قائم مقام وزیر در سازمان دانشآموزی در گفتوگو با پانا:
سازمانها برای پاسخ به نیاز مخاطبان باید بازنگری و بازمهندسی شوند
زنجان (پانا) - نشست قطبی یکروزه فرایندهای طراحی و اجرای بازمهندسی تشکیلات پیشتازان با شرکت ۸ استان امروز به میزبانی زنجان برگزار میشود.

در طی این نشست اسماعیل بحری زاده، قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی در گفت وگو با پانا علت برگزاری و لزوم بازمهندسی در تشکیلات پیشتازان را اینگونه بیان می کند: «بعد از گذشت ۲۲ سال از تأسیس سازمان، به طور طبیعی اگر سازمان دست به بازمهندسی و بازنگری در اصول فرآیندها و برنامههای اجرایی خود نداشته باشد از گردونه رقابت در پاسخ به نیاز مخاطبان حذف خواهد شد. بر این اساس همه سازمانها برای پاسخ به نیاز مخاطبان باید بازنگری و بازمهندسی شوند. در واقع اصول علم مدیریت اقتضا میکند بعد از گذشت ۲۲ سال از فعالیتهای تشکیلات، بازنگریهای لازم به منظور پاسخگویی به نیاز مخاطبان در آن تشکیلات انجام شود. بنابراین با توجه به این اصل طبیعی و همینطور با توجه به اینکه سه سند مهم بالادستی بعد از تأسیس سازمان دانشآموزی و تشکیلات پیشتازان در کشور ما در حوزه تعلیم و تربیت تصویب و از طریق مراجع قانونی ابلاغ شده است، لازم بود که تشکیلات نیز مبتنی بر این سه سند مهم بالادستی مورد بازمهندسی و بازنگری قرار بگیرد.»
وی در پاسخ به اینکه این سه سند چه مواردی هستند، عنوان کرد: «این سه سند شامل: سند تحول بنیادین که مهمترین سند تربیتی در حوزه تعلیم و تربیت نسل جدید است، سیاستهای تحولی ابلاغی مقام معظم رهبری و همینطور بیانیه گام دوم انقلاب است که توسط رهبر معظم انقلاب در چهل سالگی انقلاب تدوین و ابلاغ شد. بنابراین لازم بود که بر اساس این اسناد مهم بالادستی نیز، ما دست به بازمهندسی تشکیلات پیشتازان بزنیم.»
بحری زاده در خصوص نامها و نشانهای پیشتازان و اهمیت آنها گفت: «تشکیلات پیشتازان، یک رسالت مهمی دارد که در اساسنامه سازمان مورد تأکید قرار گرفته است. این که در قالب فعالیتهای گروهی و جمعی دانشآموزان از نشانها و نامها و علائمی استفاده کند که این نشانها و نامها و علائم در واقع به وجود آورنده هویت اسلامی و ایرانی دانشآموزان و تقویتکننده هویت آنها باشد. با توجه به گذشت بیش از ۲۰ سال از فعالیت تشکیلاتی لازم بود که ما در نمادها و نشانها هم بازنگری کنیم و آنها را به روزرسانی کنیم تا ارزش آفرینیهای جدیدی که در طول این بیست سال اتفاق افتاده، به عنوان الگوهایی برای آیندهسازان کشور در قالب نامها و نشانها تولید شود.»
قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانشآموزی در ادامه بیان کرد: « کل کشور که شامل ۳۲ اداره آموزش و پرورش است، در ۴ قطب تقسیمبندی شدهاند و ۸ استان به محوریت استان زنجان در قطب ۲ در این نشست حضور پیدا میکنند. باز مهندسی تشکیلات سازمان شامل یک مرحله طراحی و تدوین بود که در دی ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید و با حضور مقام عالی وزارت در سازمان دانشآموزی رونمایی شد. مرحله دوم، مرحله اجراست که خود شامل دو مرحله پیادهسازی و اجرا می شود. برنامههای پیادهسازی و اجرا تا قبل از مهر ۱۴۰۰ برنامهریزی شدند تا با برگزاری نشستهای توجیهی و تبیینی اجرا شوند. بر این اساس، آغاز رسمی اجرایی فرایندهای باز مهندسی شده از مهرماه ۱۴۰۰ خواهد بود.»
ارسال دیدگاه