کچوئیان: ترسیم الگوی کیفیت بخشی به خدمات در دانشگاهها با استمرار کرونا ضروری است
تهران (پانا) - سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، بر ضرورت ترسیم الگوی کیفیت بخشی به خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و نحوه تضمین آن در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در دوران استمرار کرونا تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان، در دهمین نشست ویدئو کنفرانس هیاتهای استانی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مدیران نظارت دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور، نظارت دانشگاه فرهنگیان بر نحوه و کارآمدی آموزشهای الکترونیکی و لزوم توجه به کیفیت آن را با اهمیت خواند.
در این نشست که با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، منتظر رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت عتف برگزار شد، کچوئیان، توجه به آموزشهای غیر حضوری، برخط و برون خط، ایجاد و تقویت زیرساختهای سختافزاری و نرم افزاری، تقویت و توسعه سامانههای آموزشی از جمله سامانه lms، برگزاری کارگاههای آموزشی برای آشنایی اعضای هیات علمی این دانشگاه با شیوهها و ابزار آموزش غیر حضوری را از اقدامات مهم دانشگاه فرهنگیان برشمرد و گفت: ارتباطگیری مستمر با کارگروههای تخصصی آموزشهای الکترونیکی، ارتباط تنگاتنگ مراکز و پردیسهای استانی برای بهره مندی از توانمندیها و امکانات بین دانشگاهی، رصد مستمر اقدامات سایر کشورها در خصوص نحوه اجرا و نظارت بر آموزشهای مجازی و گزارشگیری کامل از فعالیتهای صورت گرفته در سطح پردیسهای کشور از دیگر اهم اقدامات این دانشگاه به شمار میرود.
وی، با اشاره به اوضاع کرونایی جهان و حاکم شدن آموزشهای مجازی در گستره تعلیم و تربیت کشور با تاکید بر تغییر ساختار و تشکیلات در دانشگاهها، تغییر شاخصهای نظارت و ارزیابی در دانشگاههای کشور را مهم خواند و افزود: اکنون و در شرایط کنونی با نگاهی نو حرکت به سمت تغییر و تنظیم شاخصهای جدید در راستای ارزیابی عملکرد اساتید، دانشجویان، ارزیابی آزمونها و همچنین عملکرد مراکز و پردیسهای استانی لازم و ضروری است.
وی از برخورداری برخی دانشگاههای کشور از ساختار و تشکیلات متناسب با آموزشهای مجازی سخن گفت و با تاکید بر تغییر ساختار و تشکیلات در دیگر دانشگاهها تصریح کرد: بدون توجه به مسائل زیربنایی آموزشهای مجازی، شاهد تحول آموزشی در نظام آموزش عالی کشور نخواهیم بود.
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با بیان آسیبهایی که قرارگیری تحمیلی و غافلگیرانه در کریدور کرونا برای سازمانهای آموزشی به همراه آورد، تغییرات لحظهای، سیالی و رونق روشهای جدید آموزش، فراگیری در عرصه های متعدد و خروج یادگیرندگان از فراگیری های موجود، ظهور رقبای جدید در عرصههای یاددهی- یادگیری، تسهیل فرآیند کوچ به فضای مجازی دانشآموزان و دانشجویان را مهم ترین دستاوردها در حوزه آموزش کشور در دوران کرونا برشمرد و یادآور شد: نیمه عمر تکنولوژی کوتاه تر و شاهد حرکت از یک ابزار به سمت ابزارهای متنوع و متکثر دیگر برای کار با کیفیت هستیم.
نایب رئیس شورای تخصصی نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، رصد و پایش و مانیتورینگ مستمر نحوه آموزشهای مجازی به دانشجویان رشتهها و مقاطع متفاوت دانشگاه و چگونگی برگزاری آزمونهای مترتبط و گزارش به هیات رئیسه و شورای دانشگاه برای اخذ تصمیمات مناسب سازمانی را از اقدامات مهم نیمسال تحصیلی گذشته و سنوات تحصیلی پیش روی دفتر نظارت و تعالی معاونت نظارت دانشگاه فرهنگیان در حدود ۱۰۰ مرکز و پردیس این دانشگاه در سی و یک استان کشور اعلام کرد.
کچوئیان، با تاکید بر مراقبت در خصوص کیفیت خدمات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و ارتقای استاندارهای به روز از طریق همسرایی همزمان کیفیت در دو وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: بر خلاف تعداد کثیری از دانشگاهها، کسب مهارتهای معلمی که رسالت عمده دانشگاه فرهنگیان است، تنها با آموزشهای مجازی صورت نمیگیرد. چرا که برای کسب فنون معلمی و فعالیت در این حرفه، ارتباط مستقیم مهارت آموز با استاد و کلاس درس، الزامی است.
وی، توجه به فعالیتهای مرتبط با کارورزی را در فضاهایی که امکان بهره برداری از این مولفه در آن ها مهیاست، لازم دانست.
سرپرست معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، در پایان به سئوالات دبیران هیاتهای نظارت استانی در راستای عملکرد پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان در ارتباط با نحوه، میزان و کارایی و نظارت و ارزیابی آموزشهای مجازی پاسخ داد.
ارسال دیدگاه