آذرکیش به پانا خبر داد
نحوه آموزش حضوری دروس عملی هنرستانیها در مناطق آبی و زرد
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش: در دروس پودمانی، آموزش و ارزشیابی همزمان انجام میشود
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه ارائه آموزش حضوری دروس عملی هنرستانیها از فردا اول بهمن ماه در شهرهای آبی و زرد همچنین چگونگی ارزشیابی در شاخه مهارتی توضیحاتی داد.
سیدمصطفی آذرکیش در گفتوگو با پانا درباره نحوه آموزش حضوری دروس عملی هنرستانیها گفت: «در مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش آورده شده است که آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی فنی شاخه فنی و حرفه ای و استاندارد آموزش مهارت شاخه کاردانش و کارآموزی و کارورزی به صورت تراکمی و حضوری انجام شود.»
وی درباره وجود نگرانیهایی مبنی بر اینکه تکلیف دروس عملی و کارگاهی هنرستانها در شرایط کرونا چطور میشود، افزود: «بر اساس پیشنهادی که داده شده و ستاد ملی مبارزه با کرونا آن را تصویب کرده است در شرایط زرد و آبی باید دروس کارگاهی هنرستانها به صورت حضوری برگزار شود که بر این مبنا ما دروس کارگاهی را که شایستگی فنی شاخه فنی و حرفه ای و استاندارد آموزش مهارت شاخه کاردانش بود را با رعایت پروتکلهای بهداشتی با اقتضائات موجود و امکانات هنرستانها انجام میدهیم.»
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه در آموزش و پرورش سلامت دانشآموزان، هنرجویان، معلمان و کادر اداری مهم است بیان کرد: «در کنار این موضوع ارائه با کیفیت دروس کارگاهی نیز ماهیت آموزش هنرستانهای ماست و باید انجام شود؛ با توجه به اینکه ما در زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر هنرجو داریم این را رصد کردیم که هنرستانهای زمینهای کشاورزی در مزارع و باغات میتوانند در فضای باز با رعایت پروتکلهای بهداشتی آموزش را داشته باشند.»
در تعدادی از هنرستانها که به صورت کارگاهی هستند هنرجویان را گروه بندی میکنیم
آذرکیش اضافه کرد در هنرستانهای صنعت نیز آموزش در سوله و فضاهای باز ارائه میشود اما در تعدادی از هنرستانها که به صورت کارگاهی هستند هنرجویان را گروه بندی میکنیم و با رعایت پروتکلهای بهداشتی آموزش را ارائه خواهیم کرد؛ مطمئناً هنرستانها باید عقبماندگی خود از آموزش کارگاهی و عملی را در این بازه زمانی دوماهه تا قبل از سال ۱۴۰۰ جبران کنند.»
وی ادامه داد: «قطعا اکنون در شرایط جدید یک سری چالشها برای نظام آموزشی دنیا به وجود آمده است که یکی از آنها مدیریت یادگیری است و ما باید به سمتی برویم که نقش هنرآموزان را از انتقال دهنده دانش تغییر دهیم و این موضوع را یکی از شاخصهای تحولی در آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش میدانیم. همچنین گسترش فضای مجازی یکی دیگر از چالشهاست که آموزش دروس کارگاهی و مهارتی را تحت تاثیر قرار میدهد اما میتوان از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده کرد تا آموزشهای مهارتی را ارائه کنیم.»
بازگشایی مدارس برای دروس کارگاهی کمک میکند تا آموزش با کیفیت را ارائه کنیم
مدیرکل دفتر آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش بر ارائه آموزش با کیفیت، مستمر و تدریجی تاکید کرد و گفت: «بر اساس نتایج و نیازمندیهای انجام شده میدانیم بازگشایی مدارس در این زمان برای دروس کارگاهی کمک میکند تا آموزش با کیفیت را ارائه کنیم؛ در شیوه نامه بازگشایی مدارس که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده است با توجه به نظارت شورای مدرسه و زیر نظر مدیر، هنرآموزان آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانی خود را ماکل خواهند کرد.»
آذرکیش درباره نوع ارزشیابی دروس کارگاهی نیز عنوان کرد: «در دروس پودمانی، آموزش و ارزشیابی در هم تنیده است وبرای دروس دیگر نیز نگرانی وجود ندارد اما هر زمان که ستاد ملی کرونا اصل را مجدد بر آموزش غیرحضوری در هنرستانها کند شرایط تغییر خواهد کرد.»
ارسال دیدگاه