انصاری راد: نزدیک به ۵۰ هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته برای تربیت معلم داریم
روشن دل: فلسفه دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم به صورت حرفهای است
تهران (پانا) - معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان فلسفه دانشگاه فرهنگیان را تربیت معلم به صورت حرفهای دانست زیرا شیوههای متعدد دیگری نیز برای تأمین معلم در کشور وجود دارد.
برنامه «زیر رادیکال» رادیو گفتوگو با موضوع فرآیندهای تربیت و جذب دانشجو و تربیت نیروی متخصص برای آموزش و پرورش و با حضور پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و طاهر روشن دل معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان و کارشناس مدیریت رسانه به روی آنتن رفت.
پرویز انصاری راد با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، تربیت معلم، صدقه جاریه شهیدان رجایی و باهنر بوده است، گفت: «اهمیت آموزش و پرورش برای انقلاب اسلامی مشهود بود و به همین دلیل، دورههای تربیت معلم دو ساله تدارک دیده و برنامهریزی شد و با توجه به تعطیلی دانشگاهها در سالهای ابتدایی انقلاب، دانشجویان زیادی در مراکز تربیت معلم دو ساله پذیرفته شدند و پس از طی این دوره، به عنوان معلمانی با مدرک کاردانی به آموزش و پرورش پیوستند.»
وی عنوان کرد: «تمام بررسیها و پژوهشها نشان میدهد، بهترین معلمهایی که اکنون در آموزش و پرورش داریم و اثر بخش هستند، و حتی مسئولینی که در جایگاههای رفیع حضور دارند، محصول مراکز تربیت معلم هستند. بنابراین توجه به تربیت معلم از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای مسئولان نظام به ویژه شهیدان رجایی و باهنر با اهمیت بوده است.»
معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با تصریح بر اینکه مهمترین و اساسی ترین و تاثیرگذارترین مجرای تربیت معلم شایسته و متخصص و با تواناییهایی که بتواند از عهده تربیت بربیاید، تنها از طریق وارد شدن دانشجو معلمان به دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم از این کانال است، گفت: «در سال ۹۷ حضور مقام معظم رهبری به دانشگاه آمدند و مباحث مهمی توسط ایشان در مورد لزوم توجه به این دانشگاه مطرح شد.»
نزدیک به ۵۰ هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته برای تربیت معلم داریم
انصاری با تأکید بر ضرورت ارتقاء کیفی و کمی دانشگاه فرهنگیان، ادامه داد: «پس از حضور رهبر معظم انقلاب، شاهد پذیرش حداکثری در دانشگاه فرهنگیان بودهایم و در این راستا ۲۵ هزار دانشجو را در سال ۹۷ و همین تعداد را در سال ۹۸ جذب کردهایم. بنابراین نزدیک به ۵۰ هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته برای تربیت معلم داریم و این ظرفیت بسیاری عالی برای کشور است تا بتوانیم معلم متخصص و شایسته برای کشور تربیت کنیم.»
در ادامه طاهر روشن دل با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یکی از مولودهای مبارک نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: «تا پیش از دانشگاه فرهنگیان، فرآیند تربیت معلم در قالب مراکزی در کشور انجام میشد اما اینکه در قالب یک دانشگاه به مقوله تربیت معلم توجه شود، یکی از تصمیمات کلیدی و مهم بوده است.»
روشن دل: دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه مهم و راهبردی است
وی دانشگاه فرهنگیان را یک دانشگاه مهم و راهبردی توصیف کرد و افزود: «دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه انسان ساز است و به تعبیری مادر همه دانشگاههای کشور است زیرا مهمترین منبع کشور، کودکان و نوجوانان هستند و این افراد باید از سوی معلمانی آموزش دیده شوند که از مسیر دانشگاه فرهنگیان روی کار آمدهاند.»
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان با تصریح بر اینکه دانشگاه فرهنگیان، نقش بسیار مهمی در تأمین و تربیت منابع انسانی مورد نیاز دستگاهها و تعلیم و تربیت کشور دارد، بیان کرد: «در امر تربیت معلم نباید خساست به خرج دهیم.»
وی با تأکید بر اینکه معلم برای تدریس در مدرسه باید خیلی خوب آموزش ببیند، عنوان کرد: «فلسفه دانشگاه فرهنگیان، تربیت معلم به صورت حرفهای است زیرا شیوههای متعدد دیگری نیز برای تأمین معلم در کشور وجود دارد.»
کارشناس مدیریت رسانه به تجربه کشورهای موفق و پیشرو در امر تربیت معلم اشاره و بیان کرد:« این کشورها در خصوص تربیت معلم حرفهای سرمایه گذاری کردهاند و این کار را از طریق ایجاد دانشگاههای تخصصی انجام دادهاند.»
ارسال دیدگاه