در دومین روز از سی و چهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور؛
کریمی: بسته شدن مدارس اثرات نامطلوبی در زندگی و آینده دانشآموزان دارد
تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در دومین روز از سی و چهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور، بسته شدن مدارس را موجب ایجاد اثرات نامطلوبی در زندگی و آینده دانش آموزان دانست و بیان کرد آموزش مجازی تنها یکی از ابزارهای تعلیم و تربیت است.
فرهاد کریمی در دومین روز از سی و چهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور که به صورت ویدیو کنفرانس و با شعار فناوری های نوین، استمرار یادگیری و تربیت تمام ساحتی در ساختمان شهید رجایی و حضور مجازی روسا و مدیران آموزش و پرورش برگزار شد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در روز نخست اجلاس، با اشاره به مهمترین تجارب کشورها در مواجهه با ویروس کرونا اظهار کرد: در پژوهشی که بر روی حدود سی کشور انجام دادیم نحوه بازگشایی مدارس در این کشور ها را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.
وی آموزش امروز را در بدترین شرایط دانست و عنوان کرد: بسته شدن مدارس با این حجم در سطح جهان در ۱۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است و محدود تر از ان تنها در جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد. بسته شدن مدارس اثرات نامطلوبی را روی زندگی بچهها دارد بررسیها نشان میدهد حجم عظیمی از آسیبها را به جامعه وارد میکند.
وی اضافه کرد: از دست دادن هرسال تحصیلی مساوی با از دست رفتن درآمد ده سال افراد است. زیرا دانشآموزان در مدرسه بسیاری از مهارتها را میآموزند و آموزش مجازی تنها یکی از ابزارهای تعلیم و تربیت است. بر اساس تجارب سایر کشور ها، تعطیلی مدارس تاثیر زیادی بر ترک تحصیل دانش آموزان دارد. بر اساس مطالعات و بررسیهای جهانی انجام شده در خصوص مواجهه کشورها باشرایط کرونایی در ۷ ماهه اخیر کرونایی توصیههایی ارایه شده است.
کریمی با طرح این سوال که چرا باید مدرسه را باز کرد ، اظهار کرد: هیج چیزی نمیتواند جایگزین آموزشهای حضوری شود البته نباید مانع ارائه آموزشهای الکترونیکی شد بلکه باید آن را توسعه داد اما این آموزشهای مجازی فقط بخشی از نظام تعلیم و تربیت هستند و ابزاری برای ارائه دروس هستند.
وی گفت: آنچه دانش آموزات در فضای مجازی یاد میگیرند بخشی از آن چیزی است که باید فرا گیرند و در این مسیر موانع بسیاری از جمله؛ ضعیف بودن نت، حواس پرتی دانش آموز، شلوغی محیط و ... وجود دارد و این از معایب آموزشهای مجازی است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مدل سازی در این زمینه اظهار کرد: با بررسیهای انجام شده در هر کدام از سناریو ها که ویروس باشد یا خیر، برنامه های متناسبی باید ارائه شود. در شرایط مختلف اثرات نوع آموزشها متفاوت است لذا در مناطقی که مدارس کلا تعطیل میشود آسیبهای آن به مراتب بیشتر از مدارس نیمه تعطیل است.
وی همراهی خانوادهها در امر آموزش را ضروری و موجب اعتمادسازی دانست و افزودند: شرایط اقتضا میکند برای مدارس تصمیمات منطقه ای گرفته شود.
کریمی گسترده سازی سال تحصیلی را یکی از راهکارها در شرایط فعلی اعلام و عنوان کرد: چنانکه سال تحصیلی جدید ۱۵ روز زودتر از موعد مقرر هر ساله آغاز شده در انتها نیز می تواند در تابستان سال آینده نیز ادامه پیدا کند تا فرصت لازم برای ارائه آموزشها وجود داشته باشد. بازگشایی های می تواند تدریحی باشد و باید به دوره ابتدایی توجه بیشتری کرد و در این زمینه از سلامت آموزگاران مطمئن شد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: متاسفانه مهارتهای فناورانه ما در حدی نیست که بتوان این آموزشها را به نحو مطلوب ارائه داد. لازم است معلمان از روشهای سنتی فاصله گیرند و خود را به روشهای نوین مجهز کنند.
وی افزود: تلاش کنیم در فضای مجازی علاوه بر آموزش محتوای آموزشی، مهارتهای دیگری را نیز برای بچهها ارائه شود. گسترش همکاریهای بین المللی، تجمیع پایگاه دادهها، ارتقای ظرفیت شاد از توصیههای دوران کرونایی است. از برنامه این پژوهشگاه توسعه مدرسه پژوهنده است لذا برای استانهای داوطلب این موضوع پیش بینی شده است تلاش داریم ظرفیتهای بیشتری را برای اینگونه مدارس آماده کنیم.
ارسال دیدگاه