امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی
تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش و رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با هدف تبادل امکانات و ظرفیتهای آموزشی، پژوهشی، اجرایی و مشاورهای در حوزه تربیت بدنی و ورزش دانشآموزان با نیازهای ویژه به امضا رسید.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با بیان وضعیت آموزش و پرورش استثنایی از حیث فضاهای ورزشی اظهار کرد: «در ۱۷ استان، سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی وجود دارد و ۱۵ استان نیز فاقد سالن ورزشی استاندارد دانشآموزان با نیازهای ویژه هستند که با مشارکت سازمان نوسازی مدارس این سالنها احداث خواهد شد.»
وی افزود: «با توجه به مشکلات رفت و آمد دانشآموزان با نیازهای ویژه به سالنهای ورزشی امکان ساخت ۳۶۸ سالن ورزشی ۲۰۰ متری درون مدرسهای برای این دانشآموزان وجود دارد که ساخت این سالنها نیز شروع شده است.»
معاون وزیر با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در حال تحصیل هستند اظهار کرد: «یکی از برنامههای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه تربیت بدنی ایجاد کانونهای ورزشی درون مدرسهای برای ارتقای سطح توانمندیهای دانشآموزان است.»
حسینی با بیان فعالیتهای آموزش و پرورش استثنایی در حوزه تدوین محتوا و منابع آموزشی ویژه تربیت بدنی گفت: «تدوین راهنمای برنامه درسی حوزه تربیت بدنی و یادگیری مبتنی بر برنامه درسی انطباقی دانشآموزان کم توان ذهنی، تدوین راهبرد آموزشی برای درس تربیت بدنی ویژه گروه آسیب دیده بینایی و طیف اتیسم و تهیه بروشورهای مسابقات ورزشی معلمان آموزش و پرورش استثنایی از جمله فعالیتهای آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حوزه تربیت بدنی است.»
وی افزود: «تدوین ۶ جلد کتاب راهنمای تربیت بدنی ویژه معلمان حوزه دانشآموزان کم توان ذهنی شامل ۲ جلد کتاب آموزش مقدماتی و ۳ جلد آموزش پیشرفته آمادگی جسمانی، والیبال و تنیس روی میز و تدوین دفتر کار درس تربیت بدنی دوره اول و دوم ابتدایی در چهار گروه آسیب دیده بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی و کم توان ذهنی از دیگر فعالیتهای آموزشی در حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش استثنایی است.»
معاون وزیر با اشاره به برگزاری مسابقات استانی و کشوری ویژه دانشآموزان استثنایی اظهار کرد: «هر ساله مسابقات دانشآموزان با نیازهای ویژه در دو سطح استانی و کشوری برای دانشآموزان آسیب دیده شنوایی در ۴ رشته والیبال، فوتسال، تنیس روی میز و آمادگی جسمانی ویژه پسران و والیبال ،تنیس روی میز و آمادگی جسمانی ویژه دختران برگزار میشود.»
وی افزود: «مسابقات در گروه آسیب دیده بینایی در ۳ رشته گلبال، شطرنج و دو میدانی ویژه دختران و پسران، در گروه آسیب دیده جسمی حرکتی در سه رشته بوچا، تنیس روی میز و شطرنج ویژه دختران و پسران، کم توان ذهنی در ۲ رشته تنیس روی میز و دو میدانی ویژه دختران و تنیس روی میز، دو میدانی و فوتسال ویژه پسران همه ساله در دو سطح استانی و کشوری برگزار میشود.»
وی گفت: «مسابقات دانشآموزان پسر و دختر گروه سندرم داون در رشتههای دو و میدانی و بوچی برگزار میشود و راهاندازی مسابقات بوچی و داژبال برای دانشآموزان کم توان ذهنی و سندرم داون و راهاندازی مسابقات فوتسال ۵ نفره ویژه دانشآموزان با آسیب بینایی از جمله برنامههای در حال انجام آموزش و پرورش استثنایی است.»
حسینی با بیان آمار دانشآموزان شرکت کننده در مسابقات ورزشی اظهار کرد: «در سال ۹۶ تعداد دانشآموز استثنایی شرکت کننده در مسابقات ۲۲۶ نفر بود. این آمار در سال ۹۷ به بیش از ۱۴ هزار نفر و در سال ۹۸ به بیش از ۱۵ هزار نفر رسید. در سال ۹۹ نیز شاهد رشد ۱۰ درصدی دانشآموزان در مسابقات هستیم.»
حسینی با اشاره به زمینههای همکاری آموزش و پرورش استثنایی با پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی گفت: «انجام پژوهش در حوزه تربیت بدنی کودکان و دانشآموزان با نیازهای ویژه، بررسی آزمونهای جهانی استاندارد اجرا شده ویژه دانشآموزان استثنایی و بومی کردن این آزمونها، بررسی جدید ترین یافتههای علمی حوزه تربیت بدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه، ترجمه کتب مرتبط با تربیت بدنی دانشآموزان استثنایی و تهیه محتوای تربیت بدنی در گروههای مختلف دانشآموزان با نیازهای ویژه از جمله محورهای همکاری مشترک است.»
وی افزود: «استفاده از تجارب کشورهای مختلف در حوزه تربیت بدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه، بررسی تربیت بدنی تطبیقی و وضعیت آن در آموزش و پرورش استثنایی کشورهای مختلف، همکاری در تهیه محتوای تربیت بدنی دانشآموزان تلفیقی فراگیر، مطالعات پژوهشی در حوزه تربیت بدنی دانشآموزان طیف اتیسم، استفاده از آزمونها و ابزارها و هدایت پایان نامههای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به سمت آموزش و پرورش استثنایی از دیگر زمینههای همکاری مشترک است.»
در این نشست حمیدی معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی سازمانی چابک است اظهار کرد: «زمینه همکاری مشترک دو دستگاه میتواند تهیه محتوای آموزشی تربیت بدنی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، استفاده از ظرفیت علمی پژوهشگاه در زمینه آخرین یافتههای پژوهشی و ارائه خدمات مشاورهای پژوهشکده در حوزه تربیت بدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه باشد.»
ارسال دیدگاه