مرتضی شکوهی: مسیر هدایت تحصیلی را از پیش دبستانی و ابتدایی در قالب یک نظام جامع تعریف کنیم
تهران (پانا) - مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد نیازمند آن هستیم که مسیر هدایت تحصیلی را از پیش دبستانی و ابتدایی در قالب یک نظام جامع تعریف کنیم و میزانی از منابع و امکاناتی که داریم را به دوره ابتدایی اختصاص دهیم.
مرتضی شکوهی، مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، با بیان اینکه شناسایی استعداد و تواناییهای دانشآموزان در دوره ابتدایی از اهمیت بالاتری برخوردار است گفت: «اگر بخواهیم به یک هدایت تحصیلی مطلوبی دست یابیم باید فرایند شناسایی استعداد دانشآموزان به خوبی در دوره ابتدایی صورت بگیرد.»
وی افزود: «اگر چه تلاشهای خوبی در قالب ارزشیابی توصیفی و اجرای برنامه شهاب که از پایه چهارم ابتدایی شروع میشود انجام گرفته است اما در دروه ابتدایی باید بیشتر زمان را صرف شناسایی استعدادها کنیم.»
مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در دوره ابتدایی استعدادها شناسایی شوند تا در دورهای که قرار است هدایت تحصیلی انجام شود این کار مبتنی بر همان استعدادها صورت پذیرد عنوان کرد: «در دوره ابتدایی اقدام نظام مند برای شناسایی استعدادها انجام نشده و در حد طرح شهاب بوده است.»
شکوهی در پاسخ به اینکه تا کنون چه اقداماتی انجام شده و اکنون باید چه کنیم؟ گفت: «شناسایی استعدادها در دوره ابتدایی باید انجام شود اما در عمل اگرچه معلمان ما که در دوه ابتدایی کار میکنند در راستای دستیابی به اهداف یادگیری به شناسایی استعدادها کمک میکنند ولی اینکه یک نظام جامعی آماده شده باشد تا معلم از دوره ابتدایی و حتی از پیش دبستانی به صورت نظام مند به آن بپردازد اکنون وجود ندارد.»
وی ادامه داد: «به رغم تلاشها و تاکیدات شناسایی استعدادها به صورت روش مند انجام نشده و در دوره ابتدایی مشاور نداریم و بسیار محدود در برخی مدارس مشاور حضور دارد و نقش مشاور از سوی معلم ایفا میشود.»
وی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم که مسیر هدایت تحصیلی را از پیش دبستانی و ابتدایی در قالب یک نظام جامع تعریف و میزانی از منابع و امکاناتی که داریم را به دوره ابتدایی اختصاص دهیم گفت: «نمیتوانیم انتظار داشته باشیم تا نهم حداقل شناخت را از خودش داشته باشد و در پایه نهم دست به انتخاب درست رشته تحصیلی بزند.»
مدیرکل سابق ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر خانوادهها این مطالبه را به عنوان مطالبه اصلی خود درنظر بگیرند و فقط دنبال این نباشند که چقدر به محفوظات و دانستنیهای فرزندشان افزوده میشود، مدرسه کارکرد واقعی خود را در شناسایی استعدادها و توانمندیها میشناسد گفت: «در این صورت آموزش و پرورش هم خودش را بیش از این مقید میداند که به این مطالبه پاسخ بدهد.»
ارسال دیدگاه