طراحی الگوهای راهبر در هدایت برنامههای تحولی در دستور کار است
تهران (پانا) - دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت طراحی الگوهای راهبر در هدایت برنامههای تحولی سازمان در دستور کار دبیرخانه شورای هماهنگی علمی است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حسن مظاهری در خصوص اهداف تشکیل و استقرار شورای هماهنگی علمی سازمان اظهارداشت: آئین نامه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جلسات پنجم و ششم شورای سازمان به تصویب رسیده است، هدف از تشکیل و استقرار این شورا «تأمین شرایط لازم به منظور هدایت علمی فعالیتهای مربوط به برنامهریزی درسی، تولید مواد آموزشی، کمک آموزشی، درسی، وسایل و تجهیزات آموزشی و پیشبینی نظام علمی برای تحول در برنامههای آموزشی و درسی متناسب با مقتضیات، شرایط و نیازهای روز» عنوان شده است.
وی افزود: با این نگاه، ماموریت شورای هماهنگی علمی و دبیرخانه آن در سازمان از جایگاه خاصی برخوردار است؛ چراکه هم بحث هدایتگری و هم بحث تحولخواهی وتحولزایی در آن دیده شده است. تاکید و عزم ریاست محترم سازمان بر انجام برنامههای تحولی مبتنی بر اسناد تحول بنیادین و برنامه درسی ملی در سازمان، منجر به فعالشدن هرچه بهتر دبیرخانه شورای هماهنگی علمی شده است. بر همین اساس از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ برنامههای جدیدی در کارگروههای تخصصی در دبیرخانه کلید خورد.
برخی اقدامات صورت گرفته
دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بازنگری و اصلاح چارچوب راهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری (با توجه به رویکردها و تغییرات جدید و از جمله افزودن عنصر خانواده، متربی و محیط یادگیری؛ تدوین و ابلاغ راهنمای عمل، تدوین عنصر محتوا در راهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری؛ تهیه و ابلاغ راهنمای عمل تدوین عنصر خانواده در راهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری و همچنین تولید چارچوب برنامه درسی آموزش خانواده از منظر فراحوزهای؛ رصد، گزینش و ترجمه سیاستها، ایدهها، تجارب عملی و متون بینالمللی آموزشی و تربیتی؛ بررسی راهنماهای تولید منابع آموزشی تربیتی و متون استاندارد دریافتی از دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و طی مراحل اعتبارسنجی آنها؛ از جمله این اسناد با عنوان: تجهیزات و امکانات حوزه سلامت و تربیت بدنی؛ راهنمای تولید منابع آموزشی تربیتی کار و فناوری؛ استاندارد تغذیه سالم مدارس؛ راهنمای تولید محتوای قابل انتشار بر روی شبکه ملی رشد؛ راهنمای تولید منابع آموزشی تربیتی مناسب کودکان در دوره پیش از دبستان؛ استاندارد وسایل و تجهیزات آموزشی علوم تجربی (متوسطه اول) و...؛ برخی از اقدمات صورت گرفته است.
وی با اشاره به تشکیل و برگزاری جلسات کمیته علمی طرح « اشاعه و نهادینهسازی برنامه درسی ملی؛ با تمرکز بر تبیین راهنمای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری» و تعیین سرفصلها، مسئولان تدوین محتوا، تیم مدرسان و... بیان داشت: اصلاح پیشنویس سند زیرنظام برنامه درسی جهت ارسال به شورای عالی آموزش و پرورش؛ گردآوری و تدوین گزارش عملکرد سازمان در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی؛ همکاری، مشارکت و ارائه دیدگاه در خصوص شیوهنامه اجرایی مصوبه ۸۲۸؛ تهیه و تدوین ویژگیها و صلاحیتهای تولیدکنندگان بستههای تربیت و یادگیری (شایستگیهای مؤلفان کتاب درسی) و تصویب آن درشورای هماهنگی علمی و ابلاغ به دفاتر مربوطه؛ هماهنگی و برنامهریزی جهت طرح و بررسی راهنماهای برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری یازدهگانه در شورای هماهنگی علمی سازمان و هماهنگی و برنامهریزی برای بررسی و واکاوی راهنمای برنامه درسی دوره پیش دبستانی در شورای هماهنگی علمی سازمان از دیگر برنامه هایی بود که در این دبیرخانه اجرا شد.
سال ۱۴۰۰ و برنامههای تحولی جدید
مظاهری با تاکید بر اینکه شورای هماهنگی علمی سازمان یکی از مهمترین شوراهای قانونی سازمان برای تصویب اسناد، راهنماها و دستورالعملهای علمی و تخصصی است، گفت:از طرفی محور اصلی در برگزاری جلسات شورای هماهنگی علمی، تولیدات فکری و اسنادی است که در دفاتر و واحدهای سازمانی مبتنی بر برنامههای تحولی سازمان تدوین و به دبیرخانه شورای هماهنگی علمی جهت طرح در شورا ارسال می شود. به عنوان نمونه در سال جاری دفتر تالیف آموزشهای فنی و حرفهای هشت سندی را که تولید آنها را در برنامه سال ۱۴۰۰ دفتر آورده، برای طرح و بررسی آنها در جلسات شورای هماهنگی علمی، به دبیرخانه این شورا اعلام کرده است.
وی ادامه داد: از منظر دیگر شورای هماهنگی علمی و به تبع آن دبیرخانه شورا براساس رسالت مهمی که برای آن تعریف شده است، دیدهبان سازمان در رصد پیشرفت ماموریتها و برنامههای سازمانی است. لذا ضمن اینکه دستاوردها و خروجیهایی از برنامههای سالانه دفاتر را در دستور کار شورا قرار میدهد، در تلاش است با راهبری ریاست محترم سازمان، محورها و نقاط خلاء برنامهای از پازل کلان برنامههای تحولی سازمانی را در دستور کار قرار داده و به سرانجام برساند.
دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان، طراحی الگوی اشاعه و پشتیبانی از برنامههای درسی دوران کرونا و پساکرونا (مفهومی و عملیاتی)؛ تدوین راهنما و الگوی استانداردسازی مواد، منابع، تجهیزات و امکانات آموزشی تربیتی و طراحی الگوی مشارکت مدیران مدارس در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامههای درسی/ الگوی راهبری برنامه درسی در مدرسه از ابعاد مختلف شامل: مشارکت در طراحی و تدوین برنامههای درسی در سازمان، تسلط اجمالی بر برنامههای درسی مدرسه در دوره تحصیلی مربوطه و راهبری اجرای برنامههای درسی؛ مشارکت در ارزشیابی از برنامههای درسی اجرا شده؛ مدیریت برنامهریزی درسی مبتنی بر واگذاری ۱۰ تا ۲۰ درصد برنامههای آموزشی و درسی به مدرسه را از مهمترین برنامه های سال ۱۴۰۰ برشمرد.
وی با اشاره به طراحی الگوی مشارکت خانواده در اجرای برنامههای درسی/ خانواده دستیار معلم به عنوان یکی از دیگر برنامه های تحولی سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: تدوین مشخصهها و ابعاد مدرسه مطلوب مبتنی بر اسناد تحول بنیادین (مدرسه پایگاه تربیتی محله و تاثیرگذار در ارتقای شاخصهای فرهنگی اجتماعی محله با تمرکز بر برنامههای درسی)؛ تهیه پیشنویس عناصر برنامه درسی عملیاتی (مکمل برنامه درسی حوزههای تربیت و یادگیری)؛ تهیه و تنظیم بخشهایی از پیشنویس نقشه کلان برنامهریزی درسی؛ شامل اسناد و راهنماهای تولیدی از برنامه درسی ملی تا کلاس درس و مدرسه از دیگر برنامه ها است.
ارسال دیدگاه