معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
یکی از اساسیترین موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی، کاربست یافتههای پژوهشی است
تهران (پانا) - معاون دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش گفت یکی از اساسیترین مسائل و موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی به ویژه در زمینه پژوهشهای کاربردی، کاربست یافتههای پژوهشی است که به منزله مدیریت بر منابع سرمایهگذاری شده در حوزه پژوهش است.
![یکی از اساسیترین موضوعات عرصه مدیریت پژوهشی، کاربست یافتههای پژوهشی است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTJlODNkpTbj/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHQDq4uMgN2c4sAIKXaKdntA,,/MTJlODNkpTbj.jpg)
به گزارش روابط عمومی شورای عالی آموزش وپرورش، مجید رعنایی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به بزرگداشت هفته پژوهش، افزود: مهم ترین ترین انتقاد و دل مشغولی، چه از نظر مدیران و دست اندرکاران امور اجرایی و چه از نظر پژوهشگران و نهادهای پژوهشی متوجه موضوع کاربست یافته های پژوهشی است. به گونه ای که گاهی کاربست تحقیقات با کارکرد و بهره وری بخش تحقیقات در هم آمیخته است.
رعنایی اظهار داشت: دیدگاه های مطرح در حوزه کاربست یافته های پژوهشی استفاده مستقیم، استفاده مفهومی، استفاده نمادین و استفاده فرایندی هستند.
وی با اشاره به استفاده مستقیم در حوزه کاربست اضافه کرد: در این نوع استفاده، از یافته های پژوهشی به مثابه معیار عمل بهره گرفته می شود. به عبارت دیگر کاربرد نتایج پژوهشی در رفتار یا عمل کاربران و در فرایند تصمیم گیری و حل مساله خاص ، بطورمستقیم مورد توجه قرار می گیرد.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: استفاده مفهومی هنگامی صورت می پذیرد که پژوهش بر نظر و دیدگاه تصمیم گیران تاثیر می گذارد و فرایندهای شناختی آنها را تغییر می دهد. این نوع استفاده بیشتر در سطوح کلان روی می دهد.
رعنایی ابراز داشت: در این نوع استفاده، تصمیم گیران بدون اینکه در تک تک تغییرات که نتیجه استفاده از یافته های پژوهشی است درگیر شوند، به تدریج صاحب تفکر و ایده های تازه ای می شوند که با نتایج پژوهش ها هم راستاست و این تغییرات بر اثر تغییر نوع تفکر آنهاست و لذا تصمیم گیری های آنها با نتایج پژوهشی سازگار خواهد بود.
وی بیان کرد: در استفاده نمادین؛ از یافته های پژوهشی بیشتر برای دفاع از موضوعات، توچیه تصمیمات ، متقاعد کردن افراد به منزله بخشی از فرایند تصمیم گیری و یا به تاخیر انداختن عمل یا تصمیم استفاده می شود.
رعنایی با اشاره به استفاده فرایندی، گفت: این شیوه استفاده از یافته های پژوهشی هنگامی اتفاق می افتد که تغییرات شناختی و رفتاری در ذی نفعان پژوهش به منزله نتیجه مشارکت در اجرای پژوهش روی می دهد.
وی اظهار داشت : بر اساس شواهد مشکل اصلی در درک یافته های پژوهشی فقدان تعامل میان پژوهشگران و مخاطبان است . بدین منظور فرآیند انتقال یکطرفه تغییر کرده و به فرآیند تبادل دوجهته تبدیل می شود که در جریان آن پژوهشگران از تصمیم گیران مطالبی می آموزند و در طرف دیگر، تصمیم گیران از پژوهشگران می توانند یاد بگیرند.
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد : این تعامل می تواند هم در مراحل انجام پژوهش و هم در مرحله تصمیم گیری انجام پذیرد. شواهد پژوهشی نیز سودمندی این روش را نشان داده است. البته این نوع کاربرد پژوهش با استفاده ابزاری و مفهومی، همپوشانی هایی دارد.
ارسال دیدگاه