معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
آرمان نظام تعلیم و تربیت ایجاد مدارس ترکیبی است
اسلامشهر (پانا) - آئین کلنگ زنی مدرسه استثنایی خیرسازمهندس فرشچی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و مسئولین استانی و شهرستانی در محل سابق مدرسه صالحین اسلامشهر برگزار شد.
در این مراسم سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سخنانی با اشاره به نقش خیرین در احداث واحدهای آموزشی اظهار کرد: هفتماه گذشته بنای ساخت یک واحد آموزشی را در فشافویه توسط یک خیر بزرگ تحت عنوان از خشت تا بهشت آغاز کردیم، که آغازی خوب برای انجامی مطلوب بود و امروز توانستیم به حول و قوه الهی و مدد خیرین بزرگوار، نود و هشتمین مدرسه از ۲۱۰ واحد آموزشی که در سطح استاندارد ما است را کلنگ زنی کنیم.
او با اشاره به اینکه از مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران درخواست کردیم که برای احداث ۳ مدرسه ویژه دانشآموزان استثنایی در پهنه سرزمینی، شهرستانهای تهران زمینهایی را مشخص کنند تا با کمک خیرین به زودی برای ساخت آنها هم اقدامات لازم صورت پذیرد و صدمین مدرسه از ۲۱۰ احداث شود تا به استاندارسازی مطلوب نزدیک شویم.
او گفت: هم اکنون ۱۵۲ هزار دانشآموز استثنایی در کشور حضور دارند که در هفت گروه آموزشی دارای مشکلات، بینایی، شنوایی، اوتیسم، مشکلات جسمی، حرکتی، چندنوع معلولیت و مشکلات یادگیری ذهنی در نظام آموزشی ما قرار گرفتهاند و در تلاش هستیم بر اساس کارکردهای نظام جهانی و توجه به سندتحول بنیادین فاصله این دانشآموزان با دانشآموزان عادی را کم کنیم و به سمت نظام تلفیق و فراگیر سازی برویم و منظور از تلفیق مدرسه به این معنا است که مدارسی مثل همین مدرسه صالحین به عنوان پشتیبان چند واحدآموزشی عادی که دانشآموز استثنایی را پذیرفتهاند، فعالیت کنند.
حسینی دررابطه با نحوه فعالیت مدارس تلفیقی بیان کرد: ما باید با نگاه آرمانی به این سمت حرکت کنیم که مدرسه پذیرا داشته باشیم که معلمان و مدیران و نظام اولیاء و دانشآموزان در آن پذیرای همه نوع دانش آموز باشند،یعنی بتوانند برای آموزش و تربیت همه دانشآموزان برنامه مدون و مخصوصی داشته باشند و به جای اینکه ۲۴ نوع مدرسه در کشور فعالیت داشته باشند به یک نظام جامع تعلیمی برسیم که همه مدارس ما بتوانند بنا به نیازهای هر دانشآموز شرایط کسب معلومات و دانش را فراهم کنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از این مدارس به عنوان واحدهای آموزشی ترکیبی نام برد که تنوع در یاددهی بنا به قابلیتهای دانشآموز نقش محوری در اداره آن دارد و افزود: امسال بر آن هستیم که بتوانیم در هر استان به عنوان الگو، یک مدرسه پذیرا و یک مدرسه اوتیسم تعریف کنیم و هدف از ایجاد مدارس پذیرا فقط مناسب سازی فضا نیست،بلکه هدف این است که در مدرسه عادی همه امکانات کمی و کیفی آموزشی و تربیتی به عنوان الگو در استان معرفی شود آرمان نظام تعلیم و تربیت ایجاد مدارس ترکیبی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: بسته تحول مداخلات به هنگام وقت طلایی را در برنامههای خود نیز داریم که هدف شناسایی و به موقع مداخله در امر آموزش و پرورش است و اکنون تعلیم و تربیت رسمی از دوران پیشدبستانی است و در نظام تعلیم و تربیت استثنایی پوشش ما از بدو تولد است و اکنون ۲۰۰۰دانش آموز زیر سه سال ناشنوا را داریم و سعی در حرکت کردن به سوی این زمینه هستیم که حتی اگر دانش آموز در تصادف والدین خودرا از دست میدهد، بتوانیم مداخلات ویژه داشته باشیم.
او خاطر نشان کرد: در نظام تعلیم و تربیت دانشآموزان استثنایی کشور به دنبال رویکرد ارتقاء تعلیم و تربیت و تأمین عدالت و افزایش سرانه آموزشی هستیم و بدانیم آموزش و پرورش استثنایی پنج تا ده برابر بیشتر از آموزش و پرورش عادی نیاز به هزینه بالاتر، فضای آموزشی تخصص، و حتی عواطف و نگاه محبت آمیز دارد.
خبرنگار: حق شناس
ارسال دیدگاه