مددی مطرح کرد:
تبیین چگونگی تدوین برنامههای سال ۹۹ مناطق و مدارس کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین
مددی: برنامه درسی مهم ترین سیاست آموزش و پرورش برای تدوین برنامه سالانه است/مسئولیت تدوین برنامه سالانه برعهده شورای مدرسه است/ رویکرد مدیران به تعلیم و تربیت باید رویکرد تربیت همه جانبه و متوازن باشد
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین جزئیات تبیین چگونگی تدوین برنامههای سال ۹۹ مناطق و مدارس کشور مبتنی بر سند تحول بنیادین را تشریح کرد.
رضا مددی در گفتوگو با پانا درباره تدوین برنامه سالانه مدارس در سال تحصیلی پیش رو خطاب به مدیران مدارس که کار تعلیم و تربیت را انجام میدهند گفت: «اصل کار تعلیم و تربیت در مدرسه است لذا باید تلاش کنیم در مدارس اتفاقات مثبتی صورت بگیرد. برای تدوین برنامه سالانه مدیران مدارس باید سیاستها و برنامههای آموزش و پرورش را بدانند و نسبت به تدوین برنامه سالانه اقدام کنند.»
وی افزود: «در سنوات گذشته این موارد به مدیران مدارس گفته میشد اما چند سالی است که برنامهها انضباط پیدا کردهاند به طوری که بستر تدوین برنامه ملی سند تحول بنیادین است و وزارت آموزش و پرورش باید با استفاده از رویکردها، جهت گیریها و سیاستگذاریهای این سند برنامهریزی کند.»
هر نوع سیاستگذاری و برنامهریزی باید مبتنی بر سند تحول بنیادین باشد
مددی اشاره کرد: «وقتی میگویند در آموزش و پرورش هر نوع سیاستگذاری و برنامهریزی باید مبتنی بر سند تحول بنیادین باشد شامل تمام سطوح میشود اما مدیران مدارس برای تدوین برنامه سالانه باید سیاستها، جهتگیری و رویکردهای آموزش و پرورش را بدانند زیرا بدون شناخت کافی از سیاستهای آموزش و پرورش برنامهای که از سوی مدیران مدارس تدوین میشود، جامعیت نخواهند داشت؛ این جزو حقوق مدیران مدارس است که از سیاستها و جهتگیریها آگاهی کامل داشته باشند و با شناخت کامل از جهت گیریهای کلان کشور به صورت منطقهای و استانی نسبت به تصمیمگیری در مدرسه خود اقدام کنند.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین با بیان اینکه برنامهای که مدیران در مدرسه تعیین و بر اساس آن عمل میکنند از دو بخش تشکیل میشود افزود: «بخش اصلی برنامه مدرسه برنامه درسی است، همه ما میدانیم که در سطح کشور برای پایهها و دورههای تحصیلی برنامه درسی داریم که همان برنامه هفتگی مدارس است و این مهم ترین وقت دانشآموزان نیز در همین برنامه درسی در داخل و خارج از کلاس که حتی ۹۰ درصد هزینههای آموزش و پرورش در این برنامه درسی است، صرف میشود.»
تحقق بخشیدن برنامه درسی و برنامه هفتگی دانشآموزان
مددی با اشاره به اینکه مبنای کار مدارس در تدوین برنامهها و عملکرد یکساله تحقق بخشیدن برنامه درسی و برنامه هفتگی دانشآموزان است، ماموریت اصلی مدیران مدارس را همین موضوع دانست چراکه نظام ما نظام برنامهریزی متمرکزی است و برنامه درسی در سطح کشور یکسان خواهد بود لذا تمرکز اصلی مدیران باید بر تحقق برنامه درسی باشد.
وی عنوان کرد که یکی از نقشهای مهم اهداف تعلیم و تربیت را باید از رهگذر برنامه درسی جستجو کنیم. مسیر خروجی که از مدرسه به دست میآوریم از برنامه درسی خواهد بود. برنامه درسی مهمترین سیاست آموزش و پرورش برای تدوین برنامه سالانه است اما برنامه درسی مکملی دارد که آن مکمل مجموعهای از توصیهها، پیشنهادات و اقداماتی است که از طریق منطقه در قالب برنامه سالانه به مدیران مدارس پیشنهاد میشود.
تدوین برنامه سالانه براساس برنامه درسی، سیاستها و برنامههای آموزش و پرورش خواهد بود
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بیان کرد: «تدوین برنامه سالانه براساس برنامه درسی، سیاستها و برنامههای آموزش و پرورش خواهد بود؛ هر سال وزارت آموزش و پرورش و معاونتهای مختلف در سطح ملی برنامه سالانه را تنظیم میکنند امسال نیز این برنامه سالانه تنظیم شده و تحت عنوان سیاستها و برنامههای سال ۹۹ ابلاغ شده است که این سیاستها و برنامهها برآیند سیاستهای ملی، استانی و منطقهای لحاظ شده و در اختیار مناطق قرار گرفته است.»
مددی با بیان اینکه این سیاستها و برنامهها به مدیران مدارس کمک خواهد کرد که در سال ۹۹ جهتگیریهای نظام اجرایی مشخص شود گفت: «این سیاستها در ۳ گروه مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم خواهد بود که به صورت تفکیکی در اختیار مدیران مدارس از سوی مناطق قرار خواهد گرفت.»
وی ادامه داد که آنچه از منطقه به مدارس داده خواهد شد سیاستها و رئوس فعالیتها خواهد بود که مدرسه باید بر اساس آن نسبت به تدوین برنامه اقدام کند. بر اساس ماده ۵ آییننامه اجرایی، مسئولیت تدوین برنامه سالانه برعهده شورای مدرسه است و شورای مدرسه باید برنامه سالانه را تنظیم کند سیاستها و رئوس برنامه یا شناسنامه فعالیتها از جمله مواردی است که در فرم مخصوص مدیران در بسته سیاستی منطقه به مدرسه دیده میشود.
مدیران مدارس در تدوین برنامه سالانه باید رویکرد تمام ساحتی و اهداف برنامه درسی را مورد توجه قرار دهند
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین مهمترین پیام سند تحول برای مدیران مدارس را اینگونه بیان کرد که رویکرد مدیران به تعلیم و تربیت باید رویکرد تربیت همه جانبه و متوازن باشد؛ این موضوع یعنی تعلیم و تربیت تمام ساحتی. مدیران مدارس در تدوین برنامه سالانه باید رویکرد تمام ساحتی و اهداف برنامه درسی را مورد توجه قرار دهند. هر فعالیتی در مدرسه باید رابطه خود را با ساحتها و اهداف برنامه درسی مشخص کند. ساحتها در فعالیت از هم جدا نیستند و فعالیتهایی که به سرانجام میرسند باید مرتبط با چند ساحت باشند.
ارسال دیدگاه