ملکی: تحول از تغییر نگرشها آغاز میشود
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در جلسه شورای اقدامات تحولی این سازمان تأکید کرد تحول از تغییر نگرشها آغاز میشود.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دومین جلسه شورای اقدامات تحولی سازمان با حضور جمعی از مدیران و مشاوران با سه دستور جلسه به ریاست حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان برگزار شد. گزارش اقدامات مرتبط با رمزینهدار شدن (QR code) کتابهای درسی و میزان پیشرفت اقدامات گروههای برنامهریزی درسی در تألیف راهنماهای برنامه درسی در این جلسه ارائه شد.
در آغاز این نشست حسن ملکی معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اهمیت اقدامات تحولی در دو سطح متنی و حمایتی به تشریح این دو سطح پرداخت و گفت: هر دو دسته از اقدامات به طریق مطلوب باید پیگیری و انجام شوند.
وی سطح متنی اقدامات را در مصادیقی همچون تدوین راهنماهای درسی و استانداردهای هر یک از آنها برشمرد و افزود: این مصادیق در واقع متن تحول و برنامههای قصد شده ما است که باید با قوت تمام به آن جامهی عمل پوشاند و از هر حاشیهپردازی و فاصلهگیری از متن پرهیز شود.
ملکی اقدامات حمایتی را در مصادیقی همچون تشکیل شورای سیاستگذاری شبکهی رشد، شورای سیاستگذاری ماده ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش، شورای مشورتی سازمان و غیره برشمرد و گفت: این اقدامات حمایتی نیاز به تحرک بیشتری دارد چرا که مباحث مهم حمایتی در این شوراها طرح میشود.
وی در خصوص اهمیت شورای راهبردی اندیشهورز سازمان گفت: این شورا مرکب از ۱۰ نفر از نخبگان جوان و متعهد و متدین است که در خصوص مواردی همچون بستههای تربیت و یادگیری و استانداردها بحث میکنند و مباحث این شورا به شورای اقدامات تحولی وارد میشود.
در ادامه رییس سازمان پژوهش اقداماتی همچون چاپ سپاری به موقع کتابهای درسی، درج رمزینه پاسخ سریع (QR code) در کتابها، ویرایش کتابهای درسی و تسریع در تشکیل شورای ویرایش سازمان با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، روزآمدسازی درج معارف انقلاب در کتابهای درسی را از جمله اقدامات کوتاه مدت سازمان بر شمرد و تأکید کرد: تحول و تغییر ابتدا از تغییر نگرشها آغاز میشود.
جانمایی حدود ۴ هزار محتوای واقعیت افزوده برای رمزینهدار شدن (QR code)
در ادامه محمد علویتبار معاون توسعه منابع و پشتیانی سازمان با ارائه گزارش کمی از تعداد و تنوع کتابهای درسی و زمانبندی مناسب برای چاپسپاری گفت: اولویت چاپ کتابهای درسی برای سال تحصیلی آتی با کتابهای بدون تغییر است و چاپ کتابها با تغییرات جزیی یا اساسی در اولویتهای بعدی خواهد بود.
وی در خصوص رمزینهدار شدن کتابهای درسی با اشاره به تقسیمبندی کتابها به فصلمحور، بخشمحور، پودمانمحور و واحد کارمحور گفت: باید اقدامات مربوط به رمزینهدار شدن کتابها برای ۹۰ درصد کتابهای کارمحور برای هر درس تولید یا مناسبسازی شود. در خصوص کتابهای بخش محور نیز باید محتوای مکمل در صفحات و بخشها و فصول شناسایی و جانمایی شود.
وی تأکید کرد حدود ۴ هزار محتوای واقعیت افزوده در فاز اول رمزینهدار شدن کتابهای درسی باید جانمایی شود.
در ادامه مدیران حاضر در جلسه به بیان دیدگاههای خود پرداختند. محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در خصوص تأمین و تولید محتوای مکمل کتابهای درسی گفت: ظرفیتهای زیادی در برخی از نهادها وجود دارد و میتوان از تولیدات محتوایی آنها در کتابهای درسی استفاده کرد. وی همچنین تشکیل کمیته تولید محتوا را پیشنهاد کرد.
علی محبی معاون برنامهریزی درسی و تولید بستههای تربیت و یادگیری در خصوص موضوع رمزینهدار شدن کتابهای درسی گفت: نیازسنجی گام اول در فرآیند رمزینهدار شدن کتابهای درسی است. باید مشخص شود که کدام درس به محتوای مکمل نیاز دارد. در گام دوم باید محتواهای موجود شناسایی شود تا ضمن تطبیق با دروس نیاز سنجی شده و مابقی به مرحله تولید برسد؛ از این رو باید یک برنامه زمانبندی شده تهیه شود.
موضوعاتی همچون توجه به ظرفیت نیروی انسانی در شناسایی و مناسبسازی رمزینهها در کتابهای درسی، تنوع بخشی به انواع محتواهای مکمل، ایجاد زمینه شتاب در یادگیری و استفاده از رمزینههای پویا که در موقعیتهای مختلف امکان اتصال به محتواها را داشته باشد توسط سایر اعضا مطرح شد.
ملکی در جمعبندی دستور اول جلسه گفت: برای برنامهریزی در وضعیت مطلوب در تولید بستههای تربیت و یادگیری لازم است یک طرح نو و خلاقانه بهعنوان الگوی فناوری در برنامهریزی درسی تهیه شود. در همین راستا مقرر شد این کار توسط تعدادی از مشاوران پیگیری و ظرف دو ماه آینده نتیجهی آن به شورا ارائه گردد.
همچنین درساماندهی وضعیت فعلی بررسی ظرفیتها و شناسایی کتابهای درسی که قابلیت رمزینهدار شدن هستند بهویژه در بخش فنی وحرفهای تأکید شد.
مقرر شد در خصوص کتابهای علوم انسانی و نظری بدون استثناء در اول هر فصل و در کتابهای درسمحور در اول هر درس رمزینه پاسخ سریع جایگزین شود.
در ادامه جلسه علی محبی دومین دستور جلسهی این شورا را با ارائه گزارش از وضعیت تدوین راهنماهای برنامه درسی طرح کرد. وی در این گزارش به وضعیت اقدامات کارگروههای تخصصی و شوراهای برنامهریزی اشاره کرد و میزان پیشرفت کارگروهها در مؤلفههای رویکرد، اهداف، روش، ارزشیابی ... را بیان کرد.
ملکی تدوین استانداردها را لازمهی برنامهریزی درسی دانست و گفت: استاندارد، حد مطلوب محتوا است و باید هدفهای عملکردی که همان استانداردها هستند به درستی تدوین شود.
محتوای مربوط به اولین جلسه شورای تحولی سازمان با عنوان "شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تشکیل شد" منتشر شد و قابل مشاهده می باشد.
ارسال دیدگاه