گپی کوتاه با نایب رئیس مجلس دانشآموزی درباره اصلاح کتب درسی
کتب درسی، سهم بزرگی در تأمین محتوای علمی، عملی و اخلاقی دانشآموزان دارند
تهران (پانا) - نائب رئیس مجلس دانشآموزی، سهم کتب درسی را در تأمین محتوای علمی، عملی و اخلاقی دانش آموزان مؤثر دانست و تأکید کرد محتوای کتب هم بُعد آموزشی دانشآموزان را تأمین می کند، هم اینکه می توان از آن ها در جهت ارتقای کیفیت مهارتهای زندگی و اجتماعی استفاده کرد.
میثم ویسی؛ نائب رییس مجلس دانش آموزی در گفت و گو با پانا گفت: «نظام تعلیم و تربیت ما شاکله دو نظام عظیم آموزشی و پرورشی است که در کنار یکدیگر شکوفا کننده نسلی خواهند بود که آینده نه چندان دور ایران اسلامی را میسازند.»
وی افزود: «ایجاد و قدرت دادن به این دو حوزه مهم در مدارس ما می بایست اجرا شود و در کنار یکدیگر مکمل و سازنده دانش آموزانی با قدرت تعقل و خرد جمعی باشند و در ناملایمات زندگی، بر مدار ایستادگی و توان خود بتوانند بر مشکلات غلبه کنند.»
ویسی در ادامه گفت: «پرورش دانش آموزانی به چنین سبکی که هم از لحاظ آموزش و پایه های علمی، سرشار از دانش های به روز و مدرن باشند و هم از لحاظ پرورش، تربیت شده مکتب ایرانی اسلامی باشند و دانش آموزانی باشند که در پایان ۱۲ سال تحصیل بتوانند تکیه برخورد کنند و از ورود به جامعه و اجتماعشان واهمه ای نداشته باشند، تحقق چنین امری نیاز به پرداختن به مؤلفه های گوناگونی دارد که بتوانند حوزه آموزشی و پرورشی را پوشش دهند.»
وی با اشاره به مؤلفه های آموزش و پرورش گفت: «یکی از اصلی ترین و مهم ترین مؤلفه ها و ابزارهایی که در وزارت آموزش و پرورش از آن با عنوان تربیت علمی و اخلاقی دانش آموزان استفاده میشود، کتب درسی است. کتاب های درسی سهم بسیار عظیمی در تأمین محتوای علمی، عملی و اخلاقی دانش آموزان دارند به نحوی که هم بُعد آموزشی دانش آموزان را تأمین می کنند، هم اینکه می توان از آن در جهت ارتقای کیفیت مهارت های زندگی و اجتماعی استفاده کرد و دانش آموزی در پایان ۱۲ سال تحصیل تحویل جامعه داد که تک بُعدی نیست، تکیه بر خود می کند، از اجتماع و اطرافش در جهت ترقی استفاده می کند و به نحوی با سازگاری در جامعه میتواند زندگی کند. حضور اینگونه دانش آموزان در اجتماع، نشان از موفقیت نظام آموزشی کشورمان است که یکی از این امور جهت تحقق این اهداف، اصلاح کتب درسی مان است.»
ویسی درباره اصلاح کتب درسی گفت: «به نظر من، کتاب های درسی مشکلاتی در خود دارند که به روز شدن آنها نسبت به دانش و فناوری های روز، گنجاندن معارف زندگی در جهت تربیت دانش آموز مهارت محور و چنین مسائلی می تواند هم از لحاظ علمی و هم اخلاقی و تربیتی بخشی از خلل های نظام آموزشی را پر کنند. در همین راستا، در بخش آموزشی کتب میتوان به اصلاح خواستارهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی اشاره کرد که دانش آموز محور باشد و صرفا بر محور معلم نچرخد و جنبه تحقیقاتی در آنها گنجانده شود.»
وی درباره شیوه تدریس افزود: «مشارکت دانش آموزان در انتخاب شیوه تدریس کتب درسی، انتقاد پذیری معلمان از دانش آموزان در جهت بهبود کیفیت تدریس، به روز شدن به دانش ها و فناوری های روز دنیا، عدم آزمون محوری که دانش آموز مطالب کتاب را صرفا برای پاس کردن امتحان بخواند، ایجاد فضای مهارت محوری در قالب کتب درسی که میتواند هم خلل آموزشی و هم پرورشی را پر کند، هم به نحوی که دانش آموز مباحثی که از کتب یاد میگیرد را امتحان تئوری ندهد، بلکه در عمل آموزه های خود را ثابت کند، در این صورت آموزش، هم ماندگارتر است و هم در پایان دوران تحصیل به کار دانشآموز خواهد آمد.»
ویسی گفت: «استفاده از کتب در جهت تحقق مهارت های زندگی به این طریق که دروسی همچون کارآفرینی، سواد رسانه، مدیریت خانواده، هنر، سلامت، بهداشت و ... که در ارزیابی های دانشگاهی مورد توجه نیستند، در مدارس به حاشیه نروند و از آنها در جهت آموزش مهارت های زندگی و کسب و کار و مدیریت خانواده و مدیریت فضای مجازی و نظایر آن استفاده کرد که تأثیر بسزایی در زندگی دانش آموزان دارد.»
وی گفت: «در صورت اصلاح و بها دادن به مباحثی که در آموزش مهارت های زندگی نقش دارند می توان خلل های حوزه آموزشی و پرورشی دانش آموزان را پر کرد و دانش آموزانی توانمند هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ مهارتی تحویل جامعه داد.»
*خبرنگار دانش آموز پانا؛ مبینا سبزه علی
ارسال دیدگاه