جهانشاهی به پانا خبر داد

لزوم فرهنگ سازی برای هدایت صحیح دانش‌آموزان به هنرستان‌های فنی و حرفه ای

به دانش‌آموز نگوییم «چون توانایی نداری باید به هنرستان بروی»

تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای ورودی به این دانشگاه را خروجی از آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد بخش قابل توجهی از فعالیت ما در پیوند با آموزش و پرورش است.

کد مطلب: ۱۱۷۶۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد
لزوم فرهنگ سازی برای هدایت صحیح دانش‌آموزان به هنرستان‌های فنی و حرفه ای

مریم احمدی: از آن جا که آموزش‌های فنی و حرفه ای، فعالیت‌هایی هستند که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده می‌کنند و یا کارایی و توانایی او را در انجام آن‌ها افزایش می‌دهند، اما عدم وجود پل‌های ارتباطی بین مراکز آموزشی و مراکز صنعتی جامعه باعث می‌شود که مراکز آموزشی به تربیت نیروهایی بپردازد که چندان مورد نیاز بخش‌های تولیدی جامعه نباشد.

آموزش و کسب و کار از دیدگاه مثبت هنگامی پدیدار می‌شود که ساختار اقتصادی کشور توان جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص را در زمینه‌های گوناگون و مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت فراهم آورد. اما آنچه ارتباط بین سرمایه گذاری در نیروی انسانی و رشد اقتصادی را برقرار می‌کند مناسب با آموزش نیروی انسانی است؛ نظام آموزشی مهارتی یکی از عمده ترین منابع آموزشی و تامین نیروی انسانی برای فعالیت‌های بخش نیز صنایع است.

محسن جهانشاهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت‌وگو با پانا درباره توسعه آموزش‌های مهارتی و نقش آن در نظام تعلیم و تربیت برای تربیت افرادی ماهر و خلاق ضمن تشریح فعالیت‌های دانشگاه در سال ۹۹ با بیان اینکه صرف نظر از سطح فناوری برای رسیدن به حل مساله باید مشکلات کف جامعه را احصا کنیم اظهار کرد: «معتقدیم در عرصه دانش برای اینکه بتوانیم به محصولات جامعه برسیم باید از دامن فناوری بگذریم؛ دانشگاه فنی و حرفه ای پنجه‌های ماهر را تربیت می‌کند رسالت ما تربیت تکنیسین و مهندسان ماهر است که مشکلات کف جامعه را حل کنند.»

وی افزود: «کرونا به سرعت و ناگهانی وارد کشور شد و تمام کشورها وارد شوک بزرگی شدند اما دانشگاه ما بسیار با سرعت وارد عملیات شد و بسیاری از دانشکده های خود را بسیج کرد تا در ماه‌های اولیه در بحث فنی و حرفه ای کارهای ماندگاری انجام دهند.»

جهانشاهی ادامه داد: «پیرامون البسه مورد نیاز کادر درمان، شیلد و ماسک محصولات خوبی وارد بازار شد. ما اکنون ۳ هزار و ۵۰۰ کارگاه و آزمایشگاه داریم که از این زیرساخت‌ها برای تهیه ماسک استفاده شد گام بعدی ما تولید مواد ضدعفونی و الکل بود که در این موضوع نیز گام‌های موثری برداشته شد.»

اعلام آمادگی برای در اختیار گذاشتن سالن به صورت نقاهتگاه

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی یکی از طرح‌هایی بود که بسیج جامعه پزشکی ورود پیدا کرده بود و دانشگاه ما نیز پیشگام بود گفت: «با برگزاری جلسات متعددی در این باره تفاهم نامه ای نوشته شد تا دانشگاه به صورت میدانی برای مبارزه با کرونا ورود پیدا کند در این طرح افراد و اساتید ما به صورت به‌یار و به‌ورز در تهران ورود پیدا کردند تا تشخیص و شناسایی را انجام دهند. در این طرح اعلام آمادگی کردیم سالن‌هایی را در صورت نیاز به صورت نقاهتگاه در اختیار سپاه قرار دهیم.»

وی با عنوان اینکه ما با داشتن ۱۸۱ آموزشکده توانستیم به صورت شبکه ای فعالیت کنیم عنوان کرد: «بیش از ۱۱۰ شهرستان مراکز فعالی داریم که در حد یک وزارتخانه ظرفیت خوبی دارند و در طرح شهید سلیمانی همکاری موثری داشتند.»

فراخوان طرح‌های کلان پژوهشی ملی

جهانشاهی اضافه کرد درباره برنامه‌های سال ۱۴۰۰ باید تاکید کنم که تمام این فعالیت‌ها در صورت نیاز ادامه خواهد داشت و از تمام ظرفیت‌های خود در کرونا استفاده می‌کنیم همچنین برای اولین بار نیز در دانشگاه فراخوان طرح‌های کلان پژوهشی ملی را دادیم تا در جهت پیوند با مشکلات کشور گام برداریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: «در این طرح و ذیل این فراخوان اساتید مشارکت خواهند کرد تا مشکلات کشوری در این طرح‌ها دیده شود؛ قرار نیست تمام مشکلات کشور از سوی دانشگاه حل شود اما ما به سهم خود در این راستا گام برمی‌داریم تا در سال ۱۴۰۰ علاوه براینکه در حوزه کرونا فعالیت میدانی انجام دهیم در حوزه فکر، تولید محتوا و نرم افزاری نیز فعالیت داشته باشیم.»

ورودی به دانشگاه فنی و حرفه ای خروجی از آموزش و پرورش است

وی در پاسخ به این سوال که این دانشگاه چه تعاملی می‌تواند با آموزش و پرورش داشته باشد تا دانش‌آموزان را برای ورود به این دانشگاه ترغیب و زمینه ایجاد کسب و کار آنان را در بازار کار فراهم کند اظهار کرد: «بخش قابل توجهی از فعالیت ما در پیوند با آموزش و پرورش است؛ ورودی به دانشگاه فنی و حرفه ای خروجی از آموزش و پرورش است ما در سال‌های گذشته به حوزه مهارت کم توجه کردیم لذا باید در این راستا جدی تر باشیم.»

باید دوشادوش آموزش و پرورش کارهای فرهنگی انجام دهیم و توضیح دهیم لزومی ندارد دانش‌آموزان مجبور به ورود به رشته‌های فنی و حرفه ای شوند. آنان را با کمک معلمان برای ورود به دانشگاه و انتخاب صحیح‌شان هدایت کنیم

جهانشاهی افزود: «در کشورهای توسعه یافته حوزه‌های فنی و حرفه ای یک انتخاب هستند اما در ایران فرهنگ سازی مناسبی نداشته ایم. در رفتارهایی دانش‌آموز را سرخورده می‌کنیم و به آنان می‌گوییم «چون توانایی نداری باید به هنرستان بروی» لذا اعتماد به نفس این افراد پایین می‌آید ما باید دوشادوش آموزش و پرورش کارهای فرهنگی انجام دهیم و توضیح دهیم لزومی ندارد دانش‌آموزان مجبور به ورود به رشته‌های فنی و حرفه ای شوند. آنان را با کمک معلمان برای ورود به دانشگاه و انتخاب صحیح‌شان هدایت کنیم.»

استادکارهای آموزش و پرورش آشنا به کار هستند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه آموزش و پرورش می‌تواند برای تربیت تکنیسین و مهندسان ماهر استاد کار تحویل دانشگاه فنی و حرفه ای دهد گفت: «این موضوع می‌تواند عملی شود ما معتقدیم استادکارهای آموزش و پرورش آشنا به کار هستند مسئول کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ما لزومی ندارد هیات علمی باشد او باید خود ماهر باشد. دانشگاه تنها دانشگاهی است که حلقه وصلی بین آموزش عالی و آموزش و پرورش است.»

وی با تاکید براینکه این دانشگاه مهارت را مبتنی بر دانش توسعه می‌دهد چراکه متولی حرفه و مهارت است درباره افزایش اعتبار در جهت تجهیز شدن آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ ادامه داد: «آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ما باید به تجهیزات روز مجهز شوند امسال برای دومین بار به همت و پیگیری‌های ریاست دانشگاه بالای ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها دیده شده است.»

اعتبار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها

جهانشاهی گفت: «در سال ۹۹ حدود ۲۴۰ میلیارد تومان بودجه برای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها محقق شد برای سال ۱۴۰۰ نیز این عدد تداوم دارد که ۲۸۰ میلیارد تومان است و با توجه به اعداد موجود، انتظار داریم این عدد به میزان خوبی اختصاص یابد. علاوه بر این اعتبار، برای سال ۱۴۰۰ مجلس حدود هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هنرستان‌های آموزش و پرورش، سازمان فنی و حرفه ای و دانشگاه فنی و حرفه ای درنظر گرفته است.»

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای در پاسخ به این سوال که راه‌اندازی مراکز رشد و کارافرینی چه نقشی در توسعه آموزش‌های مهارتی دارد بیان کرد: «این مراکز به تجاری سازی طرح‌های پژوهشی کمک می‌کند؛ در دانشگاه فنی و حرفه ای یک مرکز رشد در دانشکده شمسی پور راه‌اندازی می‌کنیم که ۱۵ مرکز رشد را در ۱۵ استان پیوند می‌زند.»

فعال سازی مراکز رشد و فناوری

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای مجوز مراکز رشد دانشگاه‌های خود را صادر می‌کند افزود: «زیرساختی را در کل کشور ایجاد می‌کنیم تا هسته‌های خلاق و فناور را شناسایی کند تا بتوانیم حمایت‌های مادی، حقوقی و معنوی را از آنان داشته باشیم. ما در فاز اول ۱۵ استان و در فاز بعدی در سال ۱۴۰۰ مراکز رشد و فناوری را در تمام استان‌ها فعال می‌کنیم.»

جهانشاهی همچنین در پایان عنوان کرد این دانشگاه یکی از مبادی فعال صنایع خلاق شناخته شده و این موضوع از سوی معاونت علمی معرفی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار