افزایش درک دانشآموزان نسبت به مهارتآموزی نیاز امروز نظام تعلیم و تربیت است
ارومیه(پانا)- مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه عنوان کرد برای پرورش نسلی کارآمد که بتواند آینده روشنی را برای کشور رقم بزند، باید به فکر راههای افرایش مهارت افراد در فرآیند تعلیم و تربیت بود. یکی از مهمترین گام ها در مسیر تغییر نگاه نمره محور حاکم بر نظام آموزشی، افزایش درک دانشآموزان نسبت به مهارتآموزی است.
«محمد مجرد» در حاشیه سی و پنجمین اجلاس سراسری روسای آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا اظهار کرد:«با توجه به تداوم شرایط کرونایی در دوره ابتدایی به ویژه در اول و دوم و دروس ریاضی، علوم، فارسی به صورت حضوری با برنامه ریزی و تعداد محدود با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و به صورت مکمل و استفاده از بستر فضای مجازی شاد می تواند کاری سازنده باشد.»
وی از مشکلات آموزش مجازی و شبکه شاد به پایین بودن سرعت اینترنت و کندی برنامه و فقدان زیرساختهای متناسب با حجم کاربران مثبت ده میلیون شاد و عدم امکانات لازم برای الحاق حدود چهارمیلیون نفر از دانشآموزان و معلمان در شاد اشاره کرد و افزود:«از دیگر مشکلات موجود در شاد محدودیت نصب بر روی گوشی اندرویدی با سیستم عامل پایین تر از ۴ ٫ ۴ و حجم حدود ۲۰ مگابایتی این برنامه است.»
مجرد با اشاره به نقش بیبدیل اولیا در هدایت و بهینه سازی جریان یادگیری در ایام کرونایی گفت:«با توجه به اینکه نقش اولیا در تعلیم و تربیت فرزندان در زمان های غیرکرونایی نیز بسیار اهمیت دارد و به عنوان معلم اول هر دانشآموز محسوب میشود، بنابراین لازم است اولیاء هم مانند معلمان در امر یادگیری توانمندساز بشوند، مخصوصا که در دوران کرونا قرار داریم. این بیماری امر تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده و نیازمند این مسئله است که اولیا بیشتر در یادگیری فرزندانشان دخالت داشته باشد که این امر را با افزایش سواد رسانهای اولیا، مدیریت فعال اولیا در اداره کلاس های مجازی، ارتباط تنگاتنگ با مدرسه از طریق تلفن جهت پیگیری حضور فرزندش در کلاس ها می توانند محقق کنند.»
وی با اذعان به تاثیرات منفی ایام کرونایی بر عدم اطمینان از محیط آموزشی از سوی اولیاء اظهار کرد:«اقدامات لازم در خصوص تامین و تجهیز و منابع مالی لازم و اطمینان بخشی از تهیه و کاربرد اقلام و تجهیزات بهداشتی محیط فیزیکی مدارس کلاس ها و سرویسهای ایاب و ذهاب از اقدامات در اولویت بوده که توانسته ایم در ناحیه ۲ ارومیه جهت سال جدید اقدامات چشمگیری در این خصوص انجام دهیم.»
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ ارومیه همچنین توجه به نقش محوری معلمان در مدارس و بازگشایی حضوری اشاره کرد و واکسیناسیون جدی و فوری فرهنگیان را از واجبات این امر دانست.
وی خاطر نشان کرد:«با بکاربستن تمام ابزارها و با توجیه اولیاء توسط مشاوران و مدیران مستقر در مدارس و اداره سعی در به حداکثر رساندن گرایشات به فنی و حرفه ای در ناحیه ۲ ارومیه با معیار ۴۵ درصد هستیم که البته این امر در گروه پسران محقق شده اما در دختران به دلیل کمبود فضای کلاسی به ۳۳.۸ رسیده است.»
مجرد بیان کرد:«از آنجا که فعالیت در فضای مجازی، نیاز به مهارتهای خاصی داشته که این مهارتها به صورت اختصاصی در هیچ دانشگاه و یا مرکز آموزشی به صورت اختصاصی ارائه نمیشود، در سال ۱۳۹۹ این مدیریت، اقدام به تدوین دوره ی ۲۴ ساعته برای آموزش موارد مورد نیاز جهت کار در فضای مجازی در اختیار همکاران قرار داده است که در اجرای دوره ۲۰۴۰ نفر از همکاران، موفق به گذراندن دوره مذکور شده اند؛ در انتخاب معلمین منتخب ناحیه نیز ملاک انتخاب اشخاصی بودند که در فضای مجازی با استفاده از دوره های ارائه شده، بیشترین کارایی را داشتند.»
ارسال دیدگاه