معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا خبر داد
۱۲۹ محتوای کتاب دانشآموزان استثنایی تولید و 64 مدرسه اوتیسم در هر استان مناسب سازی میشوند
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به بیان جزئیات 3 بسته تحولی تدوین شده در این سازمان پرداخت.
سید جواد حسینی در گفتوگو با پانا درباره سیاستها و اولویتهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و تولید بستههای تحولی مختلف در این سازمان گفت: «یکسری از برنامههای ما برنامههای تولیدی، استمراری و تکوینی است که در راستای برنامههای گذشته در حال پیش رفتن است اما ۳ بسته را که اولویت کاری ما و با تاکید بر مباحث سند تحول بنیادین تدوین شده است را به صورت تحولآفرین، مشارکت جویانه، فراگیر، قابل سنجش و نتیجهبخش اجرا خواهیم کرد.»
آرمان آموزش و پرورش باید وجود یک مدرسه انطباقی و یک مدرسه ترکیبی باشد
وی ادامه داد: «بسته مداخلات بهنگام طلایی، بسته مدرسه انطباقی و بسته توسعه مشارکتها، اجتماعی شدن و کاهش تمرکز از جمله این بستهها هستند؛ در بسته مدرسه انطباقی ۴ برنامه و ۱۲ فعالیت تدوین شده است منظور از مدرسه انطباقی از ۲ جهت قابل بحث است من همیشه تاکید دارم که آرمان آموزش و پرورش باید این باشد که یک مدرسه انطباقی و ترکیبی داشته باشیم.»
حسینی بیان کرد: «جهتی که در بسته مدرسه انطباقی تدوین کردیم این است که مدارس با شرایط دانشآموزان استثنایی انطباق پیدا کنند یعنی ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا و هزار و ۶۰۰ مدرسه خاص استثنایی با شرایط دانشآموزان استثنایی انطباق پیدا کنند.»
وی با بیان اینکه در سال ۹۹ برنامهریزی کردهایم به ۱۰ درصد معلمان آموزشهای چندگانه ارائه کنیم گفت: «مناسب سازی فضا، تجهیزات، معلمان، شرایطی که بچهها نیاز دارند، محتوا، والدین، دانشآموزان عادی و جامعه در بسته مدرسه انطباقی دیده شده است.»
۵ هزار معلم مدیر و برخی از دستگاههای اجرایی زبان اشاره و خط بریل را آموزش میبینند
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: «هدف گذاری کردیم ۵ هزار معلم مدیر و برخی از دستگاههای اجرایی زبان اشاره و خط بریل را آموزش ببینند تا برای دانشآموزان استثنایی مناسبسازی شوند. تاکنون هزار کتاب و نرمافزار یا نوشتیم یا مناسب سازی کردیم در سال ۹۹، ۱۲۹ محتوا را باید مناسب سازی و تولید کنیم این هدف گذاری ما در امسال است.»
وی عنوان کرد: «قبل از شرایط کرونا اپلیکیشن جامع موبایلی را طراحی کردیم، تمام دروس پایههای مختلف در آن دیده شده است و دانشآموزان میتوانند به صورت تعاملی از خدمات آموزشی بهره مند شوند. در بسته مدرسه انطباقی در نظر داریم در هر استان یک مدرسه اوتیسم و یک مدرسه پذیرا یعنی ۶۴ مدرسه را مناسب سازی کنیم که تا پایان سال ۹۹ این موضوع صورت خواهد گرفت.»
وجود ۳۰۰ مدرسه چند معلولیتی در کل کشور
حسینی درباره بسته تحولی مشارکتها اعلام کرد که در این بسته ۴ برنامه و ۲۶ فعالیت درنظر گرفته شده است وی به جمعیت دانشآموزی استثنایی نیز اشاره کرد و گفت: «آموزش و پرورش استثنایی هزار و ۶۰۰ مدرسه خاص با ۸۲ هزار دانشآموز، ۲۰ هزار مدرسه پذیرا با بیش از ۷۰ هزار دانشآموز، ۶۰ هزار و ۱۷۰ دانشآموز کم توان ذهنی، ۵ هزار و ۶۷۱ دانشآموز آسیب شنوایی، هزار و ۹۷۰ دانشآموز جسمی حرکتی در مدارس خاص و بیش از ۶ هزار نفر در مدارس پذیرا، ۲ هزار و ۵۲۴ دانشآموز طیف اوتیسم در مدارس خاص و ۲۲۲ هزار در مدارس عادی، ۸ هزار و ۵۱ دانشآموز چند معلولیتی در مدارس خاص و ۳۵ هزار در مدارس عادی، ۱۴ هزار دانشآموز دارای اختلالات هیجانی رفتاری در مدارس خاص و ۱۳۸ هزار دانشآموز در مدارس پذیرا، ۵۰هزار دانشآموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در مدارس پذیرا دارد.»
وی تعداد ۳۰۰ مدرسه را تعداد مدارس چند معلولیتی در کل کشور اعلام کرد و گفت: «۴۸ مدرسه طیف اوتیسم، ۱۰۰ مدرسه آسیب دیده شنوایی، ۲۳ مدرسه آسیب دیده بینایی و ۲۸ مدرسه جسمی حرکتی داریم و تعداد کل همکارانمان در سطح کشور ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر است. همچنین ۵۰۰ از همکاران ما ناشنوا و ۲۴۰ نفر آنان نابینا هستند.»
ارسال دیدگاه