تشریح عملکرد یکساله معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان

تهران (پانا) - معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان به مناسبت دهه فجر به تشریح فعالیت‌های این معاونت پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۶۱۰۳۰
لینک کوتاه کپی شد
تشریح عملکرد یکساله معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان، با بزرگداشت ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، در ارائه گزارشی از عملکرد معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه طی یک سال گذشته با معرفی دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی، مرکز سنجش و مدیریت بالندگی به عنوان واحدهای مستقر در این معاونت، ضمن قدردانی از مشارکت کارکنان در راستای انجام وظایف محوله بر ضرورت ارائه گزارش عملکرد اجرایی به منظور بهبود عملکرد و موفقت آتی معاونت تاکید کرد.

کچوئیان، پایش شاخص های عملکردی و رصد میزان تحقق و پیشرفت برنامه ها و پروژه های دانشگاه در ماه اردیبهشت، بازدیدهای غیر متمرکز از پردیس ها و مراکز تابعه استانی، ارزیابی کیفیت تدریس استادان در سامانه گلستان در ترم دوم سال تحصیلی، ارزیابی های مرتبط با اجرای برنامه های عملیاتی سال ۹۸ دانشگاه، عملکرد مدیریت امور پردیس­های استانی از منظر رهنامه ۴۰ ماده­ای در ۳۱ استان کشور، بررسی عملکرد منابع انسانی مورد تاکید دانشگاه، گردآوری، تدوین و چاپ گزارش عملکرد شش ساله دانشگاه فرهنگیان در دولت تدبیر و امید را از جمله اقدامات و فعالیت های مهم معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان برشمرد.

استاد دانشگاه، تدوین و چاپ کتابچه نقشه راه نظارت را گامی مهم به منظور تعالی سیستم نظارت دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور ذکر کرد و گفت: تدوین و تنظیم گزارش بر مدار کیفیت دانشگاه فرهنگیان، ارزیابی کیفیت برگزاری آموزش های الکترونیکی نیمسال دوم سال تحصیلی، ارزیابی های مربوط به اجرای مصوبات شش ماه نخست سال جاری هیات رئیسه دانشگاه، برگزاری دوره قرآن و عترت در شهر مشهد، برگزاری و اجرای مراسم بازگشایی سال تحصیلی، ارزیابی فرایند مصاحبه دانشجویان جدید الورود در نیمسال نخست سال تحصیلی بخشی دیگر از فعالیت های مهم این معاونت است.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مهیا نبودن امکان حضوری دانشجو معلمان در دانشگاه، با تشکر از اراده جمعی و نقش موثر همه استادان و مسئولان دانشگاه به منظور مقابله با این ویروس و ادامه آموزش ها از طریق فضای مجازی گفت: تعطیلی کلاس های حضوری دانشگاه به دلیل شرایط حاکم بر کشور نه تنها خللی در فرآیند یاددهی، یادگیری ایجاد نکرد بلکه استادان این دانشگاه به اتفاق دیگر همکاران خود، با فراهم آوردن امکان حضور مجازی دانشجویان در پیگیری روند درسی و تحصیلی، با اهتمام ویژه توانسته‌ اند در راستای مقابله با این ویروس و شکست زنجیره انتقال آن اقدام کنند.

وی، در همین راستا از ارزیابی و پایش دو مرحله ای کیفیت عملکرد استادان و اجرای آموزش های الکترونیکی نیمسال نخست سال تحصیلی در ۳۱ استان در سامانه LMS دانشگاه، ارزیابی های انجام شده در خصوص برگزاری آزمون پودمان های دوره مهارت آموزی سال جاری و همچنن برگزاری پودمان های آموزش دروس نظری و دوره فرهنگی، اجتماعی دانشگاه سخن گفت و افزود: انجام بازدیدهای نظارتی در همه واحدهای تابعه دانشگاه به صورت غیر متمرکز، برگزاری و تشکیل جلسات شورای نظارت و ارزیابی و ساخت ابزار و پایش کیفیت اجرای کارورزی در دانشگاه در سامانه مدیریت عملکرد سازمانی از دیگر فعالیت های دفتر نظارت، ارزیابی و تعالی سازمانی معاونت نظارت در سال جاری به شمار می رود.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، در ادامه به برگزاری جلسات مجازی مسئولان نظارت و ارزیابی استانی در سامانه ایده و تشکیل کارگروه های ۴ گانه نظارت و ارزیابی به منظور توسعه ارتباطات و مشارکت حرفه ای، پیگیری و هماهنگی جلسات تعاملی با مسئولان نظارت و ارزیابی استان ها و بررسی گزارش های استانی و احصای مشکلات به تفکیک حوزه ها و معاونت های مربوطه اشاره و تصریح کرد: ارائه گزارش ارزیابی پنجمین همایش تربیت معلم، بررسی و تجمیع نظرهای ارسالی از استان ها در خصوص آزمون جامع اصلح، مطالعه، بررسی، آسیب شناسی و ارائه راهکار در خصوص قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریس دیگر فعالیت های انجام شده این معاونت است.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، برگزاری فرصت های بالندگی خودخوان به میزان ۱۹۲ هزار و ۹۴۴ نفر ساعت، دوره های ویژه اعضای هیات علمی و مدرسان به میزان ۴۴۷۳۷ هزار و ۷۳۷ نفر و دوره های ویژه مدیران به میزان ۵۷ هزار و ۵۲۲ نفرساعت و دوره های ویژه کارکنان به میزان ۹۰ هزار و ۶۸۵ نفر ساعت را از جمله اهم اقدامات و فعالیت های مدیریت بالندگی معاونت نظارت ذکر و در خصوص محور دوره های برگزار شده گفت: اهداف راهبردی و استراتژیک دانشگاه، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، جهش تولید، متناسب با شرایط پاندمی کرونا، توانمند سازی و بهسازی اعضای هیئت علمی و مدرسان، شیوه نامه ترفیع آئین نامه ساختار گروه های آموزشی، طراحی کلان برنامه درسی تربیت معلم، طراحی آموزشی محیط های یادگیری برخط، برگزاری جلسات برخط ویژه اعضای هیئت علمی و مدرسان با عنوان نقش دانشگاه فرهنگیان در توسعه فرهنگ کارآفرینی و و همچنین تبیین ساحت های سند تحول آموزش و پرورش از جمله مهم ترین محور دوره های برگزار شده مدیریت بالندگی دانشگاه فرهنگیان طی سال جاری به شمار می رود.

این مقام مسئول، با یادآوری اهمیت مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان در نقش‌آفرینی تصمیم‌های نظام تعلیم و تربیت، تحقق بیش از نیمی از اهداف دانشگاه را از طریق این مرکز اعلام و تاکید کرد: بخشی از اهداف نظام تعلیم و تربیت با تلاش و دقت نظر کارکنان و فعالان مرکز سنجش محقق می شود.

استاد دانشگاه، تدوین و نهایی سازی ابزار برای سنجش شایستگی­های سرپرستان شبانه­ روزی، مطالعه مقدماتی بهینه کاوی دانشگاه فرهنگیان، تدوین و ادامه مطالعات مربوط به سدید، تدوین مدل و ادامه مطالعات مربوط به طرح ارزش افزوده، طراحی مدل سنجش شایستگی صلاحیت­های حرفه­ای مهارت آموزان ماده ۲۸ و تیم ­سازی به منظور طراحی و استخراج چارچوب سنجش دروس مهارت­آموزی را از اقدامات برجسته مرکز سنجش اعلام و خاطر نشان کرد: تدوین راهنمای مهارت آموزان و همچنین طراحی سوالات آزمون ماده ۲۸ برای ۲۳ رشته مهارت آموزی، سفارش و دریافت بیش از ده هزار سوال تستی و عملکردی برای آزمون اصلی مهارت­آموزان ماده ۲۸، تشکیل تیم­های تخصصی سنجشی در راستای بررسی سوالات و استخراج بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ سوال برای ۲۳ سری دفترچه نهایی، برگزاری آزمون اصلح با حضور حدود ۱۱ هزار نفر مهارت آموز، اعلام نتایج آزمون به مهارت­آموزان و ارسال نتایج به وزارت آموزش و پرورش نیز برخی دیگر از فعالیت های مهم این مرکز است.

کچوئیان، در پایان گزارش عملکرد معاونت را حاوی نکات خاص و ارزنده دانست و گفت: با مطالعه عملکرد معاونت می توان از تجربیات موفق بهره و با پرهیز از تجربه های ناموفق اقدام به اصلاح آن ها کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار