در وبینار آموزشی تبیین طرح و برنامههای دوره ابتدایی در استان اصفهان؛
حکیمزاده: دوره کودکی نباید بدون برنامه و غیرهدفمند به پیش برده شود
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در وبینار آموزشی تبیین طرح و برنامههای دوره ابتدایی از اهمیت دوران کودکی و ابتدایی صحبت کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت ابتدایی به نقل از اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در وبینار آموزشی تبیین طرح و برنامه های دوره ابتدایی که با حضور معاونین آموزش ابتدایی، کارشناسان، کارشناس مسئولان و مدیران دوره ابتدایی برگزار شد ، اظهار داشت: معاونت آموزش ابتدایی با توجه به ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش، از قسمتهای بسیار موفق بوده است؛ دستاورد دیگر ما تصویب ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است. یکی از اهداف همیشگی ما ، به رسمیت شناختن دوران کودکی در جامعه ما است زیرا این دوران سرآغاز مسیر زندگی است؛ بعد از تصویب تاسیس این سازمان، برای توسعه به کودکی برگردیم.
وی افزود: دوره کودکی نباید بدون برنامه و غیرهدفمند به پیش برده شود و خیلی دلگرم کننده بود که این اتفاق رخ داد؛ این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از معدود مصوبه هایی بود که با کمترین تنش تصویب شد. به نظر تمامی اعضای شورا، تاسیس این سازمان یکی از مهم ترین تصمیماتی بود که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته شده است.
حکیم زاده گفت: پژوهش های انجام شده نشان می دهد که ظرفیت مغزی کودکان در زمانی که در معرض محرک های یادگیری قرار می گیرند، افزایش پیدا می کنند. یعنی اگر کودکان در معرض محرک های یادگیری و عاطفی کافی قرار نگیرند، ارتباطات مغزی آنان خیلی کمتر بوده است.
وی درباره اهمیت دوره پیش دبستانی بیان داشت: کودکانی که به پیش دبستانی رفته اند، وضعیت نمره و یادگیری آنها در دوره دبستان بهتر از دانش آموزانی است که این دوره را سپری نکرده اند؛ همینطور کودکانی که در بستر خانواده زمینه یادگیری داشته اند، نمرات بهتری را در پایه های چهارم و هشتم به دست آورده اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در دوره ای مسئولیت تربیت را بر عهده داریم که دوره بسیار حساسی است؛ انسان ها در چرخه زندگی خود پس از محیط خانواده که مورد توجه قرار می گیرند، پا به دنیای بزرگتری به نام مدرسه می گذارند و اولین تجربه خود را با گروه دیگری تجربه می کنند. مهم است که در این تجربه ها چه تصوری از خود داشته باشند زیرا کودکان با توجه به بازخوردها مشغول شناختن خود هستند.
حکیم زاده گفت: وقتی کودکان وارد مدرسه می شوند، با جمعی هم سن ولی متفاوت از لحاظ شخصیت رو به رو می شوند و یادگیری را آغاز می کنند. اگر بازخوردهایی که از ما دریافت می کنند، مبتنی بر توانمندی و ارزشمندی باشد، اعتماد به نفس آن ها افزایش می یابد و آن ها با احتمال کمتری درگیر آسیب های اجتماعی می شوند. سعی کردیم که در بین کودکان همدلی و مشارکت را ترویج دهیم و آن ها را از رقابت ها دور نگه داریم و ارزشمند بودن را به آنها نشان دهیم.
وی افزود: اگر بچهها رشد طبیعی داشته باشند، آینده بسیار موفقتری دارند. مغز کودکان مناسب محاسبات بالا نیست و بیشتر نیاز به رشد خلاقیت دارند. بهترین راه برای تلفیق گرایش کودکان به فضای مجازی و رشد آنها، کشیدن آنها به سمت برنامه نویسی است که مدتی است در اصفهان آغاز شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امیدوارم از اسارت کتابها و محتواهای از پیش تعیین شده خارج شویم تا معلمان با توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان، به آنها آموزش دهند. نباید اصول علم تعلیم و تربیت را زیر پا بگذاریم. بچههایما به جای مهارت خواندن، روخوانی کردند و به جای نوشتن، رونویسی کردند. مهارت خواندن یعنی مطلب درست خوانده شود و پیام آن درک شود. از دیگر مهارت های زبانی مهم، گوش کردن است؛ گوش کردن آغاز گفت و گو است که عدم توانایی در این مهارت، باعث بسیاری از مشکلات خانوادگی و سازمانی است. مهارت صحبت کردن نیز دیگر مهارت مهمی است که استفاده درست از کلمات برای بیان نظر و احساس است. ما باید با تعلیم و تربیتها، این مهارتهای زبانی را در کودکان تقویت کنیم زیرا این مهارتها بسیار مهم هستند و بخش بزرگی از اهداف دوره ابتدایی را شامل میشوند. همینطور احساس ارزشمندی نیز باید به کودکان القا شود زیرا کودکانی که احساس ارزشمندی دارند، درگیر آسیبهای اجتماعی نمی شوند.
وی در پایان صحبت های خود گفت: سه اصل کرامت کودکان، بزرگسال ندانستن آنها و نقش الگویی استاد، میتواند در تعلیم کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا کند و در کنار تمامی روشهای خلاقانه میتواند کودکان را به سوی موفقیت پیش ببرد. همه این اصول را از قرآن گرفتیم و افتخار می کنیم که این کتاب، توانسته جلوتر از همه علوم بشر به این نکات اشاره کند.
ارسال دیدگاه