داور بخش هنرهای نمایشی مونولوگ جشنواره فرهنگی،هنری فردا:
بزرگترین اثر مثبت استفاده از فضای مجازی، عدالت فرهنگی است
تهران(پانا)- به گفته داور بخش هنرهای نمایشی مونولوگ جشنواره فرهنگی،هنری فردا تمام صاحب نظران معتقدند همانطور که آموزش به اجبار به سمت آنلاین و غیرحضوری رفته، حتی پس از کرونا، در آینده نیز تمام تجربهها به سمت فضای غیرحضوری و غیرفیزیکی و آنلاین خواهد رفت و مسلما اجرا، برگزاری و آموزش تئاتر از این امر مستثنی نخواهد بود.
منوچهر اکبرلو داور بخش هنرهای نمایشی مونولوگ جشنواره فرهنگی،هنری فردا در خصوص نوع داوری در این حیطه از جشنواره به پانا اظهار کرد: «در ابتدا دانشآموزان فیلم ضبط شده از آثارشان را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که از بین این مجموعههای ارسالی تعدادی اثر انتخاب و به مرحله نهایی راه یافتند. در مرحله نهایی که هم اکنون در حال بررسی آثار هستیم، ضمن ارتباط گیری با کارگردانهای نمایش،ضمن راستی آزمایی از دانشآموزان تعدادی سوال در جهت معرفی بیشتر آثار پرسش میشود، به ویژه از دانشآموزان شهرستانهای محروم، زیرا تجربه نشان داده که با ارتباط گیری مستقیم با دانشآموز هم خاطره خوشی برای آنها به جا میماند و داوران پاسخگوی سوالات احتمالی دانشآموزان خواهند بود و در نهایت با جمع بندی این روند، انتخابها صورت میگیرد.»
وی در خصوص تفاوت مسابقات حضوری و غیرحضوری بیان کرد: «از آنجا که تئاتر یک هنر زنده است و مخاطب و تماشاگر به اصطلاح تئاتریها نفس با نفس با بازیگر در ارتباط هستند بهترین حالت اجرای مسابقه، اجرای حضوری و زنده است؛ اما در این شرایط کرونایی و باتوجه به پیشرفت دنیا در آینده نزدیک به سمت دیجیتالی شدن و ارتباطات غیر فیزیکی به نظر میرسد، فرصت مناسبی است تا همه نهادهای فرهنگی از جمله آموزش و پرورش اجرای تئاتر آنلاین را نیز تجربه کند.»
این داور بخش هنرهای نمایشی افزود: «این جشنواره جدا از اثرات و فواید مانند سایر جشنوارههای دانشآموزی، دانشآموزان را در انجام فعالیتهای غیردرسی به ویژه تئاتر که میتواند تاثیرات زیادی در روح و روان دانشآموزان داشته باشد، به ترغیب واداشته و طی این دو سال به نوعی محک و آزمایشی برای انجام و اجرای تئاتر به صورت آنلاین و غیرحضوری محسوب شد و تمام صاحب نظران معتقدند همانطور که آموزش به اجبار به سمت آنلاین و غیرحضوری رفته، حتی پس از کرونا، در آینده نیز تمام تجربهها به سمت فضای غیرحضوری و غیر فیزیکی و آنلاین خواهد رفت و مسلما اجرا، برگزاری و آموزش تئاتر از این امر مستثنی نخواهد بود.»
اکبرلو خاطرنشان کرد: «بزرگترین اثر مثبت استفاده از فضای غیرحضوری، عدالت فرهنگی است. مثلا" همزمان میتوانیم با دانشآموزی در چند کیلومتری ما در تهران و میناب یا زاهدان و یا شهرهای اطراف اهواز، همزمان ارتباط برقرار کنیم. طبیعی است اگر بخواهیم این ارتباطات به صورت زنده و حضوری انجام گیرد مستلزم زمان و هزینههای زیادی است که به خود اختصاص خواهد داد.»
وی تصریح کرد: «به نظر میرسد از اتمام بحران کرونا روند جشنواره در سالهای آینده در اجرای تئاتر آنلاین به ویژه در زمینه آموزش و برقراری ارتباط با بچههای مستعد به ویژه شهرهای محروم و به دور از مرکز اینچنین ادامه پیدا خواهد کرد و این روش از برگزاری جشنواره آزمون و تجربه اولیهای است برای برقراری ارتباط با دانش آموزان اقصی نقاط کشور.»
داور بخش هنرهای نمایشی مونولوگ در جشنواره فرهنگی، هنری فردا به مشکلات موجود در برگزاری آنلاین و غیرحضوری جشنواره اشاره کرد و گفت: «اجرای آنلاین نیز مشکلاتی به همراه دارد. از جمله سرعت و قطع و وصل شدن اینترنت به ویژه در شهرهای کوچکتر و محرومتر، ما در این جشنواره مجبور شدیم با بعصی از شهرهای محروم تماس تلفنی داشته باشیم تا حقی از آن ضایع نشود. هر چند همانطور که گفتم اینترنت یک واقعیت جهانی و کنونی و جهان پیشرو است که حتی پس از شرایط کرونایی بهتر است از آن در جهت عدالت فرهنگی و آموزشی استفاده کرد تا همگان یکسان از آموزش بهره گیرند.»
خبرنگار دانشاموز: کوثرشهرباف
ارسال دیدگاه