معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا خبر داد
۱۲۹ محتوای کتاب دانشآموزان استثنایی تولید و 64 مدرسه اوتیسم در هر استان مناسب سازی میشوند
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به بیان جزئیات 3 بسته تحولی تدوین شده در این سازمان پرداخت.
سید جواد حسینی در گفتوگو با پانا درباره سیاستها و اولویتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و تولید بستههای تحولی مختلف در این سازمان گفت: «یکسری از برنامههای ما برنامههای تولیدی، استمراری و تکوینی است که در راستای برنامههای گذشته در حال پیش رفتن است اما 3 بسته را که اولویت کاری ما و با تاکید بر مباحث سند تحول بنیادین تدوین شده است را به صورت تحولآفرین، مشارکت جویانه، فراگیر، قابل سنجش و نتیجهبخش اجرا خواهیم کرد.»
آرمان آموزش و پرورش باید وجود یک مدرسه انطباقی و یک مدرسه ترکیبی باشد
وی ادامه داد: «بسته مداخلات بهنگام طلایی، بسته مدرسه انطباقی و بسته توسعه مشارکتها، اجتماعی شدن و کاهش تمرکز از جمله این بستهها هستند؛ در بسته مدرسه انطباقی ۴ برنامه و ۱۲ فعالیت تدوین شده است منظور از مدرسه انطباقی از 2 جهت قابل بحث است من همیشه تاکید دارم که آرمان آموزش و پرورش باید این باشد که یک مدرسه انطباقی و ترکیبی داشته باشیم.»
حسینی بیان کرد: «جهتی که در بسته مدرسه انطباقی تدوین کردیم این است که مدارس با شرایط دانشآموزان استثنایی انطباق پیدا کنند یعنی 20 هزار مدرسه عادی پذیرا و هزار و 600 مدرسه خاص استثنایی با شرایط دانشآموزان استثنایی انطباق پیدا کنند.»
وی با بیان اینکه در سال ۹۹ برنامهریزی کردهایم به ۱۰ درصد معلمان آموزشهای چندگانه ارائه کنیم گفت: «مناسب سازی فضا، تجهیزات، معلمان، شرایطی که بچهها نیاز دارند، محتوا، والدین، دانشآموزان عادی و جامعه در بسته مدرسه انطباقی دیده شده است.»
۵ هزار معلم مدیر و برخی از دستگاههای اجرایی زبان اشاره و خط بریل را آموزش میبینند
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «هدف گذاری کردیم ۵ هزار معلم مدیر و برخی از دستگاههای اجرایی زبان اشاره و خط بریل را آموزش ببینند تا برای دانشآموزان استثنایی مناسبسازی شوند. تاکنون هزار کتاب و نرمافزار یا نوشتیم یا مناسب سازی کردیم در سال ۹۹، ۱۲۹ محتوا را باید مناسب سازی و تولید کنیم این هدف گذاری ما در امسال است.»
وی عنوان کرد: «قبل از شرایط کرونا اپلیکیشن جامع موبایلی را طراحی کردیم، تمام دروس پایههای مختلف در آن دیده شده است و دانشآموزان میتوانند به صورت تعاملی از خدمات آموزشی بهره مند شوند. در بسته مدرسه انطباقی در نظر داریم در هر استان یک مدرسه اوتیسم و یک مدرسه پذیرا یعنی ۶۴ مدرسه را مناسب سازی کنیم که تا پایان سال ۹۹ این موضوع صورت خواهد گرفت.»
وجود 300 مدرسه چند معلولیتی در کل کشور
حسینی درباره بسته تحولی مشارکتها اعلام کرد که در این بسته 4 برنامه و 26 فعالیت درنظر گرفته شده است وی به جمعیت دانشآموزی استثنایی نیز اشاره کرد و گفت: «آموزش و پرورش استثنایی هزار و 600 مدرسه خاص با 82 هزار دانشآموز، 20 هزار مدرسه پذیرا با بیش از 70 هزار دانشآموز، 60 هزار و 170 دانشآموز کم توان ذهنی، 5 هزار و 671 دانشآموز آسیب شنوایی، هزار و 970 دانشآموز جسمی حرکتی در مدارس خاص و بیش از 6 هزار نفر در مدارس پذیرا، 2 هزار و 524 دانشآموز طیف اوتیسم در مدارس خاص و 222 هزار در مدارس عادی، 8 هزار و 51 دانشآموز چند معلولیتی در مدارس خاص و 35 هزار در مدارس عادی، 14 هزار دانشآموز دارای اختلالات هیجانی رفتاری در مدارس خاص و 138 هزار دانشآموز در مدارس پذیرا، 50هزار دانشآموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در مدارس پذیرا دارد.»
وی تعداد 300 مدرسه را تعداد مدارس چند معلولیتی در کل کشور اعلام کرد و گفت: «48 مدرسه طیف اوتیسم، 100 مدرسه آسیب دیده شنوایی، 23 مدرسه آسیب دیده بینایی و 28 مدرسه جسمی حرکتی داریم و تعداد کل همکارانمان در سطح کشور 22 هزار و 500 نفر است. همچنین 500 از همکاران ما ناشنوا و 240 نفر آنان نابینا هستند.»
ارسال دیدگاه