در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان آموزش ابتدایی استانها؛
حاجی میرزایی: افکار کوتاه اهداف بزرگ را محقق نمیکند
کار در ابتدایی خطیر و پر مسئولیت است/ مشکلات در برابر اراده بزرگ آدمها تعظیم میکنند/ درک مشترک باید تا سطوح پایین یک مجموعه توسعه یابد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که افکار کوتاه اهداف بزرگ را محقق نمیکند تاکید کرد کار در ابتدایی خطیر و پر مسئولیت است و درک مشترک باید تا سطوح پایین یک مجموعه توسعه یابد.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان آموزش ابتدایی استانها که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: این یک جلسه عادی نیست بلکه این یک جلسه استراتژیک و راهبردی است زیرا در این جلسه جهت گیریها برای حرکت جدی و اساسی در دوره ابتدایی بررسی میشود، لذا همه همکاران با تمام وجود حضور داشته باشند.
وی افزود: در سی سال گذشته در هرجا حضور و مسئولیتی داشتم وقتی به مسائل و مشکلات کشور میاندیشیدم اگر سه راه حل پیدا میکردم که راهگشا بودند بدون شک یکی از آنها توجه به آموزشهای عمومی بود.
حاجی میرزایی گفت: هیچ توسعه و پیشرفتی در کشور بدون توسعه آموزشهای عمومی اتفاق نمیافتد و مقطع ابتدایی در جایگاهی است که میتواند در این زمینه مشگل گشا باشد.
وی ادامه داد: براساس آیات قرآن، ظرفیتی که در انسان نهفته است بسیار عظیم است و این ظرفیت در دوران ابتدایی و در اختیار ما قرار دارد، لذا مخاطبان ما در دوره ابتدایی کسانی هستند که دارای هدف هستند و دغدغه پیشرفت دارند.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: ما دائما در محیطهای جدید یادگیری قرار میگیریم و دنیا به سرعت پیش میرود و این حرکت و تغییر در نظام هستی عمیق تر جریان دارد.
وی ادامه داد: توصیه میکنم هرکس در هر عرصهای قرار گرفت نباید منفعل باشد زیرا جامعهای که در برابر مشکلات می ایستد؛ شکست نمیخورد و در جامعه توسعه یافته، افراد در برابر مشکلات میایستند.
عضو کابینه تدبیر و امید اشاره کرد: هر تغییری، محیط اطراف خود را تحت تاثیر قرار میدهد و چیزی را می آورد؛ حال اگر افراد درک درستی از این موضوع نداشته باشند این تغییرات از بین میروند.
وی با بیان اینکه جوامع در برابر هر نوع تغییراتی، سه واکنش نشان میدهند؛ اضافه کرد: برخی حوادث را پیش بینی میکند و برای رویارویی با آن آماده میشوند، عدهای در اثنای حوادث و دگرگونیها به سختی میافتند اما مقاومت میکنند اما برخی جوامع خود را رها میکنند و در تلاطم ها ازبین میروند؛ لذا تمام مشکلات برای این دسته آخر است. بنابراین آموزش و پرورش نیز از این قاعده استثنا نیست.
حاجی میرزایی اظهار کرد: امروزه همه چیز در حال تغییر است کرونا خیلی از تحولات را ایجاد کرد امروز باید ببینیم قدرت از چه حوزهای به چه حوزه دیگری منتقل میشود، ظرفیت ذهنی آدمها هستند که قدرت را برای انسانها به وجود میآورند.
وی گفت: دوره ابتدایی یکی از مواردی است که برای حل مشکلات کشور به آن نیاز مندیم، فقر، عدالت اجتماعی، تورم و رشد تولید مسائلی هستند که علیرغم تغییر دولتها همچنان باقی هستند.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: طلایی ترین دوره یادگیری مربوط به دروس فیزیک و ریاضی نمیشود بلکه آن چیزی است که مربوط به آموزشهای عموی و دوره ابتدایی میشود.
وی گفت: نگاه ما باید آینده نگرانه باشد نه نگاه منفعلانه به گذشته و مشکلات موجود، باید ببینیم چقدر برای آموزشها آمادگی داریم و چقدر نگاه ما واقع بینانه است.
حاجی میرزایی ادامه داد: هر مجموعهای تلاش دارد مسائلی را مشخص کند و در سبد خود قرار میدهد اما معتقدم باید به جای برشمردن مشکلات، شایستگیها را ارائه کرد و باید دید چقدر میشود به آنها اعتماد کرد.بنابراین همه ما در هر عرصهای که هستیم باید با بیانی قوی تر در کنار بیان مشکلات، شایستگیها را مدنظر داشته باشیم و راه حلهای منطقی برای آن مشخص کنیم.
وی افزود: باید بررسی کنیم ببینیم رویکردها در دوره ابتدایی چیست؟ آیا عزم کافی برای کار وجود دارد؟ در همه آموزشهای دوره ابتدایی آنچه را که میخواهیم این است که فردی را تربیت کنیم تا توانایی؛ نوشتن، گفتن، دیدن، شنیدن، اندیشیدن و روی پای خود ایستادن را داشته باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: به روشهایی نیازمندیم تا افراد جریان یادگیری را بیاموزند اینکه چگونه از طبیعت، از حوادث، از مشکلات جامعه، از دیگران و... بیاموزند و چگونه با آنها تعامل برقرار کنند.
حاجی میرزایی افزود: یادگیری، انباشت دانش نیست بلکه مهارت یادگیری است یعنی؛ خوب دیدن، خوب شنیدن و خوب اندیشیدن است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش دوره ابتدایی را نمیشود بدون خانواده فهم کرد آموزش ابتدایی با مشارکت سایر بخشهای یک جامعه قابل آموختن است، لذا باید محتواها را اصلاح کرد البته در سازمان پژوهش تلاش داریم تا مواردی از تغییر محتواها را در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب و ابلاغ کنیم.
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم، چطور میتوان یادگیری دانشآموز را با خانوادهاش پیوند داد، اظهار کرد: اگر ایدههای روشن و کاربردی داشته باشیم در جامعه خریدار خواهیم داشت، بنابراین معاونان آموزش ابتدایی باید عمیقا فکر کنند لذا باید توجه داشت با اندیشههای کوچک نمیشود اهداف بزرگ را محقق ساخت.
حاجی میرزایی افزود: نمیگویم مشکلات را نگویید بلکه در کنارش راه حل نیز باید ارائه داد.
وی گفت: توصیه میکنم، با وجود تمام محدودیتها و مشکلات باید قدم برداشت و تلاش کنید کار را جذاب تر و شیرین تر کنید، لذا در این شرایط باید از ظرفیت عظیم شاد استفاده کرد و بسیاری از مشکلات را رفع کرد.
وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت تعامل تاکید و عنوان کرد: باید به درجهای از توسعه یافتگی برسیم که بتوانیم حرفی را که امروز میگوییم آن را در کمترین زمان به دورترین نقاط کشور منتقل کنیم در غیر اینصورت نتوانستهایم از ظرفیت شبکه شاد به خوبی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: هنر ما این است که تعامل و حس مشترک در یک مجموعه را از بالاترین مرتبه سازمانی تا پایین ترین سطح آن توسعه دهیم و برقرار کنیم و این موضوع بسیار مهم است.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به مدیران کل و معاونانشان گفت: به اندیشه و تفکر میدان بدهید و آن را توسعه دهید، آرمانهای جامعه در دوره ابتدایی وجود دارد بنابراین کار در این دوره، جزو خطیرترین مسئولیتهاست.
حاجی میرزایی اظهار کرد: مشکلات در برابر اراده بزرگ آدمها، تعظیم میکنند لذا آرمانها را جدی بگیرید تا مشکلات رنگ ببازند.
ارسال دیدگاه