امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انجمن مددکاران اجتماعی ایران

حسینی: ۷۱۴ نیروی مشاور و مددکار شامل ۶۹۲ مشاور و ۲۲ مددکار در حوزه آموزش و پرورش استثنایی فعال هستند/اکنون به ازای هر ۱۵۸ دانش‌آموز یک گفتار درمان و هر ۳۲۲ دانش‌آموز یک کاردرمان داریم که استاندارد آن ۲۵ به یک است/۱۴ استان کشور فاقد مرکز مشاوره است و به زودی در تمامی استان‌ها حداقل یک مرکز مشاوره راه‌اندازی خواهد شد

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رئیس هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انجمن مددکاران اجتماعی ایران به امضا رسید.

کد مطلب: ۱۱۰۹۷۲۹
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انجمن مددکاران اجتماعی ایران

به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه ‏حوزه مددکاری اجتماعی حوزه‌ای است که باید به سلامت اجتماعی منجر شود اظهار کرد: «ارتقای سلامت اجتماعی موجب ارتقای مولفه‌های آن یعنی مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق اجتماعی خواهد شد و یکی از اهداف انعقاد این تفاهم نامه ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی است.»

معاون وزیر با بیان اینکه ۷۱۴ نیروی مشاور و مددکار شامل ۶92 مشاور و ۲۲ مددکار در حوزه آموزش و پرورش استثنایی فعال هستند اظهار کرد: «نسبت دانش‌آموز به مشاور در آموزش و پرورش استثنایی ۱۰۶ به یک است که این نسبت باید به ۲۵ به یک افزایش یابد. اکنون به ازای هر ۱۵۸ دانش‌آموز یک گفتار درمان و هر ۳۲۲ دانش‌آموز یک کاردرمان داریم که استاندارد آن ۲۵ به یک است.»

حسینی تصریح کرد: «برای بیش از ۷۰۰ مشاور و مددکار نیازمند آموزش‌های مسأله مدار در حوزه مددکاری هستیم و انجمن مددکاران اجتماعی ایران می تواند در این زمینه به کمک آموزش و پرورش استثنایی بیاید.»

وی با بیان اینکه تمام تلاش سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که نیروهای مشاوره و مددکار مورد نیاز تامین شود اظهار کرد: «یکی از راه‌های موقت جبران کمبود نیروی مشاور و مددکار استفاده از خدمات کارورزی دانشجویان این رشته‌هاست.»

حسینی با اشاره به کمبود نیروی توانبخشی اظهار کرد: «آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر وظیفه آموزشی و پرورشی وظیفه توانبخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را نیز بر عهده دارد و کمبود شدیدی در زمینه نیروهای متخصص توانبخشی در مدارس وجود دارد.»

وی نقش خانواده‌ها در تعلیم و تربیت و توانبخشی دانش‌آموزان با نیاز های ویژه را بسیار پررنگ دانست و اظهار کرد: «مددکاری در حوزه آموزش وپرورش استثنایی هم برای دانش‌آموزان، والدین و معلمان به شدت نیاز است و دراین میان خانواده‌ها باید به صورت ویژه دیده شوند و انجمن مددکاران ایران می تواند به ارتقای مهارت‌های مددکاری کمک کند.»

حسینی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی ۲۸ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده دارد اظهار کرد: «14 استان کشور فاقد مرکز مشاوره است و به زودی در تمامی استان‌ها حداقل یک مرکز مشاوره راه‌اندازی خواهد شد.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به دیگر محورهای همکاری مشترک اظهار کرد: «راه‌اندازی میز گفت‌وگوهای اجتماعی بویژه برای مددکاران در راستای اجتماعی شدن سازمان، تدوین نظام نامه مددکاری در حوزه آموزش و پرورش استثنایی، نیاز سنجی پژوهش‌ها و آموزش‌های مورد نیاز، ثبت و ارائه تجارب ملی و بین المللی و ارائه آموزش‌های حرفه‌ای از جمله محور های همکاری مشترک است.»

وی افزود: «سند تحول بنیادین مدرسه را به عنوان کانون تربیت اجتماعی محله می‌شناسد و طراحی مدل کانون تربیت اجتماعی محله توسط انجمن مددکاران اجتماعی ایران از دیگر زمینه های همکاری مشترک است.»

در این نشست موسوی چلک رئیس هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اهداف انجمن اظهار کرد: «انجمن مأموریت اصلی خود را کمک به حوزه سیاستگذاری اجتماعی در کشور، حساس سازی و آگاه سازی عموم جامعه در راستای گسترش سلامت اجتماعی و تقویت حرفه یاورانه مددکاری اجتماعی به لحاظ صنفی و منزلتی تعیین کرده است.»

وی با اشاره به محورهای تفاهم نامه اظهار کرد: «اولویت اول انجمن کمک به تدوین نظام نامه مددکاری در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که این نظام نامه، بومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی خواهد بود.»

موسوی چلک با بیان اینکه حضوردر آموزش و پرورش استثنایی استثنایی برای جامعه مددکاری اجتماعی یک فرصت است افزود: «راه‌اندازی گفت‌وگوهای اجتماعی، شناسایی ایده‌های جدید، برگزاری نشست‌های علمی و تولید محتوهای علمی از دیگر محورهای همکاری مشترک است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار