پایش 760 مرکز دارالقرآن‌الکریم این هفته به ایستگاه پایانی می‌رسد

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه پایش 760 مرکز دارالقرآن‌الکریم این هفته به ایستگاه پایانی خود می‌رسد اهداف کلان این پایش را برشمرد.

کد مطلب: ۱۲۳۰۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
پایش 760 مرکز دارالقرآن‌الکریم این هفته به ایستگاه پایانی می‌رسد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، میکائیل باقری در خصوص پایش مراکز دارالقرآن های سراسرکشور گفت: بدون شک دستگاه تعلیم و تربیت به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی است که با پوشش 100 درصدی در جای جای میهن اسلامیمان فعالیت می کند و مراکز دارالقرآن آموزش وپرورش به عنوان بزرگترین و گسترده ترین واحد آموزشی قرآن با داشتن حدود 760 مرکز دارالقرآن مأمن و مرکزی برای دانش آموزان علاقمند به آموزش قرآن در سطوح مختلف و به صورت تخصصی هستند.

وی افزود: مراکز دارالقرآن با حضور اساتید متخصص از بین فرهنگیان بزرگوارکشور به ارائه آموزش های قرآنی در سطوح مختلف می پردازند و منابع و محتوای این مراکز نیز از مجموعه کتاب هایی است که برای هر سطح به صورت جداگانه و به همت گروهی از مؤلفانی که برخی از آنها از معلمان و مدرسان مراکز دارالقرآن سراسر کشور هستند تألیف شده است .

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مراکز دارالقرآن الکریم به استناد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از سال 1378 تاسیس شده اند لیکن در 10 سال اخیر فعالیت ها و عملکرد این مراکز مورد ارزیابی و پایش قرار نگرفته بود امسال بعد از 10 سال این مراکز را با حضور 32 نفر از همکاران علاقه مندمان در این حوزه مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت که به صورت جهادی پای این کار آمدند و این مراکز را بر اساس فرمت و شاخص هایی که از قبل تعیین شده بود ارزیابی کردند.

وی تصریح کرد: شاخص های ارزیابی دارالقرآن ها، بر اساس دستور العمل و اساسنامه، کتاب کار و شرح وظایف مشخص در اداره کل قرآن، عترت و نماز انجام می شود و این پایش روزهای پایانی خود را سپری می کند و حداکثر تا آخر هفته کار پایش مراکز دارالقرآن سراسر کشور به اتمام خواهد رسید.

باقری ادامه داد: یکی از اهداف ما برای پایش تحقق پیش شرط هایی از جمله نیاز منطقه یا استان ، فضای مناسب، دارا تجهیزات و امکانات مورد نیاز ، داشتن نیروی متخصص و امکان بکارگیری نیروی متخصص در مرکز دارالقرآن است که این 4 شرط برای اختصاص کد دارالقرآن مد نظر است .

وی افزود: البته به دنبال افزایش تعداد مراکز دارالقرآن نیستیم مگر اینکه بتوانیم کیفیت لازم را برای تاسیس یک مرکز دارالقرآن رعایت کنیم .

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاعات ما در مورد مراکز دارالقرآن قدیمی بود نیاز بود تا اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری را به روز کنیم از جمله در این پایش به دنبال آن هستیم تا ببینیم مکان دارالقرآن متناسب با فعالیت ها هست یا خیر و آیا نیاز به تجهیزات یا زیباسازی و تعمیرات دارد یا خیر و اینکه مراکز دارالقرآن در زیست بوم جدید چطور فعالیت کردند و پس از اتمام این کار اطلس جامع مراکز دارالقرآن کریم را با فناوری های روز طراحی خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اهداف ما شناسایی مراکز فعال و تشویق آنها از لحاظ مادی و معنوی است وبه مدیران مراکز دارالقرآنی که از لحاظ فضا، امکانات ، تجهیزات، نیروی انسانی و جذب قرآن آموز ضعف دارند تذکر می دهیم و مهلتی برای آنها تعیین می کنیم تا وضعیت خود را بهبود ببخشند و اگر در پایش بعدی متوجه شدیم که در وضعیت آنها تغییری ایجاد نشده است به ادارات کل آموزش و پرورش تذکر خواهیم داد تا وضعیت آنها را ارتقا دهند.

باقری در خاتمه گفت: در همین راستا وظیفه خود می دانم از همه همکارانم در اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی که مسئول دبیرخانه این پایش بودند به ویژه عزیزانمان در معاونت پرورشی و فرهنگی استان و اداره قرآن، عترت و نماز استان تشکر کنم زیرا بسیار خالصانه در این امر خطیر ورود و این فرآیند عظیم را مدیریت کردند و همچنین از آن 32 نفر عزیزی که به عنوان نخبگان قرآنی و پایشگر با ما همکاری کردند و در این اوضاع شیوع ویروس کرونا خطر سفر را به جان خریدند و از مراکز دارالقرآن به صورت حضوری بازدید و گزارش دادند کمال تشکر و قدردانی خود را اعلام می دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار