مدارس ورزش، اساسنامه مدارس عشایری، اساسنامه اردوگاههای دانش آموزی، اساسنامه مدارس بین المللی و تطبیقی،اساسنامه دوره پیش دبستانی، آئین نامه ارزشیابی مدارک تحصیلی مدارس کشورهای خارجی، آئین نامه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دوره ابتدائی، آئین نامه آموزشی دوره اول متوسطه آموزش از راه دور، تدوین مقررات مدارس مجازی، اساسنامه مدارس شبانه روزی، اساسنامه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وابسته به دستگاههای دولتی و سایر نهادهای عمومی،اساسنامه مدارس نمونه دولتی، نحوه ارائه خدمات آموزشیتربیتی مدارس در دوره بیماریهای فراگیر و بسیاری دیگر، از مصوبات این کمیسیون است.
برخی از قدیمیترین مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش:
۱- اساسنامه دانشگاه ملی تهران(مصوب جلسه ۹۹۸ تاریخ ۳/۸/۱۳۳۹).
۲- اساسنامه تشکیل داراالمعلمین شبانه اکابر(مصوب جلسه ۷۳ تاریخ ۱۶/۱/۱۳۰۶).
۳- اساسنامه مدرسه سیاسی و حقوق(مصوب جلسه ۸۷ تاریخ ۱۵/۶/۱۳۰۶).
۴- اساسنامه و دستورتحصیلات مدرسه دواسازی(مصوب جلسه ۱۷۰ تاریخ ۸/۷/۱۳۰۹).
۵- اساسنامه و دستور تحصیلات مدرسه عالی دندانسازی(مصوب جلسه ۱۷۱ تاریخ ۲۲/۷/۱۳۰۹).
۶- اساسنامه دانشکده طب(مصوب جلسه ۲۸۱ تاریخ ۱۶/۵/۱۳۱۳).
۷- اساسنامه و دستور تحصیلات دانشسرای عالی(مصوب جلسه ۲۸۴ تاریخ ۲۰/۶/۱۳۱۳).
۸- اساسنامه هنرستان عالی موسیقی(مصوب جلسه ۴۴۷ تاریخ ۷/۷/۱۳۲۱).
۹- اساسنامه اموزشگاه عالی نفت(مصوب جلسه ۹۱۶ تاریخ ۱۸/۶/۱۳۳۵).
۱۰- مقررات قبولی فارغ التحصیلان شعبه ادبیات فارسی در دانشسرای عالی در دوره دکتری(مصوب جلسه ۷۲۸ تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۲۸).
۱۱- اساسنامه رشته پزشکی، دامپزشکی، داندنساری و داورسازی دانشکده پلیس(مصوب جلسه ۹۵۸ تاریخ ۹/۹/۱۳۳۷).
۱۲- اساسنامه آموزشگاه های عالی پرستاری(مصوب جلسه ۹۴۸ تاریخ ۲۸/۲/۱۳۳۷).
۱۳- اساسنامه هنرسرای عالی(مصوب جلسه ۹۷۵ تاریخ ۲/۸/۱۳۳۸).
۱۴- اساسنامه آموزشگاه عالی حسابداری(مصوب جلسه ۹۸۷ تاریخ ۱۱/۲/۱۳۲۹).
۱۵- اساسنامه دانشکده افسری شهربانی(مصوب جلسه ۹۸۰ تاریخ ۱۹/۱۰/۱۳۳۸).
۱۶- اساسنامه مدرسه عالی بازرگانی(مصوب جلسه ۱۰۰۶ تاریخ ۹/۱۱/۱۳۳۹).
۱۷- اساسنامه دانشکده صنعتی(مصوب جلسه ۱۰۷ تاریخ ۸/۵/۱۳۴۰).
۱۸- اساسنامه آموزشگاه عالی اختصاصی هواپیمایی کشوری(مصوب جلسه ۱۰۱۷ تاریخ ۸/۵/۱۳۴۰).
۱۹- نظامنامه شهریه(مصوب جلسه ۸۴ تاریخ ۲۸/۴/۱۳۰۶).
۲۰- اساسنامه آموزشگاه عالی جنگل و مرتع(مصوب جلسه ۹۱۹ تاریخ ۵/۸/۱۳۳۵).
۲۱- نظامنامه مکاتب دهکده(۱۳۰۲).
۲۲- نظامنامه دارالمعلمین (۱۳۰۲).
یکی از وظایف این کمیسیون، تصویب مقررات، آییننامهها و اساسنامهها برای کیفیت بخشی، بهبود روند آموزشی و پرورشی، کمک به اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است که پس از تایید اعضای کمیسیون وتصویب اعضای شورای عالی آموزش و پرورش و تایید رئیسجمهور، (از سوی دبیر کل شورای عالی برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ میشود) اجرای آن توسط وزارت آموزش و پرورش لازم الاجراء است.
ارسال دیدگاه