روایت مشاور سازمان پژوهش درباره کتاب‌های درسی و تغییرات محتوایی آن در سال‌های اخیر

تهران (پانا) - مشاور سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عقیده دارد پیش از دوره مدیریت فعلی شاهد تغییراتی در کتاب‌های درسی بودیم که همراه با برنامه نبوده است.

کد مطلب: ۱۱۴۷۲۶۰
لینک کوتاه کپی شد
روایت مشاور سازمان پژوهش درباره کتاب‌های درسی و تغییرات محتوایی آن در سال‌های اخیر

روح الله رضاعلی در گفت‌وگو با پانا درباره حواشی متعددی که طی چند سال گذشته با محور کتاب‌های درسی در جامعه ایجاد شده است در آغاز به ارائه تعریفی از کتاب درسی پرداخت و گفت کتاب‎های درسی نقش بسیار مهمی در برانگیختن دانش‎آموزان و ایجاد فرصت‎های یادگیری دارند. کتاب های درسی بخش جداناپذیر از نظام‎های آموزشی هستند و یکی از مهم‎ترین اسناد تربیتی محسوب می‎شوند که گاهی برخی اشتباهات موجب حساسیت جامعه و حتی واکنش‎های اجتماعی و سیاسی می‎شوند و گاهی چنان در این عرصه تنش ایجاد می‎شود که به نبردی سیاسی و یا فرصتی برای تسویه حساب‎های شخصی و جناحی تبدیل می‎شوند.

وی بیان کرد که به دلیل همین حساسیت‌ها لازم است ابتدا به تعریف درستی از کتاب درسی برسیم و به این پرسش‌ها پاسخ دهیم که حد و مرزهای کتاب درسی چیست؟ استانداردهای آن چگونه است؟ چه کسانی مؤلفان آن هستند؟ زبان کتاب‎های درسی چیست؟ چه صدایی از کتاب‎های درسی در یک نظام آموزشی به گوش می‎رسد؟ آیا کتاب‎های درسی مقدس هستند؟ آیا کتاب درسی یک بیانیه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است؟ آیا کتاب درسی تصویری مکتوب از فرهنگ و ارزش‎هاست؟ آیا کتاب درسی می‎تواند مبنایی برای ارزیابی و نگاهی جامع به عملکردهای نظام‎های رسمی آموزش و پرورش باشد؟ البته در پاسخ به این پرسشها نمی‎خواهیم به ریشه‎ها و تاریخچه متون درسی در این مجال کوتاه بپردازیم، یا کلمات را آذین به احساسات کنیم و از برخی سهل‎انگاری‎ها و اشتباهات بگذریم.

کتاب درسی طرح و نقشه‌ای برخاسته از برنامه‌ریزی درسی است

وی در ارائه تعریفی از کتاب درسی و کارکرد آن در نظام آموزشی اظهار کرد در تاریخ کتاب‎های درسی کشورمان بزرگان و فرهیختگان در کسوت مؤلف (که نام برخی از آن‎ها فقط در میان مخاطبین خاص مطرح است) ظاهر شده‎اند و گاهی هم این حوزه محملی و فرصتی برای کسب تجربه بوده است فقط در تعریف کتاب درسی به این بسنده می‌کنم که کتاب درسی نه مقدس است و نه بی‎ارزش؛ کتاب درسی نهایتاً طرح و نقشه‌ای برخاسته از برنامه‎ریزی درسی است که خلق آن یک فعالیت ویژه محسوب می‎شود؛ عنصری مهم در طراحی آموزشی که تلاش می‌کند در سرزمین آموزش مرزهایی معقول ترسیم کند. کتاب درسی گاهی مفاهیم را ساده و گاهی تفکر و فهم عمیق را تسهیل می‎کند و به مثابه نردبانی ما را به کشف مفاهیم نزدیک می‎کند.

رضاعلی عنوان کرد که اشنایدر معتقد است کتاب درسی نوع خاصی از یک رسانه آموزشی و عنصری مهم از برنامه درسی است که به دنبال آموزش یک سری از مفاهیم، مهارت‎ها و نگرش‎ها در یک حوزه یادگیری معین قرار گیرد. گارینگر (2006) کتاب درسی را موثق‎ترین میثاق کارگزاران آموزشی می‎داند که خطوط اصلی تدریس، یادگیری، سنجش و اندازه‎گیری و ارزشیابی آموزشی را تعیین و تعریف می‎کند.

مشاور سازمان پژوهش در ادامه به تاریخچه کتاب درسی در ایران اشاره کرد و گفت: «کتاب‎های درسی در نظام آموزشی کشورمان تاریخ جذابی دارند از مکتب خانه‎های قدیم، که متون مقدس در کنار همه نقش‎ها و راهبردها در جامعه، نقش کتاب درسی را به عهده می‎گرفتند تا ترجمه جزوه‎های معلمان فرانسوی، اتریشی و نیز تألیفات شخصی معلمان ایرانی را در برمی‎گیرد . نهایتاً 90 سال پیش، وزیر فرهنگ وقت تصمیم به تهیه «کتاب‎های درسی وزارتی» گرفت.»

وی افزود که آشفتگی در نشر کتاب‎های درسی آن زمان و نیز ایجاد یکپارچگی در محتوا علت‎هایی بودند که آن‎ها را به این تصمیم رساند و این تصمیم استراتژیک یعنی تولید کتاب درسی در مرکز تا امروز ماندگار شده است؛ گرچه با شروع تحول بنیادین و تأکید بر کاهش تمرکز در برنامه‎های درسی، فرصت‎های بسیار خوبی برای کتاب‎های درسی فراهم شد تا از انحصار مرکز خارج شوند.

رضاعلی گفت که طرح‎هایی مانند برنامه ویژه مدرسه، کتاب درسی استان‎شناسی، محتوای برنامه‎های درسی دوره پیش‎دبستان از اقدامات ارزنده‎ای است آموزش و پرورش در یک دهه اخیر به آن پرداخته است.

وی با پرداختن به نقش آموزش و پرورش در تولید کتاب‌های درسی به عنوان یکی از ارکان نظام تعلیم و تربیت کشور اظهار کرد: «پس از انقلاب اسلامی بود که «سازمان پژوهش و نوسازی آموزشی» تحت عنوان «سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی» مسئولیت تحقیق، برنامه‎ریزی، تألیف، چاپ و توزیع کتاب‎های درسی همه دانش‎آموزان کشور را به‎عهده گرفت تا با رویکردی نوین موجب اعتلای کیفیت در نظام آموزشی شود. این سازمان به قدری اهمیت پیدا کرد که به قلب آموزش و پرورش تشبیه شد اما در همان سال به بهانه‎‎هایی (که جای دیگری باید در مورد آن بحث کرد و تحلیل دقیقی ارائه شود) رگ‎ها و اتصالاتی که از سال 1389 برای ارتباط این قلب با تک‎تک اعضای سیستم (مدرسه) شکل گرفته و تثبیت شده بودند به یکباره قطع شد.»

رضاعلی با اشاره به اسناد بالادستی موثر در تالیف کتاب‌های درسی گفت: «پژوهش و مطالعاتی که در دهه 80 شمسی با مشارکت معاونت‎های پژوهشی استان‎ها و معلمان انجام شد، منجر به تدوین سند برنامه درس ملی و سایر اسناد بالادستی شد که در آن کتاب‎های درسی به مرحله‎ای از تاریخ خود رسیدند که برای تألیف آن باید فرایند برنامه‎ریزی درسی مصوب را طی کنند و از یک مدل علمی در طراحی و تدوین برنامه‎های آموزشی بهره ببرند.»

تغییرات کتب‌ درسی

این مشاور سازمان پژوهش با اشاره به تغییراتی که طی سال‌های اخیر موجب برخی حواشی شده است اظهار کرد گویا در سال‎های 97 و 98 تغییرات و اصلاحاتی که با دغدغه‌های موجه دینی در کتاب‎های درسی انجام شده بود خیلی شتاب‎زده بود تا جایی که تغییر کتاب‎های درسی با اضافه کردن جملاتی به متن‎های اصلی که صاحب دارند یا تغییر رنگ‌ها و تصاویر و رخدادهایی اینچنینی آموزش و پرورش را دچار زحمت کرده، اصلاح و تغییراتی که مبتنی بر راهنماهای حوزه های تربیت و یادگیری مصوب انجام نشده است.

وی بیان کرد سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی از ابتدای خرداد ماه مدیر دانشگاهی و متخصص و استاد تمام برنامه درسی را به خود دیده که باید نسبت به تدوین یازده راهنمای برنامه درسی در حوزه تربیت و یادگیری، همچنین محتوای مهدکودک‎ها و پیش‎دبستانی‎ها، اقدام کند؛ یعنی بر اساس اصول، منطق و قواعد علمی و اسناد تحولی، حدود محتوایی، روش‎ها، فرایندها و عناصر کلیدی یادگیری را در موضوعات درسی در تمامی دوره‎ها و پایه‎های تحصیلی مشخص کند و هرگونه اصلاح و تغییراتی که یکی از اصول برنامه ریزی است را بر اساس یک فرایند شفاف و قانونی انجام دهد و این تغییرات و اصلاحات ماهیت حقوقی و سازمانی داشته و به اشخاص معطوف نشود.

نبودن استاندارد برای اعمال تغییرات

رضاعلی اضافه کرد البته ممکن است مفاهیم حوزه‎های تربیت و یادگیری الزاماً در یک عنوان کتاب درسی نباشد، بلکه به‎صورت تلفیقی متناسب با نیاز و مخاطب‎شناسی (ویژگی‎های شناختی و روانشناسی دانش‎آموزان) ارائه شود. امّا آنچه که تا به امروز برای کتاب‎های درسی رخ داده در کنار همه محاسن و اتفاقات بسیار خوب ‎مانند کاربردی شدن مفاهیم، علمی تر شدن محتواها، توجه به نیازهای منطقه‎ای، توجه به شایستگی تا اهداف تک بعدی و ... گاهی به دلیل نبود همان استاندارد و راهنماهای مصوب و افرادی که دلسوز انقلاب، دین و هویّت و ملّیت ایران باشند، با «بی‎سلیقگی» و بدون توجه به مقتضیات، متن و یا تصویری را در کتاب درسی حذف یا اضافه کردند. در اطلاعیه‎های گوناگونی هم که ریاست سازمان پژوهش و برنامه‎ریزی آموزشی صادر کرده است نیز بر این اشتباهات صحه گذاشته شده و دستور به اصلاح آن داده شده است.

وی تاکید کرد: «در روزهای آتی ممکن است حذف و اضافاتی که خارج از یک فرایند رسمی و استاندارد در کتاب‎های درسی آمده است مجدد مطرح شود، لذا باید با درک پیام و صدای علمی جدیدی که در سازمان طنین اندازه شده همراه شویم تا آب به آسیاب دشمن نریزیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار