پیام وزیر آموزشوپرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاههای فرهنگیان و شهیدرجایی؛
حاجی میرزایی: دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، بهعنوان مراجع صلاحیتدار تربیت معلم هستند
محصول نظام تعلیم تربیت باید نسلی خداجو، گفتمان پذیر و مهارت پیشه باشد/باید آموزشهای حضوری و توسعه ظرفیتهای یادگیری ترکیبی در اولویت برنامهریزی قرار گیرد
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی تأکید کرد تا محصول نظام تعلیم تربیت، نسلی خداجو، آزادیخواه،گفتمان پذیر، ستمستیز، دانشپژوه، مهارت پیشه و خلّاق باشد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی آغاز سال جدید تحصیلی را به یکایک استادان معظّم، دانشجویان معزّز و کارمندان خدوم دو دانشگاه تبریک و تهنیت گفت و تأکید کرد: تهدید ناشی از شیوع کرونا باید فرصتهای یادگیری جدید و خلاقانهای ساخت تا در سایه آن ظرفیتهای مدیریتی و مهارتهای رویارویی و یادگیری در شرایط سختی و بحرانی توسعه یابد. بر این اساس باید آموزشهای حضوری و توسعه ظرفیتهای یادگیری ترکیبی در اولویت برنامهریزی قرار گیرد.
متن این پیام به شرح زیر است:
«به نام خداوند علیم
امسال بهار تعلیم و تربیت در حالی به مشتاقان دانش و بینش، رخ مینماید که تقارن آن با ماه حزین محرّم، حال و هوایش را «حسینی» کرده است. ماه بزرگی که در آن معلّم آگاهی و آزادی، حضرت اباعبدالله الحسین-علیهالسلام- خریداران خرد، خواهندگان آزادی و خواستاران عدالت را با آموزههای اصیل اسلام آشنا میکند.
بر «امام حسین(ع)»، بانی مکتب رهایی و رستگاری، سلام میفرستم و از روح بلند او و تمامی یاران پاک و پایدارش برای اعتلای تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین اسلامی، مدد میجویم و از «عاشورا»، نه بهعنوان جنگی که با سپیدی صبح آغاز میشود و با سیاهی شب پایان میپذیرد، که بهمثابه یک «فرهنگ» که در طول زمان و عرض زمین میآموزاند، بهرهها میبرم.
نیمنگاهی به یافتههای صاحبنظران در حوزهی توسعه کافی است تا به این نکتهی بسیار مهم برسیم که مهمترین عنصر حیاتبخش در فرایند تحقق توسعه، «سرمایهی انسانی» است. سرمایهی سعادت آفرینی که تنها مسیر استحصال آن، «تعلیم و تربیت» است. از این رو نهاد تعلیم و تربیت، خطیرترین نهادی است که میتواند با اتخاذ روشهای نوین، از طریق تربیت صحیح نیروی انسانی قابل و قادر، تسهیلگر و تسریعگر طریق تعالیبخش توسعهی پایدار باشد.
با عنایت به جایگاه ژرف «معلّم» در غنا بخشی به فرایند تعلیم و تربیت، کوچکترین تردیدی باقی نمیماند که دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی، بهعنوان مراجع صلاحیتدار تربیت معلّم، زیربناییترین نقش را در این چرخه ایفا میکنند.
ازاینرو، ضروری است این دو دانشگاه مولّد با توجه ویژه به این مهم که رسالت ذاتی آنان تربیت نیروی متخصص و متعهد برای بزرگترین نهاد فرهنگی و فرهنگساز کشور است، با بهرهمندی جامع و جاذب از آخرین دستاوردهای علمی نافع و همسو با آموزهای آیینی و فرهنگی ایران اسلامی، در این مسیر سخت، اما سبز، گامهای استوارتری بردارند. وزارت آموزش و پرورش در دورهی کنونی با هدف رفع آسیبها و دفع آفتهای عیان و نهان، مجدانه برآن است تا با ابتناء بر اسناد بالادستی، بهویژه سند تحول، منویات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، مطالبات رئیسجمهور محترم، برنامههای دولت تدبیر و امید در حوزهی آموزش و پرورش و برنامههای تقدیمی اینجانب به مجلس شورای اسلامی، با بازتعریف در شاخصهای آموزشی و پرورشی و بازآفرینی در روشهای آموزش و پرورش، به سمت و سویی حرکت کند که محصول نظام تعلیم تربیت، نسلی خداجو، دینمدار، معرفتگرا، آزادیخواه، عدالتگستر، گفتمان پذیر، نوعدوست، صلحطلب، ستمستیز، دانشپژوه، مهارت پیشه و خلّاق باشد.
ضمن بزرگداشت «هفتهی دفاع مقدس» و گرامیداشت یاد و خاطرهی شهدای آن دوران غرورآفرین، مسرورانه آغاز سال جدید تحصیلی را به یکایک استادان معظّم، دانشجویان معزّز و کارمندان خدوم دو دانشگاه تبریک و تهنیت میگویم و تأکید میکنم از تهدید ناشی از شیوع کرونا باید فرصتهای یادگیری جدید و خلاقانهای ساخت تا در سایه آن ظرفیتهای مدیریتی و مهارتهای رویارویی و یادگیری در شرایط سختی و بحرانی توسعه یابد. بر ایناساس آموزشهای حضوری و توسعه ظرفیتهای یادگیری ترکیبی باید در اولویت برنامهریزی قرار گیرد.
امیدوارم در سایه سار الطاف الهی و با همدلی و همراهی روزافزون، در زمرهی «جاهدان عرصهی آموزش» و «مجاهدان وادی پرورش» باشید.»
ارسال دیدگاه