چگونگی ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی اعلام شد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی در گفتگوی زنده با رادیو فرهنگ در خصوص نحوه ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی توضیح داد.

کد مطلب: ۱۱۷۷۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد
چگونگی ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی اعلام شد

به گزارش روابط عمومی معاونت ابتدایی، رضوان حکیم زاده در گفتگوی زنده با رادیو فرهنگ در خصوص نحوه ارزشیابی پایانی دوره ابتدایی توضیح داد.

حکیم زاده اظهار کرد: در شیوه نامه ای که هفته جاری نهایی خواهد شد، پیش بینی شده است که برای دوره ابتدایی و دوره متوسطه با توجه به اقتضائاتی که دارند؛ دستورالعملی به صورت جداگانه ارسال شود.

وی افزود: پایان برگزاری کلاس ها و زمان آموزش سی و یکم اردیبهشت ماه خواهد بود و مدرسه تلویزیونی ایران هم تا آن زمان به ارائه آموزش ها خواهد پرداخت. معلمان و مدیران دوره ابتدایی ده روز فرصت دارند تا تاریخ ۱۰ خرداد نتایج پایانی ارزشیابی نوبت دوم را در کارنامه دانش آموزان ثبت کنند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه در دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی به صورت فرایندی انجام می شود؛ تصریح کرد: براساس شواهد و اطلاعاتی که معلمان گرامی در طول سال تحصیلی بدست آورده اند و براساس ارزیابی های عملکردی که در پایان سال از دانش آموزان انجام می دهند، نتایج نهایی را ثبت خواهند کرد.

برگزاری ارزیابی عملکردی در دوره ابتدایی

وی گفت: ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم و با توجه به شرایط متفاوتی که در مناطق مختلف کشور داریم برنامه ریزی می کنیم. در مناطق آبی که عمدتا مناطق کم جمعیت روستایی و عشایری هستند از قبل هم مصوبه ای برای برگزاری کلاس ها به صورت حضوری داشتیم و خوشبختانه هیچ مشکلی هم تاکنون ایجاد نشده است. ارزیابی عملکردی برای این دانش آموزان با تشخیص معلم به صورت حضوری است. اما در بقیه مناطق زرد و نارنجی و قرمز با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا تصمیم گیری خواهد شد. اما مشخصا در مناطقی که امکان برگزاری آزمون ها به صورت حضوری وجود نداشته باشد، قطعا با استفاده از بستر برخط این ارزیابی ها انجام می گیرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت ارزیابی عملکردی از میزان یادگیری دانش آموزان پایه اول و دوم ابتدایی که مهارت های پایه سواد را یاد می گیرند، ابراز کرد: بر اساس این شیوه نامه برای این دانش آموزان علاوه بر معلمان عزیز، مدیران مدارس هم مسئولیت خواهند داشت که در خصوص تضمین یادگیری این دسته از دانش آموزان اطمینان حاصل کنند.

حکیم زاده گفت: اگر نتایج ارزشیابی ها در پایان سال تحصیلی نشان دهد دسته ای از دانش آموزان به هر دلیل، مثلا به دلیل عدم همراهی موثر والدین؛ دچار مشکلاتی در یادگیری مهارت های پایه باشند، قطعا برنامه های جبرانی در نظر خواهیم گرفت.

امتحانات در چه زمانی برگزار خواهد شد؟

وی اضافه کرد دوره ابتدایی ارزشیابی کیفی توصیفی دارد و به شکل سنتی آزمونی برگزار نخواهد شد و معلمان با توجه به شواهد و اطلاعاتی که جمع آوری می کنند و ارزیابی عملکردی این کار را انجام می دهند.

حکیم زاده تاکید کرد: کلاس ها تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد داشت و معلمان عزیز از آن به بعد ده روز فرصت دارند تا بتوانند نتایج ارزشیابی پایانی را ثبت نمایند. لکن اگر بر اساس فرایند یادگیری نیاز به ارزیابی عملکردی مجدد در پایان سال وجود داشته باشد، در این دوره ده روزه امکان این کار فراهم خواهد بود.

امتحانات نهایی چگونه خواهد بود؟

وی ادامه داد با توجه به تفاوتهایی که دوره ابتدایی و متوسطه در نحوه ارزشیابی دارند، همکاران مربوط حتما در فرصت مناسب پس از نهایی شدن شیوه نامه امتحانات مراتب را به اطلاع همگان خواهند رساند.

با توجه به افت دانش آموزان به دلیل برگزاری مجازی کلاس ها، برنامه معاونت ابتدایی برای نحوه آموزش در سال تحصیلی آینده چگونه است؟

وی افزود: در نشست اخیر یونسکو که با وزرای آموزش و پرورش انجام شد؛ همه وزرا نگرانی عمیق خود را از افت کیفیت آموزش ابراز نمودند. که عمدتا این نگرانی متوجه آن دسته از کودکان و دانش آموزانی است که امکان دریافت حمایت موثر والدین را در فضای یادگیری برخط نداشتند.

حکیم زاده گفت: برای سال تحصیلی آینده در نظر است با توجه به اینکه هنوز شرایط قابل پیش بینی نیست برای نحوه بازگشایی و برگزاری کلاس ها دو مدل طراحی شود که اولی تکیه بر آموزش حضوری و استفاده از آموزش مجازی به عنوان مکمل است و تحت عنوان آموزش ترکیبی مطرح می باشد. مدل دیگر تاکید بر آموزش مجازی است و استفاده از بستر برخط برای ارائه آموزشها.

معاون آموزش ابتدایی افزود: بر طبق نتایج آسیب شناسی که در خصوص سال تحصیلی جاری در حال انجام است و تا اتمام ثبت نتایج ارزشیابی، نهایی خواهد شد؛ برنامه های جدی توانمند سازی برای تابستان امسال معلمان خواهیم داشت. از جمله اینکه با توجه به شرایط دانش آموزان چطور بتوانیم در فضای مجازی آموزش های با کیفیت بالاتری ارائه کنیم. همچنین چگونگی تقویت تعامل موثر در آموزش های مجازی به خصوص در دوره ابتدایی نیز یکی از موضوعات مهم است.

حکیم زاده در پایان ضمن تقدیر از تلاش و اهتمام همه معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت در سال جاری، ابراز امیدواری کرد که آموزش و پرورش با استفاده از تجارب ارزنده ای که در این مدت کسب نموده است و با استفاده از آسیب شناسی نتایج بتواند در سال تحصیلی آینده در صورت ادامه آموزش ها به صورت مجازی، آموزش های با کیفیت بهتری را ارائه کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار