لایحه رتبه‌بندی معلمان امروز در صحن مجلس بررسی می‌شود

تهرا ن(پانا) - طرح رتبه‌‌بندی معلمان بر‌اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان است. این طرح همچنین باعث بهبود کیفیت آموزشی دانش‌آموزان می‌شود.

کد مطلب: ۱۲۳۹۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
لایحه رتبه‌بندی معلمان امروز در صحن مجلس بررسی می‌شود

طرح رتبه‌بندی، معلمان را در پنج دسته آموزشیار معلم (از بدو ورود به خدمت)؛ مربی معلم (۷ سال خدمت)؛ استادیار معلم (۱۲ سال خدمت)؛ دانشیار معلم (۱۷ سال خدمت) و استاد معلم (۲۲ سال خدمت) رتبه‌بندی می‌کند. بدین ترتیب معلمانی که کوشایی بالاتری در تربیت نسلی نوین از دانش‌آموزان داشته باشند، شایسته بهرمندی از مزایایی بالاتر نسبت به سایر معلمان هستند.

اجرای این طرح بار مالی فراوانی برای دولت دارد و نیازمند تخصیص بودجه‌ای خاص برای آن خواهد بود.

اواسط آبان ماه بود که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان، با اکثریت آرا آن را تصویب کرد.

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در توئیتی به اهمیت تعیین تکلیف لایحه رتبه‌بندی معلمان و تامین اعتبارات موردنیاز اجرای آن اشاره کرد و گفت: انصافاً آنچه تصویب شد متاثر از بودجه کشور و جهت تامین نظر دولت و شورای نگهبان بود و کمیسیون در این میان کوتاهی نکرد. ساعت‌ها بحث و گفتگو شد و لایحه با لحاظ تمام شرایط تصویب شد. البته مطلوب و ایده‌آل کمیسیون و معلمان گرامی نیست. ابهامات لایحه که باعث بازگشت از صحن شد نیز برطرف شد.

آنچه در ‎لایحه رتبه‌بندی معلمان تصویب شد همان مصوبه قبلی کمیسیون بود که ارتباط آن با آموزش عالی قطع و مستقل شده است. پیشنهاد بنده «دریافتی رتبه‌های پنج گانه به میزان ۴۰،۵۰،۶۰،۷۰،۸۰ درصد استادیار دانشگاه با پایه مشابه» بود که رأی نیاورد.»

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز اخیراً اظهار کرد که لایحه رتبه‌بندی معلمان در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح و ۴ ماده باقیمانده آن بررسی می‎‌شود؛ در صورت نهایی شدن، پایین‌ترین و حداقل دریافتی معلمان بر اساس لایحه رتبه‌بندی مبلغ ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان خواهد بود.

یوسف نوری،‌ وزیر آموزش و پرورش نیز در جلسه بررسی صلاحیت خود در صحن علنی مجلس بر اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان تأکید کرد و گفت: اشتباه ما درباره سند تحول این بود که توجه نکردیم خروجی سند چه خواهد شد. مثلا در حال حاضر بحث رتبه‌بندی معلمان مطرح است و این درحالی است که رتبه‌بندی معلمان در سند تحول است و اگر سند تحول اجرا می‌شد، رتبه‌بندی هم انجام می‌شد. اگر سند تحول اجرا می‌شد، عدالت تربیتی هم اجرا می‌شد. سند خروجی‌های بسیار خوبی دارد که اگر اجرا می‌شد، نتایج را می‌دیدیم.

محمهدی زاهدی در خصوص آخرین وضعیت لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی نیز به پانا گفت: «لایحه رتبه‌بندی معلمان امروز در صحن مورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ پس از بررسی در خصوص مصوبات این طرح اطلاع رسانی خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار