رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور مطرح کرد

مشکلات حمل و نقلی مانع دسترسی 20 درصد دانش‌آموزان استثنایی به فضای آموزشی

تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از عدم دسترسی ۲۰ درصد از دانش‌آموزان استثنایی به فضای آموزشی به‌دلیل فقدان زیرساخت مناسب و مشکلات حمل و نقلی خبر داد.

کد مطلب: ۱۲۹۰۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مشکلات حمل و نقلی مانع دسترسی 20 درصد دانش‌آموزان استثنایی به فضای آموزشی

حمید طریفی حسینی در صحن علنی شورای شهر شیراز گفت: باید قوانین موجود در خصوص کودکان و دانش‌آموزان استثنایی در مصوبات شوراهای شهر در زمینه مناسب‌سازی معابر دیده شود؛ چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد از دانش‌آموزان استثنایی به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب شهری و مشکلات حمل و نقل، جذب مدارس نمی‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش به ماموریت و اهدف مشترک آموزش و پرورش و مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: آموزش و پرورش محور توسعه و مولد نیروی انسانی است؛ این دستگاه انسان را تربیت می‌کند، عنصری که محور توسعه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه انسانی که محور توسعه است برای کشور و شهرش ارزش‌آفرینی می‌کند، گفت: توسعه علاوه بر ابعاد عمرانی و فیزیکی یک وجه انسانی دارد و ما و شما ماموریت مشترک داریم چراکه آموزش و پرورش هم هدف و هم وسیله توسعه است.

طریفی حسینی با تاکید بر اینکه در شهر فقط پروژه عمرانی ساخته نمی‌شود بلکه شورای شهر باید به دنبال توسعه متوازن باشد، افزود: انسان اگر درست تربیت نشده باشد حتی اگر در شهری با زیرساخت‌های مناسب زیست کند، شهر پویا و موفق نیست و ما به دنبال این هستیم که کار تربیتی اثربخش باشد که این ماموریت جز با همکاری با دیگر دستگاه‌ها خصوصا مدیریت شهری محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به این موضوع که تلاش شده سیستمی جمعی در آموزش و پرورش ایجاد شود، اظهار داشت: شورای شهر به عنوان یک مرجع شهری باید در کنار آموزش و پرورش باشد و تعاملی بین شورای شهر و شورای آموزش و پرورش ایجاد شود که این نخستین انتظار عمومی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به عنوان یک گروه مهم و اثرگذار باید مورد توجه ویژه قرار گیرند، تصریح کرد: ۱۰درصد از جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند اما امکان حضورآن‌ها در جامعه به طور مناسبی فراهم نشده است، دانش‌آموزان استثنایی نیز بخشی از این جامعه هستند که در مدارس خاص تحصیل می‌کنند اما باید جامعه با نیازهای این دانش‌آموزان هماهنگ شود.

وی مناسب‌سازی و تسهیل در تردد و تحرک شهری دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را مطالبه مهم عمومی از مدیریت شهری و شورای شهر برشمرد و گفت: قوانین خوبی در این زمینه وجود دارد اما اجرای این قوانین، مهم‌ترین خواسته‌ای است که باید مدیریت شهری به آن جامه عمل بپوشاند، مدارس باید محور تحول بنیادین باشند و در تعامل با دیگر بخش‌ها امورات خود را پیش ببرند.

وی با اشاره به اینکه مدرسه برای دانش‌آموزان معلول منشا حیات اجتماعی است و باید شهر را برای پذیرش این دانش‌آموزان آماده کرد، گفت: فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و زمینه‌های استفاده معلولان از فضاهای ورزشی و تربیتی ازجمله خواسته‌های مهم از مدیران شهری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار